Gå til innhold

Varmepumpe lyd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor i første etasje i en 8-mannsbolig. Her bor vi veldig tett, så tett at hvis man ser på tv med normalt volum med vinduet oppe, så hører resten av boligen det. 

Vel, vi prøver alle å ta hensyn så godt vi kan, alle unntatt én. Han bor på min høyre side, og jeg sitter nå og overhører en samtale han har på telefon. Han driver og bestiller seg ac/varmepumpe, og har da enten tenkt å installere denne på veggen rett ved min veranda, eller ved soverommet mitt.

Mitt spørsmål er: hvor høy lyd lager en slik varmepumpe på utsiden? Hvor sjenerende blir dette for oss naboer?

Anonymkode: 48796...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har en slik pumpe, merker lite til lyden! Og vi har da vår utedel på terrassen. Ulempen jeg merker: den er stygg.. 

Lyd blir vell også ulikt ift hvilken modell det er vil jeg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, undulat2018 skrev:

Vi har en slik pumpe, merker lite til lyden! Og vi har da vår utedel på terrassen. Ulempen jeg merker: den er stygg.. 

Lyd blir vell også ulikt ift hvilken modell det er vil jeg tro. 

Ok, takk for svar!

Hvor sterk tenker du lyden er? Klarer du gi en passende sammenligning?

Vi har bare så lite plass og friområder her, at jeg ser med skrekk på å bli lydinvadert på det ene fristedet jeg har... Jeg og kollegene mine sitter allerede med støydempende headset på jobb pga. støy, jeg orker ikke måtte gjøre det hjemme også!😂

Anonymkode: 48796...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. tjaa, du spør vanskelig 😂 men det er jo en jevn «susing», det vil jeg si - både ute og inne forsåvidt! Min opplevelse er også at AC lager mer lyd enn hva varme gjør :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den susingen kan faktisk være ganske slitsom. I tillegg kommer det noe vibrering, særlig hvis utedelen av pumpa monteres på trevegg. Regner med at dere har et sameie, står det noe i vedtektene om varmepumpe?  

Anonymkode: 27c71...181

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den susingen kan faktisk være ganske slitsom. I tillegg kommer det noe vibrering, særlig hvis utedelen av pumpa monteres på trevegg. Regner med at dere har et sameie, står det noe i vedtektene om varmepumpe?  

Anonymkode: 27c71...181

Uff, jeg frykter at det skal bli konstant susing rundt oss, ja.

Nei, det står ingenting i vedtektene, har sjekket i dag. Men må man ikke søke til styret, før man får installere varmepumpe i et sameie? Da kan jeg vel legge inn et ønske om at dette skal diskuteres innad i 8-mannsboligen?

Anonymkode: 48796...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, jeg frykter at det skal bli konstant susing rundt oss, ja.

Nei, det står ingenting i vedtektene, har sjekket i dag. Men må man ikke søke til styret, før man får installere varmepumpe i et sameie? Da kan jeg vel legge inn et ønske om at dette skal diskuteres innad i 8-mannsboligen?

Anonymkode: 48796...3ac

Står det ingenting om tekniske installasjoner og fasadeendring? 
Varmepumper sorterer innunder det. 

Anonymkode: 72d2f...fe2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Står det ingenting om tekniske installasjoner og fasadeendring? 
Varmepumper sorterer innunder det. 

Anonymkode: 72d2f...fe2

5.3.    Bygningsmessige arbeider

"Utskifting av vinduer og ytterdører, oppsetting av markiser, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger eller lignende, skal skje etter en samlet plan vedtatt av årsmøtet. Skal slikt arbeid utføres av seksjonseierne selv, må det kun skje etter forutgående godkjenning av styret.

Tilbygg/påbygg og andre endringer av bebyggelsen som etter vedtektenes punkt 7.10 og eierseksjonsloven krever årsmøtets samtykke, må ikke igangsettes før samtykke er gitt. Dette gjelder selv om bygningsmyndighetene har gitt tillatelse til igangsettelse. Søknad eller melding til bygningsmyndighetene må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes."

 

Går varmepumpe under dette, kanskje?

Anonymkode: 48796...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før vi kjøpte vår vp så sjekket jeg hvilke typer som var stillegående. 5 år senere så kan jeg trygt si at det finnes modeller som knapt lager den minste lyd. Håper naboen din velger en slik.

Anonymkode: a79a6...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

5.3.    Bygningsmessige arbeider

"Utskifting av vinduer og ytterdører, oppsetting av markiser, endring av fasadekledning, endring av utvendige farger eller lignende, skal skje etter en samlet plan vedtatt av årsmøtet. Skal slikt arbeid utføres av seksjonseierne selv, må det kun skje etter forutgående godkjenning av styret.

Tilbygg/påbygg og andre endringer av bebyggelsen som etter vedtektenes punkt 7.10 og eierseksjonsloven krever årsmøtets samtykke, må ikke igangsettes før samtykke er gitt. Dette gjelder selv om bygningsmyndighetene har gitt tillatelse til igangsettelse. Søknad eller melding til bygningsmyndighetene må godkjennes av styret før byggemelding kan sendes."

 

Går varmepumpe under dette, kanskje?

Anonymkode: 48796...3ac

Ja! Dette må søkes til å godkjennes av styret

Anonymkode: 0ea63...04d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva står det i 7.10 da? 

Anonymkode: 72d2f...fe2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bråker mye og er stygge. Det må søkes styret og det er helt vanlig å få nei til dette.

Anonymkode: 4fe44...702

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

oppsetting av markiser,

Når det er såpass strengt at dere er nødt til å søke før dere kan sette opp en markise, vil jeg virkelig tro at dere er nødt til å søke om varmepumpe også. En markise er jo nesten ikke synlig når den er rullet inn og ligger i kassen sin, så den gjør veldig lite ute av seg, sammenlignet med en varmepumpe. Sannsynligvis står ikke varmpepumpe nevnt i vedtektene fordi det er relativt nytt. Jeg ville helt klart sagt fra til naboen at han ikke må få satt opp varmpepumpe uten godkjenning, eventuelt må du si fra til styret at naboen holder på å montere varmepumpe. Hvis han først har satt den opp, blir det vanskeligere for dere naboene å ha noe å si hva gjelder plassering, modell (som kan ha påvirkning på støynivået) og slike ting. Det er absolutt en stor fordel at sameiet blir enige om regler for varmepumpe, sånn at det ikke blir helt Texas og alle setter opp varmepumper i hytt og vær. I det sameiet jeg bor i har vi helt konkrete regler for varmepumper, og vi har også med i vedtektene at sameier må ha service på pumpa årlig, hvis man har service sjeldnere kan det føre til at pumpa får et noe høyere støynivå. Så anbefaler dere å få tatt en gjennomgang av hvilke regler dere ønsker dere i sameiet deres. 

Anonymkode: 27c71...181

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

 I det sameiet jeg bor i har vi helt konkrete regler for varmepumper, og vi har også med i vedtektene at sameier må ha service på pumpa årlig, hvis man har service sjeldnere kan det føre til at pumpa får et noe høyere støynivå. Så anbefaler dere å få tatt en gjennomgang av hvilke regler dere ønsker dere i sameiet deres. 

Anonymkode: 27c71...181

Du trenger ikke årlig "service". En god vp støyer ikke mer. Det du tenker på er nok at man må fjerne støv på innvendig filter 1 gang i året og skylle utedelen med en hageslange.

Anonymkode: a79a6...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg frykter mest, er at når én skal ha, så må alle få. Da kan det ende med at vi får opptil 8 varmepumper installert på en 25 meter lang fasade.

Har nå levert klage til styret, så får vi se hva svaret blir. Takk for alle svar!

Anonymkode: 48796...3ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke årlig "service". En god vp støyer ikke mer. Det du tenker på er nok at man må fjerne støv på innvendig filter 1 gang i året og skylle utedelen med en hageslange.

Anonymkode: a79a6...405

En gang i året? En gang i mnd støvsuger jeg mitt, og det trengs. 

Anonymkode: 72d2f...fe2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...