AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Vet det er mye slike tråder rundt feriepenger-tiden, men jeg synes som mange andre at alt dette er litt forvirrende. Jeg jobber i en bedrift der jeg har vært i litt over to år, altså "normal" fast ansatt og ikke nyansatt. Kjæresten og jeg tok ferie i januar. Årsaken til dette var rett og slett at jeg byttet stilling på jobb og skulle egentlig ha et opphold mellom stillingene i januar, der vi planla å reise bort. I stedet gikk jeg rett over i ny stilling, og måtte derfor avvikle ferie i to uker. Jeg sa ifra til lønn og de sa at dersom jeg avvikler ferien i januar (fremfor i sommer), kunne jeg få feriepengene da, og det gjorde jeg. Da fikk jeg alle feriepengene (tilsvarende en hel måned) selv om jeg var borte to uker, pluss en halv månedslønn. Nå nærmer vi oss altså sommeren og vi får beskjed om å legge inn ferie. Jeg har ikke planer om å ta ut noe ferie i sommer siden jeg har brukt opp "kvoten". Jeg har en del timer jeg kan ta ut i fleksitid om jeg skal ta et par langhelger. Dette er ok for sjefen min, da vi har veldig fleksible arbeidstider så lenge vi får jobben gjort. Hvordan blir dette med feriepenger? Er jeg tvunget til å avvikle to uker ferie ubetalt? Anonymkode: 60d8d...560
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Uansett når du får feriepengene utbetalt får du ikke betalt de ukene du har ferie. Så jeg håper at ved utbetaling av feriepenger i januar så ble du også trukket for hele ferien? Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at de ansatte tar ut ferie og de ansatte er pliktig til å ta ut ferie. Hos min arbeidsgiver er det slik at vi kan overføre inntil 12 dager ferie til neste år. Vi blir trukket for all ferie ved feriepengeutbetaling i juni og det skal SVÆRT mye til for at vi får utbetalt dagene vi ikke tar ut eller overfører. Eksempler er langvarig sykdom, ikke full opptjening, oppsigelse og annet ekstraordinært som må godkjennes. Hos deg er det ingenting som tilsier at du ikke bør ta ut ferien - men jeg vet jo ingenting om hvordan din arbeidsgiver gjør det. Hos oss er det altså nesten umulig å få til det du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 6 minutter siden, Blondie65 skrev: Uansett når du får feriepengene utbetalt får du ikke betalt de ukene du har ferie. Så jeg håper at ved utbetaling av feriepenger i januar så ble du også trukket for hele ferien? Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at de ansatte tar ut ferie og de ansatte er pliktig til å ta ut ferie. Hos min arbeidsgiver er det slik at vi kan overføre inntil 12 dager ferie til neste år. Vi blir trukket for all ferie ved feriepengeutbetaling i juni og det skal SVÆRT mye til for at vi får utbetalt dagene vi ikke tar ut eller overfører. Eksempler er langvarig sykdom, ikke full opptjening, oppsigelse og annet ekstraordinært som må godkjennes. Hos deg er det ingenting som tilsier at du ikke bør ta ut ferien - men jeg vet jo ingenting om hvordan din arbeidsgiver gjør det. Hos oss er det altså nesten umulig å få til det du ønsker. Takk for svar. Jeg tror nesten jeg må spørre dem. Jeg lurer også på om jeg må ta ut resten av ferien i sommer, eller f.eks. en uke i høst. Vi har fem uker betalt ferie, pluss helligdager og jul. Jeg hadde regnet med mindre penger i sommer ettersom jeg fikk feriepenger i januar, men jeg hadde ikke regnet med 0,-. TS Anonymkode: 60d8d...560
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg tror nesten jeg må spørre dem. Jeg lurer også på om jeg må ta ut resten av ferien i sommer, eller f.eks. en uke i høst. Vi har fem uker betalt ferie, pluss helligdager og jul. Jeg hadde regnet med mindre penger i sommer ettersom jeg fikk feriepenger i januar, men jeg hadde ikke regnet med 0,-. TS Anonymkode: 60d8d...560 INGEN får betalt for ferien. Som en del av lønnen settes det av feriepenger hver måned slik at du ikke skal gå 5 uker uten penger. Jeg synes det er merkelig at du ikke satte deg inn i dette når du fikk ut feriepengene i januar og satte av nok til dekke de resterende 3 ukene av ferie som skal tas ut resten av året.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, Blondie65 skrev: INGEN får betalt for ferien. Som en del av lønnen settes det av feriepenger hver måned slik at du ikke skal gå 5 uker uten penger. Jeg synes det er merkelig at du ikke satte deg inn i dette når du fikk ut feriepengene i januar og satte av nok til dekke de resterende 3 ukene av ferie som skal tas ut resten av året. Var ikke TS klar over at vedkommende ikke fikk betalt for ferien. Anonymkode: d6cb1...f42 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Du kan vel se på lønnsslippen din om du har blitt trekt for 5 uker ferie da du fikk utbetalt feriepengene. Om ikke blir du trekt for det nå og får ikke utbetalt feriepenger siden du allerede har fått de pengene. Anonymkode: e0eee...9ef 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, Blondie65 skrev: INGEN får betalt for ferien. Som en del av lønnen settes det av feriepenger hver måned slik at du ikke skal gå 5 uker uten penger. Jeg synes det er merkelig at du ikke satte deg inn i dette når du fikk ut feriepengene i januar og satte av nok til dekke de resterende 3 ukene av ferie som skal tas ut resten av året. Jeg er klar over at jeg ikke får betalt for ferien. Beklager om det var uklart. Jeg anser "betalt/ubetalt" ferie som vanlig uttrykk, man sier jo f.eks. at man tar "ubetalt ferie". I hvert fall har jeg hørt dette mange ganger. Jeg har satt av noe av pengene, men hvordan jeg løser det personlig er jo en annen diskusjon, her lurte jeg mer på reglene. Anonymkode: 60d8d...560 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan vel se på lønnsslippen din om du har blitt trekt for 5 uker ferie da du fikk utbetalt feriepengene. Om ikke blir du trekt for det nå og får ikke utbetalt feriepenger siden du allerede har fått de pengene. Anonymkode: e0eee...9ef Takk for svar. De har ikke spesifisert uker på lønnsslippen, det står bare "Feriepenger". Jeg får spørre dem. TS Anonymkode: 60d8d...560
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #9 Skrevet 1. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. De har ikke spesifisert uker på lønnsslippen, det står bare "Feriepenger". Jeg får spørre dem. TS Anonymkode: 60d8d...560 Om du ikke har blitt trekt for ferien du har hatt, men har fått feriepenger utbetalt i tillegg til lønn så er det helt naturlig at du nå blir trukket for ferie i juni uten at du får utbetalt feriepenger. Det trenger ikke stå spesifisert noe uketall, så jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig? Altså, du ser jo om du har blitt trukket i lønn den mnd du fikk utbetalt feriepenger. Og så ser du jo hvor mye du har fått utbetalt i feriepenger, og jeg går ut i fra at du vet hva du skal ha i feriepenger siden det helt sikkert står som feriepengegrunnlag på desemberlønnsslippen din, så da greier du vel å tenke deg frem til om du får lønn i juni eller ei ut i fra den informasjonen. Anonymkode: e0eee...9ef
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #10 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har blitt trekt for ferien du har hatt, men har fått feriepenger utbetalt i tillegg til lønn så er det helt naturlig at du nå blir trukket for ferie i juni uten at du får utbetalt feriepenger. Det trenger ikke stå spesifisert noe uketall, så jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig? Altså, du ser jo om du har blitt trukket i lønn den mnd du fikk utbetalt feriepenger. Og så ser du jo hvor mye du har fått utbetalt i feriepenger, og jeg går ut i fra at du vet hva du skal ha i feriepenger siden det helt sikkert står som feriepengegrunnlag på desemberlønnsslippen din, så da greier du vel å tenke deg frem til om du får lønn i juni eller ei ut i fra den informasjonen. Anonymkode: e0eee...9ef Jeg har blitt trukket i lønn, som beskrevet over fikk jeg halv lønn den måneden. Jeg vet også hva feriepengene består av, og jeg fikk alle feriepengene. Når jeg har fått alle feriepengene, forstår jeg at jeg ikke får mer. Jeg har blitt satt opp til å arbeide i juli, ettersom det er behov, og kun jeg som kan stille. Så spørsmålet for meg er da om jeg skal jobbe og samtidig ikke ha lønn i juli. Denne informasjonen klarer jeg ikke helt hente fra lønnsslippen, men hjelp meg gjerne. TS Anonymkode: 60d8d...560
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #11 Skrevet 1. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. De har ikke spesifisert uker på lønnsslippen, det står bare "Feriepenger". Jeg får spørre dem. TS Anonymkode: 60d8d...560 Ta frem lønnslippen for juni i fjor. Se hva som står der angående trekk for ferie. Så sammenligner du med lønnslippen for januar i år. Det er veldig forskjellig hvordan forskjellige arbeidsgivere gjør dette. A) Lønn juni måned, kr X Feriepenger året før, kr Y Trekk ferietid, 5 uker, kr Z B) Feriepenger året før, kr X Trekk feriefritid det antall dager som er mer enn en måned (3,et ellerannet), kr Y.
Whistler Skrevet 1. juni 2020 #12 Skrevet 1. juni 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: ............, og jeg går ut i fra at du vet hva du skal ha i feriepenger siden det helt sikkert står som feriepengegrunnlag på desemberlønnsslippen din, så da greier du vel å tenke deg frem til om du får lønn i juni eller ei ut i fra den informasjonen. Anonymkode: e0eee...9ef TS er vel fremdeles svimmel etter den gedigne januarlønna...
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #13 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt trukket i lønn, som beskrevet over fikk jeg halv lønn den måneden. Jeg vet også hva feriepengene består av, og jeg fikk alle feriepengene. Når jeg har fått alle feriepengene, forstår jeg at jeg ikke får mer. Jeg har blitt satt opp til å arbeide i juli, ettersom det er behov, og kun jeg som kan stille. Så spørsmålet for meg er da om jeg skal jobbe og samtidig ikke ha lønn i juli. Denne informasjonen klarer jeg ikke helt hente fra lønnsslippen, men hjelp meg gjerne. TS Anonymkode: 60d8d...560 Fikk du halv lønn + feriepenger? Da skal du ikke trekkes for full ferie en gang til. Men det må da stå hvor mange dager du er trukket? (Jeg vet at det er fryktelig mange lønnsmedarbeidere som bare gjør som programmet krever, for å få rett lønn uten å forklare. Hos oss er de heldigvis flinke og legger inn hjelpetekster).
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #14 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt trukket i lønn, som beskrevet over fikk jeg halv lønn den måneden. Jeg vet også hva feriepengene består av, og jeg fikk alle feriepengene. Når jeg har fått alle feriepengene, forstår jeg at jeg ikke får mer. Jeg har blitt satt opp til å arbeide i juli, ettersom det er behov, og kun jeg som kan stille. Så spørsmålet for meg er da om jeg skal jobbe og samtidig ikke ha lønn i juli. Denne informasjonen klarer jeg ikke helt hente fra lønnsslippen, men hjelp meg gjerne. TS Anonymkode: 60d8d...560 Om du er blitt trukket for 2 uker tidligere og fått utbetalt alle feriepengene, blir du nå sannsynligvis trukket for 3 uker i juni. Da får du full lønn i juli og alle andre måneder uansett når du tar ferie. Anonymkode: e0eee...9ef 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #15 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har blitt trukket i lønn, som beskrevet over fikk jeg halv lønn den måneden. Jeg vet også hva feriepengene består av, og jeg fikk alle feriepengene. Når jeg har fått alle feriepengene, forstår jeg at jeg ikke får mer. Jeg har blitt satt opp til å arbeide i juli, ettersom det er behov, og kun jeg som kan stille. Så spørsmålet for meg er da om jeg skal jobbe og samtidig ikke ha lønn i juli. Denne informasjonen klarer jeg ikke helt hente fra lønnsslippen, men hjelp meg gjerne. TS Anonymkode: 60d8d...560 Du er veldig uklar i kommunikasjonen. Selvsagt får du lønn for det du arbeider i juli. Men jeg vet ingenting om hvordan ditt lønningskontor opererer. Mange tar fri hele juli og kjører ingen lønn da. Andre har lønnskjøring også i juli. Feriepenger blir normalt betalt ut på junilønnskjøringen - med trekk for full ferie (dersom man er fulltidsansatt med månedslønn. Timelønnede noe annerledes). Du blir trukket for den ferien du ikke alt er trukket for (dersom du ikke har fått unntak slik jeg beskrev tidlligere) på juni lønnen. I juli får du vanlig månedslønn. Men når denne blir utbetalt vet ikke jeg fordi det her også er forskjell fra bedrift til bedrift. Noen opererer med forskuddslønn, andre operer med etterskuddslønn. Da kan det se slik ut, for deg: Juni: Månedslønn - Trekk for resterende ferie. Juli: Vanlig lønn.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #16 Skrevet 1. juni 2020 52 minutter siden, Blondie65 skrev: Uansett når du får feriepengene utbetalt får du ikke betalt de ukene du har ferie. Så jeg håper at ved utbetaling av feriepenger i januar så ble du også trukket for hele ferien? Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at de ansatte tar ut ferie og de ansatte er pliktig til å ta ut ferie. Hos min arbeidsgiver er det slik at vi kan overføre inntil 12 dager ferie til neste år. Vi blir trukket for all ferie ved feriepengeutbetaling i juni og det skal SVÆRT mye til for at vi får utbetalt dagene vi ikke tar ut eller overfører. Eksempler er langvarig sykdom, ikke full opptjening, oppsigelse og annet ekstraordinært som må godkjennes. Hos deg er det ingenting som tilsier at du ikke bør ta ut ferien - men jeg vet jo ingenting om hvordan din arbeidsgiver gjør det. Hos oss er det altså nesten umulig å få til det du ønsker. Det er ikke lov å betale ut ikke avviklet ferie. Anonymkode: 9a6e3...a18
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #17 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, Blondie65 skrev: Du er veldig uklar i kommunikasjonen. Selvsagt får du lønn for det du arbeider i juli. Men jeg vet ingenting om hvordan ditt lønningskontor opererer. Mange tar fri hele juli og kjører ingen lønn da. Andre har lønnskjøring også i juli. Feriepenger blir normalt betalt ut på junilønnskjøringen - med trekk for full ferie (dersom man er fulltidsansatt med månedslønn. Timelønnede noe annerledes). Du blir trukket for den ferien du ikke alt er trukket for (dersom du ikke har fått unntak slik jeg beskrev tidlligere) på juni lønnen. I juli får du vanlig månedslønn. Men når denne blir utbetalt vet ikke jeg fordi det her også er forskjell fra bedrift til bedrift. Noen opererer med forskuddslønn, andre operer med etterskuddslønn. Da kan det se slik ut, for deg: Juni: Månedslønn - Trekk for resterende ferie. Juli: Vanlig lønn. Vi har normal lønnskjøring i juli, ja. Den blir utbetalt til normal lønningsdato. Ferien avvikles normalt i juli, og feriepenger blir normalt betalt ut på junilønnskjøringen. Så la oss si at jeg i juni får månedslønn med trekk for tre uker ferie. Da har jeg jo tre uker ferie jeg også skal ta i juli, og jeg skal ikke jobbe utover en uke i juli? TS Anonymkode: 60d8d...560
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #18 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har normal lønnskjøring i juli, ja. Den blir utbetalt til normal lønningsdato. Ferien avvikles normalt i juli, og feriepenger blir normalt betalt ut på junilønnskjøringen. Så la oss si at jeg i juni får månedslønn med trekk for tre uker ferie. Da har jeg jo tre uker ferie jeg også skal ta i juli, og jeg skal ikke jobbe utover en uke i juli? TS Anonymkode: 60d8d...560 De 3 ukene kan du ta når som helst i året. Anonymkode: 9c638...650
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #19 Skrevet 1. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har normal lønnskjøring i juli, ja. Den blir utbetalt til normal lønningsdato. Ferien avvikles normalt i juli, og feriepenger blir normalt betalt ut på junilønnskjøringen. Så la oss si at jeg i juni får månedslønn med trekk for tre uker ferie. Da har jeg jo tre uker ferie jeg også skal ta i juli, og jeg skal ikke jobbe utover en uke i juli? TS Anonymkode: 60d8d...560 Lønn for ferietiden blir trukket av junilønnen. Da er det ikke noe mer å trekke - og det betyr at lønnen for juli blir uten trekk - selv om du tar to uker ferie - og f.eks. den siste uken i desember. Så juli lønnen blir lik en hvilken som helst lønning resten av året fordi ferien er trukket i juni.
Gjest Blondie65 Skrevet 1. juni 2020 #20 Skrevet 1. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å betale ut ikke avviklet ferie. Anonymkode: 9a6e3...a18 Jeg ser det - beklager. Det var annerledes før.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå