Gå til innhold

Spise godteri hver dag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke så glad i mat, og sliter med å holde vekta. Er slank og burde ikke gå ned i vekt. Jeg spiser mye godteri (elsker søtsaker!) som gjør at vekta er stabil. Det er jo ikke sunt, men er det kanskje ikke så veldig ille? 

Anonymkode: 6aff2...c32

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, hørtes ikke så lurt ut. Mater mye sunnere å viktigere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man er ikke automatisk sunn selv om man er tynn, så nei det er ikke spesielt bra å spise sånn.. 

Anonymkode: 86f56...2ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger en god miks av proteiner, karbohydrater og sunt fett, så nei, det er absolutt ikke bra å spise veldig lite mat, og heller dekke kaloribehovet med søtsaker.

Anonymkode: 480ba...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Vil bare presisere at maten jeg spiser er nokså sunn og ren. Men spiser lite og fyller da på med smågodt:/ 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger en god miks av proteiner, karbohydrater og sunt fett, så nei, det er absolutt ikke bra å spise veldig lite mat, og heller dekke kaloribehovet med søtsaker.

Anonymkode: 480ba...1d7

Jeg får i meg alle komponentene, men litt for lite av alt. Og fyller på med smågodt ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er uansett usunt for både tarmsystemet og organer som skal rense kroppen osv.. 

Anonymkode: 86f56...2ec

AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din får jo ikke næring. Så regner med du mister mye hår? 

Anonymkode: b7640...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Problemet er hvis det skjer på bekostning av næringsrike matvarer. Hvis en stor andel av kaloriinntaket ditt kommer fra godteri, er det stor sannsynlighet for at du får i deg for lite vitaminer, mineraler og fiber. I tillegg får du nok i deg for mye sukker og mettet fett. Men det er umulig for oss å vite hvor stor/liten skade kroppen din tar av det. Dra til fastlegen din, forklar ståa og spør om han kan ta noen blodprøver. 

Anonymkode: d1446...50b

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kroppen din får jo ikke næring. Så regner med du mister mye hår? 

Anonymkode: b7640...0dc

lol

Anonymkode: f060a...507

• Liker 2
Skrevet

Med all den gode maten vi har tilgang på, hvorfor søtsaker?

Det er ikke usannsynlig at du spiser for lite mat fordi du spiser godteri. Det er ikke uvanlig. Å erstatte mat med søtsaker gir en viss metthetsfølelse men er på sikt veldig uheldig. På et eller annet tidspunkt risikerer du at kroppen gir litt opp å kjempe mot det konstante påfyllet av sukker. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Det er ikke usannsynlig at du spiser for lite mat fordi du spiser godteri. Det er ikke uvanlig. Å erstatte mat med søtsaker gir en viss metthetsfølelse men er på sikt veldig uheldig. På et eller annet tidspunkt risikerer du at kroppen gir litt opp å kjempe mot det konstante påfyllet av sukker. 

Jeg er rett og slett ikke noe glad i mat🤷🏻‍♀️ Jeg spiser fordi jeg må ha næring, ikke fordi jeg synes det er godt. Men det er begrenset hvor mye jeg klarer å presse i meg😅 

Jeg har i perioder kuttet smågodtet, men jeg spiser ikke mer mat av den grunn og går ned i vekt som er litt dumt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er hvis det skjer på bekostning av næringsrike matvarer. Hvis en stor andel av kaloriinntaket ditt kommer fra godteri, er det stor sannsynlighet for at du får i deg for lite vitaminer, mineraler og fiber. I tillegg får du nok i deg for mye sukker og mettet fett. Men det er umulig for oss å vite hvor stor/liten skade kroppen din tar av det. Dra til fastlegen din, forklar ståa og spør om han kan ta noen blodprøver. 

Anonymkode: d1446...50b

Kanskje lurt å ta blodprøver for å sjekke status ja. Får helt klart i meg for mye sukker, men håper at jeg får i meg nok proteiner, fett, vitaminer osv også. 

Til en annen som spurte, så mister jeg ikke mye hår. Vet ikke hva som er vanlig, men jeg tenker at jeg er innenfor normalen. 

AnonymBruker
Skrevet

Snop hver dag er et must! Så lenge det er snop i huset så blir det sånn. 

Anonymkode: 1f9df...0d8

• Liker 3
Skrevet

Kan hende du ikke føler det gjør noe skade nå, men det vil komme til et punkt der kroppen får nok. Du vil nok merke det når du blir eldre. Større risiko for å bli syk blandt annet

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, gladjenta96 skrev:

Kan hende du ikke føler det gjør noe skade nå, men det vil komme til et punkt der kroppen får nok. Du vil nok merke det når du blir eldre. Større risiko for å bli syk blandt annet

Diabetes mener du? 

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diabetes mener du? 

Det også. Øker også risikoen før hjerteinfarkt og leversykdommer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til at du øker risikoen for mange livsstilssykdommer som diabetes og hjertesykdom med det høye sukkerinntaket ditt, så kommer du nok til å få mangelsykdommer etterhvert. Smågodt inneholder ikke vitaminer og mineraler, og du sier at du spiser lite mat. Det er usannsynlig at du da får i deg de vitaminene og mineralene du trenger. Piller kan ikke erstatte vitaminer og mineraler helt. Det blir ikke det samme. Så skjerp deg, og start å spise mer skikkelig mat.

Anonymkode: ce147...09f

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Jegerikkeminskyld skrev:

Et slikt spørsmål kommer tydeligvis fra en person som virkelig ikke aner noe om hvor godt det er med "søtsaker". Hvorfor tror du at hele verden er glad i alt som er søtt, salt og fett? Det er godt! De aller fleste vet at det ikke er sunt, at vi skal spise sunt fordi det er bra for oss, men menneskeheten spiser søtt uansett. Helt vidunderlig godt er det. :hjerter_rundt:

Anonymkode: 7b5d5...9d1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik til jeg fikk med en kjæreste som er glad i lage mat, og spise den;) Da forandret gradvis inntaket mitt også. Så ting kan forandre seg med årene for din del også. I dag er jeg fortsatt glad i søtsaker, men en saftig biff med hjemmelaget bearnés saus, med litt rødvin til er virkelig utsøkt🍷 Avhengigheten til sukker er skumle greier. Så klarer du å venne deg til noe annet sukkerfritt så kan det godt hende at du ikke higer etter det så fælt. Det har i alle fall hjulpet meg. 

Anonymkode: e9d14...e50

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...