Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker ikke amerikanske hus og stilen, syntes det er så harry og glorete. Unødvendig stort og fake . Orker ikke se husprogram fra USA, det er alltid bare too much og trist. 

Liker husprogram fra UK, der er jo husene virkelig rare og trange og stygge, men på en mer sjarmerende måte. Også blir jeg glad i norske hus når jeg ser hva briter må "leve med" 🙈

Anonymkode: 11df7...9a2

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tja.. Har bodd i USA. Er sinnsykt mye stygge, slitte, små og enkle hus der. Det som overasket meg mest med USA  var nettopp hvor utrolig mye fattigdom det er der. Men de som har penger har jo store hus. Vet ikke om jeg vil kalle dem så mye finere enn fine norske hus. De er så flashy. Er noe vulgært med å skulle ha så mye unødvendig plass, gir veldig skryte-inntrykk og det er ikke veldig koselig å komme inn i sånne hus. Får ikke følelsen av "her ville jeg bodd" liksom, er bare pent å se på, men føles ikke som et hjem. Men det handler jo om personlig smak. Jeg vil heller ha et fint 100 år gammelt hus enn et nytt funkishus som ser ut som en brunost og har null sjel. Men en annen føler det kanskje totalt motsatt. 

Og så må du huske på at mange hus i Norge er bygget for ganske mange år siden. Behovene man hadde og hva som var praktisk var noe helt annet. Bare tenk på hvor annerledes behovene til en stue er om du ikke skal ha tv. 

Anonymkode: 66466...9e2

Jeg har bodd mange år i Texas. Husene ser fine ut ved første øyekast, men de fleste er bygget med veldig billige og simple materialvalg og er riveklare etter 20-30 år. Norske hus står fint i 100 år. Husene i Texas er også veldig upraktiske, gjerne med trapp rett innenfor inngangsdøren. Ingen plass til å henge fra seg ytterklær eller -sko. Stygge bad hvor de istedet for ordentlig membran og fliser, sprayer hele dusjnisjen med en slags asfaltblanding. Ellers er rommene som stue og kjøkken ofte veldig store og høyt under taket, noe som er kostbart å varme opp om vinteren. 

Anonymkode: 0664d...7a8

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bodd mange år i Texas. Husene ser fine ut ved første øyekast, men de fleste er bygget med veldig billige og simple materialvalg og er riveklare etter 20-30 år. Norske hus står fint i 100 år. Husene i Texas er også veldig upraktiske, gjerne med trapp rett innenfor inngangsdøren. Ingen plass til å henge fra seg ytterklær eller -sko. Stygge bad hvor de istedet for ordentlig membran og fliser, sprayer hele dusjnisjen med en slags asfaltblanding. Ellers er rommene som stue og kjøkken ofte veldig store og høyt under taket, noe som er kostbart å varme opp om vinteren. 

Anonymkode: 0664d...7a8

Har ikke bodd, men feriert mye i USA.  Besøkte bl.a. norske venner som leide en enebolig i et "fint" strøk utenfor New York.  Forsiden av huset var stor, flott og imponerende.  Stor var derfor overraskelsen da vi så baksiden av huset.  Der var det ikke engang bordkledning, bare grå plater.

• Liker 4
Skrevet

Hva som er stygt og pent, er høyst individuelt.  Jeg synes f.eks. at store hus a la Texas-style, høres grusomt ut!

Jeg liker først og fremst hus som er plassert fint inn i naturen.  Ofte sprenges altfor mye bort når hus skal bygges.  Jeg synes huset bør tilpasset terrenget og ikke omvendt.  Derfor er jeg ikke glad i to etasjes hus.  Lave hus, maks 1,5 etasje, fungerer bedre i Norge.
Liker at materialene er ekte.  Velger aldri noe "som skal se ut som".  Da venter jeg heller til jeg har råd til å kjøpe ekte. Ellers liker jeg godt det enkle som basis, f.eks. enkle lister som ikke påvirkes av moter.  

Så er jeg vel som nordmenn flest, som vil at hjemmet mitt skal være koselig for oss som bor der.  Min erfaring fra USA var at det var veldig viktig å ha en bolig med plass til "entertainmaint", altså å ta i mot (og imponere) gjester.  

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

I USA handler det om fasade. Det ser kanskje flott ut, men det er billige materialer og ofte upraktisk og lite holdbart. 

Anonymkode: 11df7...9a2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er hus i Norge så stygge, trange og dårlig planlagt? Selv villaer til over 10 millioner ser ikke så veldig romslig ut. 

Vi har et stort land og lav befolkningstetthet, så hvorfor klarer vi ikke bygge større hus, noe ala Texas-style hus?

Vanlige hus til 2-3 millioner ser ikke ut, trange ganger der to personer ikke kan møtes, små stuer og kjøkken.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: fdf3f...a84

Hvorfor har man behov for store hus? Det koster å bygge, møblere, vaske, varme opp etc. Jeg har gått fra 280 kvadrat til 140 kvadrat og neste bolig blir ennå mindre. Smått betyr ikke nødvendigvis dårlige løsninger. 

Personlig synes jeg svære hus amerikansk style med søyler, svær hall osv er utrolig tackey. 

Anonymkode: f5367...56f

• Liker 5
Skrevet

Jeg er fullstendig uenig; norske hus er jo utrolig fine - de fleste av dem!

Amerikanske store hus virkelig ikke så flotte som man skulle tro. Familien i Texas har et slik "typisk amerikansk hus"; stort, men billige materialer, upraktiske og generelt litt "harry". Skikkelig "over the top".

Nei, takke seg til stødige, norske hus som er bygget for vær og vind!

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er vel nesten ingen andre land med så stor andel eneboliger. Og de fleste pusser opp, styrer og ordner som aldri før. Men hadde vært rart om alle bodde i store palass. Det skal vaskes, varmes opp osv. Jeg har arkitekttegnet bolig som jeg fikk utforme sammen med arkitekten. Ikke for at det skulle se så fantastisk ut, men for å få rom, vinduer mot naboer, solforhold etc slik jeg ville. Kan love deg at 230 kvadrat er mer enn nok å holde orden på. 5 soverom, og utflyttede barn er egentlig galskap. Jeg har små ganger i huset mitt 🙂. Ingen vits å bruke areale til det. Bortsett fra at huset er bygget i T-form, så ser det helt normalt ut fra utsiden. 

Anonymkode: b5892...e8a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er vel nesten ingen andre land med så stor andel eneboliger. Og de fleste pusser opp, styrer og ordner som aldri før. Men hadde vært rart om alle bodde i store palass. Det skal vaskes, varmes opp osv. Jeg har arkitekttegnet bolig som jeg fikk utforme sammen med arkitekten. Ikke for at det skulle se så fantastisk ut, men for å få rom, vinduer mot naboer, solforhold etc slik jeg ville. Kan love deg at 230 kvadrat er mer enn nok å holde orden på. 5 soverom, og utflyttede barn er egentlig galskap. Jeg har små ganger i huset mitt 🙂. Ingen vits å bruke areale til det. Bortsett fra at huset er bygget i T-form, så ser det helt normalt ut fra utsiden. 

Tror du noen bygger hus som IKKE er tegnet av arkitekter? 

Anonymkode: a5735...e26

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Arkitekttegnet bolig betyr at arkitekten har tegnet et hus spesielt for husbygger. 😉

En del byggmestere kan også tegne hus, og de gjorde nok det ofte før. Og man kan alltids tegne selv også, selv om det nok er mindre vanlig i dag. 🙂

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Første svaret var jo supert allerede, men for å understreke et vesentlig poeng: Amerikanske McMansions er billig skrammel. Du aner ikke hvor dårlig det er bygd! I Norge kan du jo også kjøpe dører av papp og kle veggene i gips, men amerikanerne tar det til et helt nytt nivå. Når de bygger billig, men stort - som en Hollywood-kulisse - kan du fort få slitte overflatter, hull i veggen av små dunk, skeive dører og dårlig takstein etter 5-6 år. Det er helt for jævlig!

Så har du norske hus som holder helt ok kvalitet, og er for det meste bygget for å stenge ut fukt og holde inne varme. Pragmatiske, men mange har allerede digre kolosser som varsler om endret syn på slikt i Norge. Særlig på fjellet.

Men toppen av kransekaka er tyske hus. Jeg har bodd der i noen år også og de har jammen ønske om å bygge for livet. Vedlikeholdsfrie overflater i 100 år, PVC vinduer av super kvalitet, og ellers en størrelse ikke ulik den norske.

Anonymkode: 4059d...426

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri skjønt hva folk skal med hus på flere hundre kvadratmeter..... I tillegg synes jeg at gamle hus/ bygårder er mye mer sjarmerende og koselige enn det meste nye som bygges ☺️   Jeg kunne ha kjøpt meg en stor enebolig utenfor byen hvis jeg ville, men jeg blir nok boende på mine 47 m2 resten av livet.  Her har jeg teglsteinvegg, stukkatur, høyt under taket, gammel etasjeovn, smijernsbalkong, og en trappeoppgang med nydelige gamle fliser og blyglassvinduer ❤️   Jeg elsker leiligheten min, og lever fint med at den har et par litt upraktiske løsninger 😉

(PS. Synes forresten det er mye rart som kalles god planløsning blant nybygg også)

Anonymkode: ddbb0...6ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Å se på amerikanske boligprogrammer er fascinerende. Det er ikke måte på hvor stort det skal være. Master bedroom skal være på størrelse med en norsk stue. Og gud forby om de må bruke et rom til to ting, DET går ikke! En spisestue skal brukes til å spise i. Barna må ha eget craft room. Rare folk.

Synes nå boliger i UK er stusselige greier. Når jeg ser på slike programmer så blir jeg veldig glad for norske hus og leiligheter. 

Jeg synes norske hus er fine, de er bygget for å stå i 100 år +. 

Anonymkode: 3a0f2...4dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri skjønt hva folk skal med hus på flere hundre kvadratmeter..... I tillegg synes jeg at gamle hus/ bygårder er mye mer sjarmerende og koselige enn det meste nye som bygges ☺️   Jeg kunne ha kjøpt meg en stor enebolig utenfor byen hvis jeg ville, men jeg blir nok boende på mine 47 m2 resten av livet.  Her har jeg teglsteinvegg, stukkatur, høyt under taket, gammel etasjeovn, smijernsbalkong, og en trappeoppgang med nydelige gamle fliser og blyglassvinduer ❤️   Jeg elsker leiligheten min, og lever fint med at den har et par litt upraktiske løsninger 😉

(PS. Synes forresten det er mye rart som kalles god planløsning blant nybygg også)

Anonymkode: ddbb0...6ca

Jeg er 100% enig med deg. Det finnes ikke snev av sjarm i de nye leilighetene som bygges i dag. Livløse, kalde vegger av gips, ingen lister, samt hvitt og grått så langt øyet kan se. Synes det er en grusom stil. Leiligheten din høres ut som et sted jeg hadde trivdes med å bo i. Elsker den gamle stilen selv. 

Anonymkode: d9b6d...50f

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 31.5.2020 den 13.05):

Antar det menes de kjedelige byggene fra 1970/80 som finnes overalt, spesielt på bygda. Store vinduer i stuen, betong kjeller og saltak. Ofte malt i brunt. Block Vatne, Systemhus etc.

https://www.picuki.com/media/2250349740370151567

Anonymkode: 1d586...7d5

Endret av Cleo88
Skrevet
På 31.5.2020 den 11.25, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er hus i Norge så stygge, trange og dårlig planlagt? Selv villaer til over 10 millioner ser ikke så veldig romslig ut. 

Vi har et stort land og lav befolkningstetthet, så hvorfor klarer vi ikke bygge større hus, noe ala Texas-style hus?

Vanlige hus til 2-3 millioner ser ikke ut, trange ganger der to personer ikke kan møtes, små stuer og kjøkken.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: fdf3f...a84

Hus i Norge er underlagt langt flere krav enn l feks Texas noe som gjør de langt dyrere å bygge

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 1.6.2020 den 8.13, AnonymBruker skrev:

De fleste plukker ut huset sitt fra kataloger/husleverandører, selvfølgelig tegnet av arkitekter, men ikke slik at kunden og arkitekten sitter sammen og planlegger hele huset fra begynnelse til slutt. Arkitekttegnet er altså at du får tegnet ditt helt egne hus, som ikke er masseprodusert og tilbudt i huskataloger. Det er DU som eier tegningene av huset ditt. Så da lærte du et nytt begrep 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok mye pga. byggekostnadene, ja. Og nordmenn er generelt veldig praktiske og liker å holde på tradisjoner. "Overdådig" er nok ikke noe som karakteriserer nordmenn, men amerikanere, derimot... :rolleyes: Å bygge hus i dag er så dyrt at folk heller vil pusse opp eldre hus, og jeg tror mange ikke klarer å tenke seg til at det faktisk går an eller er redd for å rive ned vegger for å forandre romløsning.

Vi bor i et hus fra 70-tallet, nesten prikk likt som det som er linket til tidligere i tråden. Det kryr av hus av samme slag i denne bygda, tydelig at den ble utbygd på samme tidsrom og at folk ble tildelt samme katalog :fnise:  Jeg synes romløsningen er bra, men kunne tenkt meg et større bad (vi har to små). Har to stuer som jeg synes er romslige nok. Tror barna kommer til å sette stor pris på å ha en stue nede for seg selv når de blir eldre. Elsker de store, sørvendte vinduene på stua, vi har enorm utsikt og de slipper inn masse dagslys. Ulempen er drivhuseffekten, og siden hovedetasjen er i andre etasje stopper varmen der. 

Vask/rengjøring er en annen ting. Å ha hus/vaskehjelp er vanligere i statene, men det har blitt mer vanlig her til lands også - kanskje nettopp på grunn av at vi har begynt å bygge større hus?

Hvis jeg vinner i lotto vil jeg bygge et hus med to store stuer fordelt på to etasjer, et svært kjøkken, 2 bad hvor det ene skal være minst 15m2, og en egen selskapsstue med plass til flygel og "stasjoner" hvor folk kan sitte uten å føle at de sitter oppå hverandre. Jeg får tegne huset rundt flygelet mitt - for det SKAL jeg ha om jeg blir millionær :ler: 

Anonymkode: 5adc7...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

"Hvermannsen" i USA bor ikke i digre Texas-style hus. Jeg var på utveksling i en liten by i sørvestre USA og huset til paret jeg bodde hos var ganske lite; tipper i underkant av 100 m2. Stue og spisestue i samme rom, lite kjøkken uten spiseplass, tre soverom som var ganske jevnstore og et bad, samt garasje og vaskerom. Det var et ganske vanlig hus i den byen, i tillegg til at det var flere trailerparks. Det var noen store hus innimellom, men normen i det området var relativt små, beskjedne hus.

Anonymkode: 1171a...0bf

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...