Gå til innhold

Valp og fôr

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Om 20 (!!) dager henter jeg valpen vår, og vi gleder oss så mye! Men vi står litt fast på hvilken fôr vi skal gå for, har foreløpig kjøpt Eukanuba puppy da oppdretter bruker dette, men jeg tenker litt på å blande inn vom? Hvor mye skal jeg beregne i mengde? Står ca på baksiden av Eukanuba fôret, men hvis jeg vil legge 50/50 vom og tørrfôr hvordan skal jeg regne ut mengde? :) evt noen som har annet fôr å anbefale? 

Anonymkode: f02dc...197

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på.

Har planer om å bruke 50/50 med tørrfôr (har sett på Orijen) og Vom. Men klarer ikke finne noe informasjon om hvordan man kan beregne mengder når man tar 50/50. Har tenkt tørrfor om morgenen og ettermiddag i en Kong og Vom til kveldsmat. 

Det er jo kanskje en idè å spørre dyrlegen om råd? Eventuelt dyrebutikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel ikke verre enn å se på hvor mye en valp normalt skal ha av valpeforet hvis du fullforer tørrfor, også halverer du dette. Så ser du hva valpen skal ha i vom om du fullforer på det, også halvverer du det også. Er vel ikke mer komplisert enn det? 

Anonymkode: cc355...15d

Skrevet

Hvis du fullfôrer på V&H, så skal en valp ha ca 4% av kroppsvekten sin i mat. Dvs, regn ut hvor mye 4% av valpens vekt er og del det på to. Da får du hvor mye V&H valpen skal ha om du delforer 50/50. 

Vær obs på at alt dette er veiledende, din valp kan kanskje trenge mer eller mindre, alt etter som. 

Nå vet jeg ikke hvilken rase din valp er, dvs hvor stor den er og hvor mye V&H den skal ha. Men hvis mulig, så vil jeg anbefale å gi V&H i kong (letteste er om du kan gi kjøttbollene også bare dytte de hele i kongen). Hvis mengden V&H er så liten at det ikke fyller en kong, så kan du blande det med oppbløtet tørrfor. Fylt kong er gull for valpeeiere som aktivisering og avledning fra å tygge på alt annet!

• Liker 2
Skrevet

Bare gi litt i starten av vom, så magen blir vandt til det. Så kan du øke gradvis. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med oppdretter hva som funker best for valpen, og ikke minst for rasen. Er det en seriøs oppdretter har de skikkelig peiling på dette

Anonymkode: 456c3...9c7

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel ikke verre enn å se på hvor mye en valp normalt skal ha av valpeforet hvis du fullforer tørrfor, også halverer du dette. Så ser du hva valpen skal ha i vom om du fullforer på det, også halvverer du det også. Er vel ikke mer komplisert enn det? 

Anonymkode: cc355...15d

Det trenger ikke nødvendigvis å stemme. Vom og tørrfôr har jo forskjellig næringsinnhold så kan vel bli skjev fordelt? 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Tabris skrev:

Hvis du fullfôrer på V&H, så skal en valp ha ca 4% av kroppsvekten sin i mat. Dvs, regn ut hvor mye 4% av valpens vekt er og del det på to. Da får du hvor mye V&H valpen skal ha om du delforer 50/50. 

Vær obs på at alt dette er veiledende, din valp kan kanskje trenge mer eller mindre, alt etter som. 

Nå vet jeg ikke hvilken rase din valp er, dvs hvor stor den er og hvor mye V&H den skal ha. Men hvis mulig, så vil jeg anbefale å gi V&H i kong (letteste er om du kan gi kjøttbollene også bare dytte de hele i kongen). Hvis mengden V&H er så liten at det ikke fyller en kong, så kan du blande det med oppbløtet tørrfor. Fylt kong er gull for valpeeiere som aktivisering og avledning fra å tygge på alt annet!

Tusen takk for tips! Skal høre med oppdretter og dyrebutikk/veterinær hva de sier iforhold til menge :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...