Gå til innhold

Oppvaskmaskin som stinker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjøpte ny oppvaskmaskin fra IKEA for en måned siden. Den har fra første dag luktet vondt når døren er åpen. Er dette reklamsjonsgrunn? Eller er det noe jeg kan fikse opp i selv? 

Anonymkode: b1547...d42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve en runde med slik «oppvaskrens», om ikke det hjelper ville jeg klaget. (Men vet ikke hva «regler» som gjelder på klagerett).

Anonymkode: 687a1...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet, men for oss hjalp det å rense filteret. Da din har luktet siden start ville jeg klaget. Men hva lukter det? 

Anonymkode: ac711...24f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør varmeste program uten noe inni, men med vaskemiddel, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte renser du filteret? 

Vi tar det ca 2 ganger i uka, fult av rester hver gang. (ja, vi kunne sikkert skylt alt bedre). 

Og rens, på høyeste temperatur, en gang i uka. 

Anonymkode: e34fe...2ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært der siden dag en, hadde jeg ihvertfall hørt med de om de har vært borti lignende. 
Ellers som flere sier over her, maskinrens. 
Eller hvis du har maskin som skal ha salt og ikke har i salt (ikke alle som vet at de har sånn maskin) 

Og så vil jeg anbefale å skylle alt godt før man setter det inn, er vel en evig diskusjon om der er nødvendig eller ikke, men jeg så venninnen min sin maskin som streiker på julaften pga matrester i filteret, så krekslig og luktet død grevling inni der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Nnilm skrev:

Og så vil jeg anbefale å skylle alt godt før man setter det inn, er vel en evig diskusjon om der er nødvendig eller ikke, men jeg så venninnen min sin maskin som streiker på julaften pga matrester i filteret, så krekslig og luktet død grevling inni der. 

TV2 Hjelper Deg testet dette. I en maskin der man ikke skyller ting før det settes inn så er det skyhøyt bakterieinnhold på utstyret etterpå. Man dypper rett og slett alt i en bakteriesuppe.

Jeg skyller konsekvent alt før jeg setter det inn i oppvaskmaskinen.

Endret av jabx
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.6.2020 den 14.07, jabx skrev:

TV2 Hjelper Deg testet dette. I en maskin der man ikke skyller ting før det settes inn så er det skyhøyt bakterieinnhold på utstyret etterpå. Man dypper rett og slett alt i en bakteriesuppe.

Jeg skyller konsekvent alt før jeg setter det inn i oppvaskmaskinen.

I bruksanvisningen til vår maskin, står det at dersom alt skylles rent først, blir vaskeresultatet dårligere.

Anonymkode: b7ef2...3a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/1/2020 at 2:07 PM, jabx said:

TV2 Hjelper Deg testet dette. I en maskin der man ikke skyller ting før det settes inn så er det skyhøyt bakterieinnhold på utstyret etterpå. Man dypper rett og slett alt i en bakteriesuppe.

Jeg skyller konsekvent alt før jeg setter det inn i oppvaskmaskinen.

Nei, nei, nei. 

Man skal ikke skyller - såpen trenger fett for å vikre. Men brukt vamt vanns program ikke "eco" program. Tomme filteren etter hver vask.  Og en gang om uken kjøre du maskinen på 90 graders program med kun eddikk opp i.

Anonymkode: 8b19f...e51

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei. 

Man skal ikke skyller - såpen trenger fett for å vikre. Men brukt vamt vanns program ikke "eco" program. Tomme filteren etter hver vask.  Og en gang om uken kjøre du maskinen på 90 graders program med kun eddikk opp i.

Anonymkode: 8b19f...e51

Jeg bruker alltid eco programmet, men kjører en rens ca hvert halvår. Det fungerer helt fint. Maskinen går ca annenhver dag. Renser filteret hver uke.

Anonymkode: 1f6ca...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, nei, nei. 

Man skal ikke skyller - såpen trenger fett for å vikre. Men brukt vamt vanns program ikke "eco" program. Tomme filteren etter hver vask.  Og en gang om uken kjøre du maskinen på 90 graders program med kun eddikk opp i.

Anonymkode: 8b19f...e51

Poenget her er vel at matrester bør bort, men fett i form av saus osv gjerne kan bli igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Nerine_ said:

Poenget her er vel at matrester bør bort, men fett i form av saus osv gjerne kan bli igjen. 

Matrester brytes ned PG fanges i filteret som per definisjon er ikke med i vannet dom resirkuleres. 
Men når matrester brytes ned skapes fett som trenges i prosessen  

Man kan ikke gjenta uvitenhet. 

Anonymkode: 8b19f...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyller alt godt og har lite dritt i filteret.  Kjører alltid på høyeste grader og renser med eget rensemiddel kanskje en gang i året.  Wirlpool fra Ikea, en som var i middels prisskikte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var helt på bærtur nå og trodde dere mente vaskemaskin (for tøy), og tenket "jøss er jeg lat som ikke skyller klærne før jeg vasker de?" 😂

Anonymkode: 66c73...8f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjører ikke maskinen hver dag da det ikke alltid er behov.  Hvis jeg ikke skulle skylt hadde det jo alle matrestene stinket bare etter få timer i denne varmen, måtte jo satt på oppvaskmaskinen to ganger om dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Matrester brytes ned PG fanges i filteret som per definisjon er ikke med i vannet dom resirkuleres. 
Men når matrester brytes ned skapes fett som trenges i prosessen  

Man kan ikke gjenta uvitenhet. 

Anonymkode: 8b19f...e51

Jeg har hatt en reperatør på besøk ang oppvaskmaskinen som sa at "flytende" fett bør bli igjen, men matrester i form av potetbiter, pasta og annen fast mat bør bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...