AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #1 Skrevet 31. mai 2020 Hvorfor er hus i Norge så stygge, trange og dårlig planlagt? Selv villaer til over 10 millioner ser ikke så veldig romslig ut. Vi har et stort land og lav befolkningstetthet, så hvorfor klarer vi ikke bygge større hus, noe ala Texas-style hus? Vanlige hus til 2-3 millioner ser ikke ut, trange ganger der to personer ikke kan møtes, små stuer og kjøkken. Hvorfor er det slik? Anonymkode: fdf3f...a84 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #2 Skrevet 31. mai 2020 Er vel flere grunner til det. Her er noen forslag: Det er ikke kultur for veldig store bygg, de fleste nordmenn er fornøyd med 200 kvadratmeter, og tenker at det er nok å vaske og vedlikeholde. Samt oppvarmingskostnader. Større felt nær byer blir solgt og utbygget av firmaer som vil ha flest mulig boenheter på minst mulig areal, siden de har betalt i dyre dommer for tomten, og brukt ti år på å få denne gjennom byggesak. Det er dyrt å bygge hus i Norge, siden fagarbeidere heldigvis er relativt godt betalt. Ser du oppussingsprogram fra USA er arbeidet utført av underbetalte mexicanske arbeidere, og materialet er det som koster penger. (Det finnes jo en god del polakker i Norge, men hvis firmaet er seriøst, skal de tjene greit de også.) I tillegg er det kvaliteten på selve husene... Norske hus er bygget for å tåle store mengder snø, regn, vinterstormer etc. Våtromoppbygging er av en helt annen standard i Norge, og det samme gjelder isolering. En enkel ting som varmekabler på badet er sett på som luksus i USA. Anonymkode: 1d586...7d5 21
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #3 Skrevet 31. mai 2020 Nordmenn er av der meir praktisk slaget. Store haller bere for å ta i mot folk eller digre spisestue for selskap blir ikke prioritert. Anonymkode: 517ed...eee 10
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #4 Skrevet 31. mai 2020 Jeg er enig ! Norske hus er så stygge! Jeg skal bygge nytt hus neste år. Og skal ha litt «Hollywood» style på huset (utvendig og). Store rom, enormt kjøkken med smarte løsninger som ikke Norge har enda. føler vi ligger 10+++ bak med alt her til lands. Anonymkode: 482f1...615 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #5 Skrevet 31. mai 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er hus i Norge så stygge, trange og dårlig planlagt? Selv villaer til over 10 millioner ser ikke så veldig romslig ut. Vi har et stort land og lav befolkningstetthet, så hvorfor klarer vi ikke bygge større hus, noe ala Texas-style hus? Vanlige hus til 2-3 millioner ser ikke ut, trange ganger der to personer ikke kan møtes, små stuer og kjøkken. Hvorfor er det slik? Anonymkode: fdf3f...a84 Mindre hus er mer praktiske i Norge mtp klimaet. Det koster mye å varme opp et stort hus. Texas har ikke samme den samme vinteren som vi har her i Norge. Dessuten har Norge vært bebygt i lang lang tid, og flere av husene som står er bygd på grunnmuren til eldre hus. USA er et nytt land i det perspektivet, hvor boligområder ofte er svært unge sammenlignet med Norge. Anonymkode: ad66f...fea 15
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #6 Skrevet 31. mai 2020 Jeg syns norske hus er store ifht hva som er vanlig i andre land. I USA hadde normale folk knøttsmå hus, gjerne bare på ett plan. Mer velstående hadde riktig nok dyre store hus, men syns ikke det er helt representativt å sammenligne rikinger mot normale nordmenn. Når det gjelder eksteriøret er jeg enig, mye hus er grusomme. Spesielt "husbank-stilen" 😫 Anonymkode: 3c3cc...6ee 11
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #7 Skrevet 31. mai 2020 Det har mye med prisnivå på oppføring av hus (funddament, grunnmur, el, vann, materiale og arbeid), vedlikehold av hus og ikke minst forbruket (strøm, eiendomskatt, forsikring). I USA er 300 kvm er et normalt stort hus, gjerne med 4-5 bad. I Norge er det digert, og ville kostet 5-10x av USA pris, hvor grad av valuta er medregnet. Selv eldre boliger. Anonymkode: 51761...ba5 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #8 Skrevet 31. mai 2020 Tja.. Har bodd i USA. Er sinnsykt mye stygge, slitte, små og enkle hus der. Det som overasket meg mest med USA var nettopp hvor utrolig mye fattigdom det er der. Men de som har penger har jo store hus. Vet ikke om jeg vil kalle dem så mye finere enn fine norske hus. De er så flashy. Er noe vulgært med å skulle ha så mye unødvendig plass, gir veldig skryte-inntrykk og det er ikke veldig koselig å komme inn i sånne hus. Får ikke følelsen av "her ville jeg bodd" liksom, er bare pent å se på, men føles ikke som et hjem. Men det handler jo om personlig smak. Jeg vil heller ha et fint 100 år gammelt hus enn et nytt funkishus som ser ut som en brunost og har null sjel. Men en annen føler det kanskje totalt motsatt. Og så må du huske på at mange hus i Norge er bygget for ganske mange år siden. Behovene man hadde og hva som var praktisk var noe helt annet. Bare tenk på hvor annerledes behovene til en stue er om du ikke skal ha tv. Anonymkode: 66466...9e2 23
