Gå til innhold

Mamma kontrollerer meg og facebooken min


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke legge ut noe omtrent på facebook, for hun blir sur og sier at jeg ikke skal legge ut det og det, for hun blir flau og syns jeg dummer meg ut. Hun er veldig redd for hva andre som hun kjenner skal tenke, dette er folk som jeg også har på facebook. Har skjult innlegg for henne noen ganger, men andre som har sett det har fortalt til henne hva jeg har lagt ut. Jeg skjønner ikke helt problemet da jeg ikke legger ut utfordrende bilder, eller noe som er krenkende. Legger ut vanlige bilder, vanlige statusoppdateringer, litt om det jeg studerer noen ganger, interiørbilder av og til, men har litt spesiell stil, har gammel barnevogn og dukkehus, gamle dukker og sånt til pynt. Hun mener vel kanskje andre muligens syns det er rart. Osv osv...sjelden bilder av meg selv.  Oppdaterer heller ikke flere ganger om dagen. Jeg er også voksen, så jeg bor ikke med henne. Bor med samboeren min. Flere som har sånne kontrollerende mødre? Min familie er desverre for opptatt av hva andre tenker. Jeg prøver å ikke bry meg om det, men vanskelig noen ganger. Føler det er vanskelig å slette henne som venn da hun er moren min.

Anonymkode: e8972...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun ønsker jo å kontrollere deg. 
Her har du et par valg: 

Slett henne som venn (og de som sladrer) 

Sett henne kraftig på plass

La være å legge ut ting på FB

Drit i det

 

Lykke til! 

Anonymkode: addb2...836

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lev ditt liv, og gjør det smertelig klart for din mor at du ikke bryr deg like mye om hva andre tenker, og at du akter å legge ut akkurat det du ønsker på din facebook. På tide å forstå at du nå er voksen, og slik hun holder på kan hun ikke gjøre.

Å få endret henne på det med hva som betyr noen for henne (hva andre måtte mene), tror jeg du bare kan gi opp, men det kan hende du må være litt krass og klar her så hun kan forstå og respektere at dere ser forskjellig på det.

Uansett hva, lykke til! Høres veldig slitsomt ut.

Anonymkode: 37b1f...728

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg henne inn under ‘bekjente’ (eller het det begrenset?) og sørg for at kun de som er som venner ser det du legger ut. 
 

Gå inn på profilen hennes, og trykk på de tre prikkene som er et sted rundt navnet hennes. Trykk på den så får du opp en meny, der plasserer du henne i en annen kategori. 
Hun får ikke melding eller ser det. Legg også de som snakker med henne om dine oppdateringer (har de virkelig så lite å snakke om 🙄). 
 

Når du skal legge ut noe, velg da at kun venner kan se. Det ligger også der rundt boksen du skriver i. Prøv deg litt fram. 

Anonymkode: 57409...056

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på at dersom du skulle havne i medias søkelys for noe en gang, så er Facebook Gud’s gave til journalister. 
 

Derfor legger jeg aldri ut noe som helst der.

Anonymkode: 09571...29d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare til å overse din mor når det gjelder facebook. Du har lov til å legge ut hva du vil. Du er voksen og bor ikke hjemme lengre. Hun kan ikke bestemme hva du skal gjøre lengre. At din familie er opptatt av hva andre vil tenke, har ingenting med deg å gjøre. Bryr du deg ikke om hva andre tenker, så gjør du det ikke. Du må gjøre det klart ovenfor din mor at du bryr deg ikke og at du vil poste det du vil fordi du vil dele det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette gjelder tydeligvis ikke bare Facebook. Her får du bare stålsette deg, for disse kommentarene kommer ikke til å slutte av seg selv og om du slutter å bruke Facebook eller sletter henne så kommer hun fremdeles til å mene alt mulig om det du gjør ellers i livet ditt.

Standardsvaret når hun setter i gang er "Jeg er sikker på at du mener det." Hvis du kjenner deg i det virkelig rause hjørnet kan du legge til "Takk for at du deler meningen din med meg. Er det noe mer du vil fortelle meg før du går?"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk på at dersom du skulle havne i medias søkelys for noe en gang, så er Facebook Gud’s gave til journalister. 
 

Derfor legger jeg aldri ut noe som helst der.

Anonymkode: 09571...29d

lol

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Vhgj skrev:

lol

Hva ler du av? 

Anonymkode: 09571...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vhgj skrev:

lol

Tviler på at media er så veldig interessert i det jeg legger ut på facebook.

Anonymkode: e8972...53e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tviler på at media er så veldig interessert i det jeg legger ut på facebook.

Anonymkode: e8972...53e

Jeg sa hvis du havner i medias søkelys...

Anonymkode: 09571...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg sa hvis du havner i medias søkelys...

Anonymkode: 09571...29d

Ja skjønner, men tror ikke de finner det interessant om det skulle skje heller.

Anonymkode: e8972...53e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva ler du av? 

Anonymkode: 09571...29d

Hvor paranoid folk er...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vhgj skrev:

Hvor paranoid folk er...

Og jeg ler av hvor naiv folk er...

Anonymkode: 09571...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og jeg ler av hvor naiv folk er...

Anonymkode: 09571...29d

Med mindre du legger ut noe om rasisme eller lignende er det tvilsomt at media kommer til å bry seg om deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Vhgj skrev:

Med mindre du legger ut noe om rasisme eller lignende er det tvilsomt at media kommer til å bry seg om deg...

Du ville blitt overrasket over hvor mye journalister finner ut om folk ved hjelp av Facebook. Handler ikke bare om statusoppdateringer der...

Anonymkode: 09571...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mamma er akkurat det samme. Det er liksom.. alt! Alt er galt, og hun ringte meg for å slette ting hele tiden. Små ting som det at jeg gratulerte ei i slekta med baby, blant flere hundre andre gratulasjoner, selv det var flaut og galt og måtte slettes. 
Ikke fikk jeg lov å legge ut bilde av valpen min heller. Men da hun fikk seg valp i fjor sommer, gjett hvem som har lagt ut titalls bilder av sin? jo det er mamma det! Hvem er det som legger ut kleine quotes hun ikke en gang forstår, fordi hun er ikke stødig nok i engelsk? Jo det er mamma det! Hvem er det som legger ut søte, morsomme, triste-audition fra America's got talent flere ganger i uken, jo det er mamma! 

Snakket om dette i gruppeterapi i 2017 og fikk mye støtte i å gi blanke faen i mamma. Min første post, som ikke ble slettet i ettertid på grunn av mamma, var et bilde fra en grilling med venninne mine. De hadde lagt det ut og tagget meg, normalt så skjuler jeg alt jeg blir tagget i men ikke da. Som en fuck you til mamma så skrev jeg en kommentar om at det var koselig også!
Mamma har kontrollert mye, alt fra klær til hvilken sofa jeg kjøper meg og hvilke venner jeg har. Hun bestemte til og med at alt av utstyr på kjøkkenet mitt skulle være rosa og svart, da jeg flyttet ut som 19 åring. Så hun kjøpte konsekvent rosa og svarte ting i julegaver, min søster var maks uheldig og fikk tildelt grønt og lyseblått. I dag så har jeg ingen fargekoder på kjøkkenet og sier fuck you hver gang mamma prøver å presse på meg noe svart eller rosa, og heller velger noe heeeelt annet bare fordi jeg kan! Jeg har aldri likt rosa og vil aldri like rosa, det var mamma sin idé og mening at jeg skulle samle på smeg-serien i rosa og min søster i lyse blått. + absolutt alt annet skulle være likt og passe inn. 
Etter hvert så har mamma gitt opp mer og mer. Hun kommer med sine kommentarer, uffing og syting, men jeg gir faen og hun har nå lært at jeg rikker meg ikke. Men det har vært en lang kamp med mye tårer. Lite krangling, for jeg har ikke orket det og har bare stått på mitt og ignorert hennes klaging og syting. Ikke egget opp til diskusjon, for diskusjon er unødvendig. Jeg er voksen, jeg bestemmer, ferdig. Men hun har prøvd å kontrollere, prøvd å kommandere men jeg har stått på mitt. 

Så lenge du holder deg innafor loven, så gi faen i moren din du også. Er du gammel nok til å være på facebook, så bestemmer du selv. Er du over 18 så har hun ingenting du skulle ha sagt. Om du så vil legge ut dildo-samlingen din på facebook så har du lov til det. Og det må hun faktisk bare akseptere. Stå på ditt, det blir lettere og til slutt så vil hun mest sannsynligvis gi opp å krangle, det gjorde mamma! 

Anonymkode: 07651...470

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha laget en ny konto hun ikke ville ha tilgang til.

Anonymkode: 67a0c...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg slettet alle på facebook. Makan til markedsføring og kontroll fra facebook skal man lete lenge etter. Jeg er fri. 

Anonymkode: 3dbbe...5b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ville blitt overrasket over hvor mye journalister finner ut om folk ved hjelp av Facebook. Handler ikke bare om statusoppdateringer der...

Anonymkode: 09571...29d

Om hva da for eksempel? At "Arne" var på fylla i 2008 når han var 16 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...