AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #21 Skrevet 1. juni 2020 58 minutter siden, Blondie65 skrev: Lønn for ferietiden blir trukket av junilønnen. Da er det ikke noe mer å trekke - og det betyr at lønnen for juli blir uten trekk - selv om du tar to uker ferie - og f.eks. den siste uken i desember. Så juli lønnen blir lik en hvilken som helst lønning resten av året fordi ferien er trukket i juni. Julilønnen har alltid vært normal lønn, så den er uproblematisk. Ingen spørsmål ang. den. TS Anonymkode: 60d8d...560
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #22 Skrevet 1. juni 2020 Det er ikke så vanskelig - du får 12% (om jeg husker riktig) av feriepengegrunnalg fra i fjor i steden for lønn i juni mnd. Dette utbetales utten skattetrekk. Om du tar mere ferie enn du har rett til blir du trukket for de dagene i tillegg. Anonymkode: b73db...e70
Whistler Skrevet 1. juni 2020 #23 Skrevet 1. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å betale ut ikke avviklet ferie. Anonymkode: 9a6e3...a18 Det er ikke lov å betale ut Lovbestemt ikke avviklet ferie. Avtalebestemt ferie er ikke omfattet av denne bestemmelsen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #24 Skrevet 1. juni 2020 5 timer siden, Blondie65 skrev: Uansett når du får feriepengene utbetalt får du ikke betalt de ukene du har ferie. Så jeg håper at ved utbetaling av feriepenger i januar så ble du også trukket for hele ferien? Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at de ansatte tar ut ferie og de ansatte er pliktig til å ta ut ferie. Hos min arbeidsgiver er det slik at vi kan overføre inntil 12 dager ferie til neste år. Vi blir trukket for all ferie ved feriepengeutbetaling i juni og det skal SVÆRT mye til for at vi får utbetalt dagene vi ikke tar ut eller overfører. Eksempler er langvarig sykdom, ikke full opptjening, oppsigelse og annet ekstraordinært som må godkjennes. Hos deg er det ingenting som tilsier at du ikke bør ta ut ferien - men jeg vet jo ingenting om hvordan din arbeidsgiver gjør det. Hos oss er det altså nesten umulig å få til det du ønsker. Jeg har ikke 100% stilling, er tilkallingsvikar men jobber tilsvarende 100% og jeg tar ikke ut ferie i år - og da blir jeg såklart ikke trekt i feriepenger/lønn. Da får jeg lønn fra forrige mnd + feriepenger utbatalt nå i juni Anonymkode: 53e79...51a 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #25 Skrevet 1. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke 100% stilling, er tilkallingsvikar men jobber tilsvarende 100% og jeg tar ikke ut ferie i år - og da blir jeg såklart ikke trekt i feriepenger/lønn. Da får jeg lønn fra forrige mnd + feriepenger utbatalt nå i juni Anonymkode: 53e79...51a Nå er du da å anse som timelønnet. Dette er noe helt annet enn det TS beskriver. Timelønte/tilkallingsvikarer med mindre enn full stilling får betalt når de jobber - og ergo altså ikke trukket ferie.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå