AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #1 Skrevet 1. juni 2020 Hvilke kriterier har du når du velger navn til barna? Min er: kort, ikke for spesielt, ikke for vanlig (topp 10), ikke brukt av andre venner/familie. Anonymkode: f51fb...9d8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #2 Skrevet 1. juni 2020 Ikke noe annet enn at begge synes det er fint 😅 Anonymkode: 74777...3b3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #3 Skrevet 1. juni 2020 Foreldrene må være enige, det er det viktigste kriteriet. Dernest at det er greit å bruke internasjonalt. Ingenting norrønt, ingen æ, ø eller å. Bør ha minst tre stavelser. Anonymkode: 85623...577
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #4 Skrevet 1. juni 2020 Norsk navn som fint kan skrives og uttales på både norsk og engelsk (ingen æ, ø, å), og som vi begge liker. Det må ikke være for søtt, vi tenker over om det vil passe på f.eks en bedriftsleder eller politiker. Anonymkode: 945e8...96d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #5 Skrevet 1. juni 2020 Det må være internasjonalt, men også fungere i Norge. Eksempler: Josef, Adam, Ibrahim, Elias, Sarah, Alice eller Nathalie. Anonymkode: 510d0...80e
Mumsmums Skrevet 1. juni 2020 #6 Skrevet 1. juni 2020 Ikke topp 10. Ingen negative assosiasjoner til navnet. Begge må synes der er fint. Må passe sammen med et mellomnavn. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #7 Skrevet 1. juni 2020 - Tradisjonelt norsk/norrønt - Ikke for vanlig, men ikke veldig sært - Maks tre stavelser Men viktigst av alt er det et navn vi har positive assosiasjoner til og med fin klang Anonymkode: 32d11...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #8 Skrevet 1. juni 2020 Det skal være sjeldent(mellom 1-500 med navnet). Det skal ikke være kleint prøve for hardt sjeldent, typ Liamendiander. Et eventuelt guttenavn kan ikke begynne på A. Ingen i omgangskretsen skal ha samme navn. Skal ikke være religiøst, da mener jeg at folk hører navnet og tenker umiddelbart at foreldrene er religiøse Kan gjerne inneholde Æ, Ø eller Å, men er ingen must. Men om noen har Æ, Ø og Å så vet man akkurat hvilket land vedkommende kommer fra og det syns jeg er koselig Anonymkode: 59675...c40 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #9 Skrevet 2. juni 2020 Ferdige med barn, men hadde disse kriteriene: * Begge måtte like navnet. Begge hadde vetorett på den andres forslag. * må passe til etternavnet * et navn vi ikke kjente mange som het og hadde dårlige assosiasjoner til. * initialene måtte ikke bli et rart ord. * et navn som er enkelt å skrive uten misforståelser. * ikke altfor vanlig. Men her var vi vel noe delt. Jeg likte mer uvanlige navn enn mannen. Anonymkode: f5380...f4c 1
Gjest Tamsi Skrevet 2. juni 2020 #10 Skrevet 2. juni 2020 Ikke "kjedelig". Per, Lise, Ole, Anne, typiske enkle navn som alle karakterene i lærebøkene på barneskolen.
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #11 Skrevet 5. juni 2020 For min del, at jeg liker klangen av navnet og at jeg er fortrolig med betydningen (jeg var f.eks. litt skeptisk til navn med en tydelig religiøs betydning). For mannen sin del skulle det være kort (helst to stavelser) og vanlig (han har et uvanlig navn selv, og har aldri likt det). Men det ene barnet vårt har et ganske sjeldent navn med en ganske kjedelig betydning, så kravene stakk ikke så dypt. Anonymkode: c63b9...813
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2020 #12 Skrevet 5. juni 2020 Ikke bibelske navn, poppisnavn, og navn som er vanskelig å uttale i utlandet da vi reiser mye. Og ikke "unge mødre-navn", mobbenavn, eller dobbeltnavn. Anonymkode: d701f...b5d
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #13 Skrevet 6. juni 2020 Her var kriteriene at begge skulle like navnet. Ikke for populært. Ikke brukt av andre i nær omgangskrets. Navnet skulle ikke innholde "r, æ,ø,å". Anonymkode: 7d720...445
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #14 Skrevet 6. juni 2020 Vi har ikke barn, men hvis vi hadde hatt, eller hvis vi måtte valgt for noen (litt søkt, men...), så ville det vært: 1. Enkeltnavn 2. Tradisjonelt (norrøn opprinnelse eller brukt i Norge i lang tid) 3. Begge måtte like det (selvsagt) 4. Ikke unisexnavn 5. Ikke i bruk av nære venner eller nær familie 6. Ikke navnet til en av våre ekser (vi har begge ekser med navn som fyller alle andre kriterier og som vi liker veldig godt) 7. Entydig måte å stave det på Anonymkode: 0e41c...7dc
IkkeAnonymBruker Skrevet 6. juni 2020 #15 Skrevet 6. juni 2020 begge må like navnet det må fungere internasjonalt gjerne noe litt uvanlig, så barnet ikke blir f.eks "Anne B" i klassen
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2020 #16 Skrevet 8. juni 2020 Jeg er norsk, mannen er engelsktalende så for oss var det viktig at navnet uttales likt på norsk og engelsk siden vi snakker engelsk hjemme. også ville ikke jeg ha topp 10 navn siden jeg har det selv. endte med et navn som er på topp 30 i Norge, England, USA og Australia. Anonymkode: 99ce8...02b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå