AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Del Skrevet 1. juni 2020 jeg tenker å ta kurs i kajakk og ta våt-kort. Det står at et kompetansemål er å kunne løfte/bære kajakken med seg. Jeg skal være forsiktig med løft pga brokkdannelse, og lurer derfor på om jeg kan ta kurset?. Hvor mye veier en kajakk, og hvordan transportere den uten at jeg skader meg? Anonymkode: 14d43...57a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Del Skrevet 1. juni 2020 Det kommer nok an på hva slags kajakk du har. https://www.xxl.no/search?query=kajakk På den siden er det bl.a. en oppblåsbar kajakk som veier 16 kg og andre kajakker som veier 30-40 kg og oppover. Man får kjøpt små stativer på hjul - "kajakkhenger" - som man kan legge kajakken på og trekke etter seg. Dette forutsetter jo at det er noenlunde flat vei der du skal gå Anonymkode: 0ce85...a06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Del Skrevet 1. juni 2020 Jeg har en havkajakk av nokså normal størrelse, av plast, og den er oppgitt til å veie 25 kg. Den er stor, tung og vanskelig å løfte alene 🥴 Det med å løfte kajakken er nok bare en svært liten del av kurset, og om du har helsegrunner til å ikke skulle løfte tungt tror jeg ikke det vil bli noe problem. Hovedpoenget er vel heller at man skal vite hvordan man bør gjøre det (ta tak ved sittebrønnen og svinge den opp på skulderen, for eksempel) enn at man skal måtte gjøre det mye i praksis på kurset. Anonymkode: 49383...a9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. juni 2020 #4 Del Skrevet 16. juni 2020 Jeg har padlet litt med DNT og jeg klarer ikke å løfte de kajakkene! Når jeg løfte med en annen må jeg likevel ha noen pauser hvis vi skal gå et stykke. Så den er i alle fall ikke ment til å bli løftet av en person, da måtte jeg hatt stativ. Anonymkode: 6f2b1...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2020 #5 Del Skrevet 19. juni 2020 Rart kompetansemål? De kan da ikke kreve at man skal kunne løfte og bære stor kajakk alene? Jeg har havkajakk, som veier 29 kg. Bærer den aldri alene. Anonymkode: 5d216...432 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sunset90 Skrevet 22. juni 2020 #6 Del Skrevet 22. juni 2020 Har lest at noen veier et sted mellom 25-30kg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå