Gå til innhold

Kviser i 30 årene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i starten av tredveårene og er fortsatt plaget med kviser. Kvisene kommer oftest ved mensen, men kan også komme utenom dette. Er ikke så mange, men er dype og store hormonelle kviser. Får det ofte på haken, ytterst på kinnet, halsen, brystet og ryggen. Spiser sunt og har gode hudpleierutiner med rens og peeling. Nå vurderer jeg å bestille time hos en hudlege.

Noen som har tips på noe krem eller pilleform som fungerer?

Anonymkode: 1c337...578

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har alltid slitt med kviser. Det eneste som hjelper er å være nøye med kostholdet, kviser kommer innenfra. Har jeg brukt kremer/produkter for kviser popper de bare opp andre steder. Drikke mye vann, spise rene råvarer, mye grønt og frukt, unngå sukker, hvitt mel og ferdigmat. 

Anonymkode: 18e62...9cb

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har alltid slitt med kviser. Det eneste som hjelper er å være nøye med kostholdet, kviser kommer innenfra. Har jeg brukt kremer/produkter for kviser popper de bare opp andre steder. Drikke mye vann, spise rene råvarer, mye grønt og frukt, unngå sukker, hvitt mel og ferdigmat. 

Jeg spiser sunt, så er nok ikke en årsak. Som sagt så er kvisene hormonelle. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt samme problemet siden tenårene. Er når i 40-årene.

Har prøvd alt av kremer og vasker, men man må ta det innenfra. Har brukt Diane p-piller i mange år og det er det eneste som har hjulpet. I fjor tenkte jeg at nå er jeg 43 så da kan jeg nok endelig slutte på Diane. Men neida, etter 2 uker kom det masse kviser gitt! Var kjapp med å få ny resept på Diane ja!

Snakk med legen din og hør om du kan få hormonelle p-piller.

Anonymkode: 29745...64f

Skrevet

Jeg slet med kviser langt opp i 20-årene, tror jeg var 27 før jeg bestemte meg for at nok var nok. Bestilte time hos privat hudlege, forklarte problemet, og selv om jeg ikke hadde et alvorlig utbrudd akkurat da fikk jeg resept på isotretinoin. Dette reddet huden min! Etter så mange år med forskjellige kjerringråd, hudpleieserier og kostholdsendringer ble jeg endelig kvitt kvisene. 

Anbefaler deg å gå til fastlege/hudlege for å få profesjonell hjelp :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i starten av tredveårene og er fortsatt plaget med kviser. Kvisene kommer oftest ved mensen, men kan også komme utenom dette. Er ikke så mange, men er dype og store hormonelle kviser. Får det ofte på haken, ytterst på kinnet, halsen, brystet og ryggen. Spiser sunt og har gode hudpleierutiner med rens og peeling. Nå vurderer jeg å bestille time hos en hudlege.

Noen som har tips på noe krem eller pilleform som fungerer?

Har du (eller andre her) prøvd tretinoin krem? Airol eller arabela etc?

Jeg har samme problem samt på ryggen, men ønsker ikke å gå på sånn pillekur.

Anonymkode: b58de...0cd

AnonymBruker
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser sunt, så er nok ikke en årsak. Som sagt så er kvisene hormonelle. 

Og kosthold påvirker hormonene..... 

AnonymBruker
Skrevet

Takk for mange gode svar🙂 har tretinoin, så det kan absolutt være aktuelt å prøve. Men siden jeg er plaget med kviser på et så stort område så må jeg kanskje ta pilleform som isotretinoin? 

Skal ta kontakt med privat hudlege, forhåpentlig kan jeg gå i sommerkjoler etter hvert uten kviser på ryggen😃

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og kosthold påvirker hormonene..... 

Hva er vitsen med å svare på ting som trådstarter ikke spør om? Ja, et bra kosthold er en del av, men er ikke sånn at du automatisk får fin hud av å spise sunt. Flott hvis kun sunt kosthold funker for deg, men det gjør tydligvis ikke det for meg. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er vitsen med å svare på ting som trådstarter ikke spør om? Ja, et bra kosthold er en del av, men er ikke sånn at du automatisk får fin hud av å spise sunt. Flott hvis kun sunt kosthold funker for deg, men det gjør tydligvis ikke det for meg. 

Beklager at jeg kom med velmente råd 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hudlege vil være enig med deg. Store, vonde byllekviser er genetisk.    

TS - Kremen epiduo er genial. Kanskje det hadde vært noe for deg? Eventuelt isotretinoin. 

Anonymkode: ccfce...423

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette med kosthold er i stor grad en myte, og for oss som er plaget med dette er den ganske belastende.

Anonymkode: e3f61...623

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Isotretinoin. Det eneste som hjalp meg, og som VIRKELIG hjalp også. Alt annet var bullshit og bortkastede penger/bortkastet tid. 

Men - iso er en tøff kur for både kropp og psyke, så du må lese deg godt opp, og det er ikke kjempelurt å starte på den om sommeren fordi du får svært sensitiv hud og må unngå sol og alltid bruke svært høy faktor. (Ikke umulig, riktignok - jeg begynte i mai 2018, rett før tropesommeren slo inn, og jeg klarte meg jo.)

Anonymkode: bb214...73d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen hudlege vil være enig med deg. Store, vonde byllekviser er genetisk.    

TS - Kremen epiduo er genial. Kanskje det hadde vært noe for deg? Eventuelt isotretinoin. 

Jada så. 

"Og Bondevik er en av flere hudeksperter som mener at hovedårsaken til dette er feil kosthold.

Kan skyldes sykdom Hudlege Eli Janne Fiskerstrand hos Hudspesialisten mener at sykdommen PCOS kan være grunnen til økende kviseproblemer hos voksne kvinner.

- Andelen kvinner med PCOS er økende. Denne økningen skyldes at kostholdet er endret til mer sukker, mindre fiber og redusert fysisk aktivitet, forklarer Fiskerstrand.

Resultatet av denne livsstilssykdommen er overvekt og høye insulinnivåer, som medfører at ovariene produserer en økt mengde kjønnshormoner. Dette forverrer forekomsten av kviser.

Bondevik mener en lavkarbodiett vil være løsningen på kviseproblemet.

- Både kvinner og menn i den vestlige verden har for høye inntak av karbohydrater, som fører til høye insulinnivåer. Det vil igjen føre til redusert produksjon av det testosteronbindende hormonet SBGH, som igjen fører til en relativ økning av testosteron. Dette forklarer hvorfor akne kan oppstå også i voksen alder, sier Bondevik."

" Hvorfor gir ikke flere hudspesialister i Norge kostholdsråd til pasienter som del av behandlingen? – Det er en nærmest inngrodd tro på at kostholdet ikke har noen betydning, for eksempel ved kviser (akne) og atopisk eksem. Mange leger tror at det ikke finnes studier som omhandler dette temaet, og så blir det en slags evigvarende myte… Mottoet til mine kolleger er at huden skal behandles på huden, forklarer Bondevik, som forteller at man ikke lærer noe om kostholdets betydning for huden på medisinstudiet eller under videreutdanning til spesialist i hudsykdommer. Det finnes rundt 130 praktiserende hudspesialister i Norge, totalt med privatpraktiserende og sykehusleger."

https://vof.no/hold-huden-ung-med-livsstilsendringer-og-kosttilskudd/

https://www.uwhealth.org/news/acne-diet-glycemic-index/46499

https://www.doctoroz.com/article/can-food-cause-acne

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada så. 

"Og Bondevik er en av flere hudeksperter som mener at hovedårsaken til dette er feil kosthold.

Kan skyldes sykdom Hudlege Eli Janne Fiskerstrand hos Hudspesialisten mener at sykdommen PCOS kan være grunnen til økende kviseproblemer hos voksne kvinner.

- Andelen kvinner med PCOS er økende. Denne økningen skyldes at kostholdet er endret til mer sukker, mindre fiber og redusert fysisk aktivitet, forklarer Fiskerstrand.

Resultatet av denne livsstilssykdommen er overvekt og høye insulinnivåer, som medfører at ovariene produserer en økt mengde kjønnshormoner. Dette forverrer forekomsten av kviser.

Bondevik mener en lavkarbodiett vil være løsningen på kviseproblemet.

- Både kvinner og menn i den vestlige verden har for høye inntak av karbohydrater, som fører til høye insulinnivåer. Det vil igjen føre til redusert produksjon av det testosteronbindende hormonet SBGH, som igjen fører til en relativ økning av testosteron. Dette forklarer hvorfor akne kan oppstå også i voksen alder, sier Bondevik."

" Hvorfor gir ikke flere hudspesialister i Norge kostholdsråd til pasienter som del av behandlingen? – Det er en nærmest inngrodd tro på at kostholdet ikke har noen betydning, for eksempel ved kviser (akne) og atopisk eksem. Mange leger tror at det ikke finnes studier som omhandler dette temaet, og så blir det en slags evigvarende myte… Mottoet til mine kolleger er at huden skal behandles på huden, forklarer Bondevik, som forteller at man ikke lærer noe om kostholdets betydning for huden på medisinstudiet eller under videreutdanning til spesialist i hudsykdommer. Det finnes rundt 130 praktiserende hudspesialister i Norge, totalt med privatpraktiserende og sykehusleger."

https://vof.no/hold-huden-ung-med-livsstilsendringer-og-kosttilskudd/

https://www.uwhealth.org/news/acne-diet-glycemic-index/46499

https://www.doctoroz.com/article/can-food-cause-acne

Du gir deg ikke😄 Det morsomme er at i samme artikkel som du referer til så står det også at legen behandler pasientene med kraftig utbrudd med legemidler, som isotretinoin. Anbefaler deg også å være mer kildekritisk til hvilken nettsider du søker på og hvordan du søker. Når søker du kun på ting som verifiserer din egen teori så er det en mulig feilkilde.

I følge denne forskningsartikkelen (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5300732/) så er hovedårsaken til voksenkviser talgproduksjon, kolonisering av propionibacterium acnes, follikulær hyperkeratose og inflammasjon. I tillegg kan hormonelle svingninger, genetikk, kosmetikk, diett, tobakk og stress være mulige årsaker. Det er lite relevant forskning om sammenheng mellom acne og mat, med at muligens mat med høy-glykemisk indeks og kumelk bidrar til dette. Nå må ikke du misforstå og tro at dette er eneste årsaken til kviser slik som du mener, for ifølge denne artikkelen så er det mange andre mulige årsaker og mat er ikke hovedårsaken

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du gir deg ikke😄 Det morsomme er at i samme artikkel som du referer til så står det også at legen behandler pasientene med kraftig utbrudd med legemidler, som isotretinoin. Anbefaler deg også å være mer kildekritisk til hvilken nettsider du søker på og hvordan du søker. Når søker du kun på ting som verifiserer din egen teori så er det en mulig feilkilde.

I følge denne forskningsartikkelen (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5300732/) så er hovedårsaken til voksenkviser talgproduksjon, kolonisering av propionibacterium acnes, follikulær hyperkeratose og inflammasjon. I tillegg kan hormonelle svingninger, genetikk, kosmetikk, diett, tobakk og stress være mulige årsaker. Det er lite relevant forskning om sammenheng mellom acne og mat, med at muligens mat med høy-glykemisk indeks og kumelk bidrar til dette. Nå må ikke du misforstå og tro at dette er eneste årsaken til kviser slik som du mener, for ifølge denne artikkelen så er det mange andre mulige årsaker og mat er ikke hovedårsaken

Du forstod jo ikke det jeg henviste til.

Og jo, jeg ga meg jeg, men kommenterte på at ingen andre hudleger var enig. Det er feil. De fleste undersøkelser som er gjort av kviser og kosthold har kommet frem til at kosthold har mye å si, men må undersøkes nærmere. Flere undersøkelser har også store mangler. Det står også forklart hvorfor, ang talgproduksjon, hormoner og kosthold. Har man såpass liten kunnskap om hvordan kosthold påvirker hormonene og kviser, så får det bare være. Var bare ment som et velment råd hvor man slipper å ødelegge huden med div produkter og piller og heller forebygge på en naturlig og god måte. Men skjønner jo at det er lettere å ta en pille eller smøre på en krem i stede for å jobbe litt for det. Quick fiks! 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Isotretinoin. Det eneste som hjalp meg, og som VIRKELIG hjalp også. Alt annet var bullshit og bortkastede penger/bortkastet tid. 

Men - iso er en tøff kur for både kropp og psyke, så du må lese deg godt opp, og det er ikke kjempelurt å starte på den om sommeren fordi du får svært sensitiv hud og må unngå sol og alltid bruke svært høy faktor. (Ikke umulig, riktignok - jeg begynte i mai 2018, rett før tropesommeren slo inn, og jeg klarte meg jo.)

Anonymkode: bb214...73d

Skriver under på denne. Isotretinoin reparerte endelig selvbildet mitt da jeg nærmet meg 40. Fantastisk medisin. Jeg fikk heller ingen andre bivirkninger enn tørre lepper, tidvis tørre øyne og lett eksem på hendene. Dosen min var forholdsvis lav, 40 mg daglig til 52 kilos kroppsvekt.

Anonymkode: a6c0c...f8d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du forstod jo ikke det jeg henviste til.

Og jo, jeg ga meg jeg, men kommenterte på at ingen andre hudleger var enig. Det er feil. De fleste undersøkelser som er gjort av kviser og kosthold har kommet frem til at kosthold har mye å si, men må undersøkes nærmere. Flere undersøkelser har også store mangler. Det står også forklart hvorfor, ang talgproduksjon, hormoner og kosthold. Har man såpass liten kunnskap om hvordan kosthold påvirker hormonene og kviser, så får det bare være. Var bare ment som et velment råd hvor man slipper å ødelegge huden med div produkter og piller og heller forebygge på en naturlig og god måte. Men skjønner jo at det er lettere å ta en pille eller smøre på en krem i stede for å jobbe litt for det. Quick fiks! 

Hudlegen du viser til snakker jo om PCOS-kviser.  Men det finnes da mange andre årsaker til kviser enn det.

Supert for deg at du har en flott hudtype som blir vakker bare med rett kosthold. Men veldig mange har ikke det, og får rett og slett ødelagt livene sine. Det er en regelrett hån mot dem å hevde at årsaken til at de har ansiktet og deler av kroppen full av arr, er at de ikke gidder spise nok frukt og grønt. 

Heldigvis for TS er det mange på denne tråden som er kunnskapsrike om emnet og ikke sprer feilinformasjon som deg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hudlegen du viser til snakker jo om PCOS-kviser.  Men det finnes da mange andre årsaker til kviser enn det.

Supert for deg at du har en flott hudtype som blir vakker bare med rett kosthold. Men veldig mange har ikke det, og får rett og slett ødelagt livene sine. Det er en regelrett hån mot dem å hevde at årsaken til at de har ansiktet og deler av kroppen full av arr, er at de ikke gidder spise nok frukt og grønt. 

Heldigvis for TS er det mange på denne tråden som er kunnskapsrike om emnet og ikke sprer feilinformasjon som deg. 

Nei, står at enkelte kan få det pga pcos og ja, det står flere grunner til det hvis du leser. Jeg har ikke linket til én hudlege. Les linkene igjen. 

Jeg har aldri hatt en flott hudtype, men dype vonde kviser. Og kostholdsendring er ingen quick fiks, det var faktisk ganske mye jobb. Jeg har brukte tusener av kroner på hudlege, lege, piller og kremer. Noe hjalp, noe gjorde det verre, spesielt når jeg sluttet, men ingen av tingene fungerte når jeg sluttet med det. Kvisene kom alltid tilbake. 

Og nei, det handler ikke kun om å spise nok frukt og grønt. Men om sukker, hvitt mel, meieriprodukter, junkmat, insulin og andre hormoner, vitaminer, betennelse etc. Det står forklart i linkene jeg la ved, og i den linken nederst i teksten her. 

Vestlige land har mer hormonbalansen enn land hvor kostholdet består av ren og naturlig mat. Så kan du forklare hvorfor kviser i enkelte land, med kosthold uten sukker, hvitt mel, meieriprodukter, junk osv, er nesten ikke eksisterende? https://jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/479093

Så leit at du faktisk må ty til personangrep. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å få kviser i voksen alder. Dro til hudlegen. Han visste ikke hva de kom av. Ikke lenge siden jeg ble ferdig med isotretinoin 👍. Var det eneste som funket for meg. Jeg prøvde alt av kremer og kosttilskudd, trening, kutte ut fet mat osv. Det funka ikke. 

Anonymkode: af23b...4ca

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...