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #9 Skrevet 31. mai 2020 Du kan bygge akkurat så stort hus du vil, er bare å legge millionene på bordet for stor nok tomt og byggekostnader. Husk å legg litt til siden for d3n ekstra oppvarmingen. Mulig det kommer som en overraskelse på deg, men jo større hus, jo dyrer på alle måter. Norge har strengere tekniske krav enn USA, materialene er dyrere og arbeidskraften er dyrere. Derfor er det veldig mye mer kostbart p bygge i Norge enn resten av verden, noe som igjen gjør at hvermannsen må begrense areal. Anonymkode: 5398a...ec2 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #10 Skrevet 31. mai 2020 Se på UK du, der har de små, stygge hus med smale ganger. Anonymkode: 52ea7...a0e 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #11 Skrevet 31. mai 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Se på UK du, der har de små, stygge hus med smale ganger. Anonymkode: 52ea7...a0e Ja fy faen. Hus i UK er tragiske. Selv om dem er nyrenoverte. Dette "love-it-or-list-it UK" som går på TV2 minner mer om en bakgård i Romania, selv disse "flotteste husene". Anonymkode: 51761...ba5 6
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #12 Skrevet 31. mai 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns norske hus er store ifht hva som er vanlig i andre land. I USA hadde normale folk knøttsmå hus, gjerne bare på ett plan. Mer velstående hadde riktig nok dyre store hus, men syns ikke det er helt representativt å sammenligne rikinger mot normale nordmenn. Når det gjelder eksteriøret er jeg enig, mye hus er grusomme. Spesielt "husbank-stilen" 😫 Anonymkode: 3c3cc...6ee Hva menes med husbank-stilen? Anonymkode: 6a1f9...316
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #13 Skrevet 31. mai 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva menes med husbank-stilen? Anonymkode: 6a1f9...316 Antar det menes de kjedelige byggene fra 1970/80 som finnes overalt, spesielt på bygda. Store vinduer i stuen, betong kjeller og saltak. Ofte malt i brunt. Block Vatne, Systemhus etc. https://www.picuki.com/media/2250349740370151567 Anonymkode: 1d586...7d5 6
Gjest bienvilleparish Skrevet 31. mai 2020 #14 Skrevet 31. mai 2020 Jo, skulle gjerne bygget meg en ranch, men driter dessverre ikke penger. Et bittelite nytt hus i Norge koster flere mill og gir de fleste lån til langt over ørene
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #15 Skrevet 31. mai 2020 Jeg synes tradisjonelle norsk hus er kjempefine, jeg! Nå blir de jo også i større grad bygget med haller og store ganger. Forstår ikke behovet for et så veldig stort hus. Alle jeg kjenner som bor i store gardshus stenger av mye av huset. Anonymkode: 0f7e4...346 11
SoWhat? Skrevet 31. mai 2020 #16 Skrevet 31. mai 2020 Jeg er ikke enig. Engelske hus derimot. Der er der trangt. Får nesten klaus der. 4
tussi680 Skrevet 31. mai 2020 #17 Skrevet 31. mai 2020 Elsker gamle hus, orker ikke disse "firkantblokkene" som bygges nå. Husker på 60 tallet der det ble bygget disse leilighetene i høyden i Oslo bl.a. Argumentet den gangen var at folk var redd for at ungene ikke fant veien hjem, men den gangen måtte unger gå hjem på egen hånd og ikke kjøres/ hentes via bil. Men som sagt, den eldre garden forstår seg ikke på akkurat diss nymotens greiene. . Litt gammal jeg, pytt, pytt.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #18 Skrevet 31. mai 2020 Synes vel de fleste "arkitekt hus" er stygge, type kubiske med upraktiske flate tak. Synes normale hus er ok. Anonymkode: ae048...ae7 4
tussi680 Skrevet 31. mai 2020 #19 Skrevet 31. mai 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes vel de fleste "arkitekt hus" er stygge, type kubiske med upraktiske flate tak. Synes normale hus er ok. Anonymkode: ae048...ae7 Tenker også på snømengden som kan komme, folk må opp på tak og måke. 4
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2020 #20 Skrevet 31. mai 2020 5 minutter siden, tussi680 skrev: Tenker også på snømengden som kan komme, folk må opp på tak og måke. Nye hus er dimensjonert for mye snø, så det bør ikke være et problem (i såfall må det komme helt ekstreme mengder). Snøstandard ble endret i begynnelsen av 80-tallet eller deromkring, så eldre bygg må måkes. Det er jo en av grunnene til at rom er litt mindre enn i USA, man kan ikke ha like lange spenn på taket pga snø (da må man inn med takstoler,q-dekker eller bjelker/søyler, som fordyrer takkonstruksjonen, evt. Øker høyden på huset en del). Jeg har vært med på å bygge store bygg med digre rom for rikinger. Blir raskt 20-30 millioner et slikt bygg. Men de har vel råd til folk som vasker gulv og klipper plen... Anonymkode: 1d586...7d5 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå