Gå til innhold

2. klassing som ikke er «tøff»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på snart 8 år. Han hatt alltid vært en snill og rolig gutt, som er ganske føyelig og konfliktsky. Han er som regel blid, optimistisk og entusiastisk- og fremstår dermed som en «hyggelig» gutt. Dette er ikke bare noe vi foreldre synes, læreren beskriver ham også på denne måten. Men fordi han er så snill, rolig og føyelig, får han også problemer med at han stadig blir overkjørt av de andre, mer dominante, guttene i klassen. Han er veldig skoleflink, og i følge læreren en gutt som er «lett å like». Men han sliter visst likevel litt sosialt, med at de andre hele tiden forsøker å bestemme over ham og herse med ham.

Vi foreldre var egentlig ikke helt klar over at dette var et problem før læreren hans gjorde oss oppmerksom på det under utviklingssamtale i forrige uke. (Dvs vi visste jo at han var snill, rolig og helst ville at alle skulle være venner, men vi visste ikke at dette var blitt et problem for ham) Hun snakket om at vi (altså skolen og foreldre i samarbeid) må jobbe med å trygge ham i å stå opp for seg selv, å si ifra osv.
 

Sønnen vår har en lillesøster som er to år yngre- og han har NULL problem med å si ifra når det gjelder henne. Mot henne kan han bli skikkelig sinna (noe hun også kan bli mot ham), men han sier at han ikke helt tør å vise frem dette samme sinnet mot venner som gjør ting mot ham som han ikke liker.

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som har noen tips til hva vi kan forsøke for å gjøre ham tøffere? (Han er forresten ikke der at han gråter lett, eller viser seg sårbar. Men han blir nok lett en pushover fordi han ikke vil ha konflikt og ikke vil lage bråk).

Anonymkode: eac82...d21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WhisperingWind

Han må ikke bli sint eller virke aggressiv. Alt han må lære seg er å si «Nei» når han ikke ønsker noe. Si at det alltid vil være noen som vil noe annet enn han, men det betyr ikke at han alltid må være enig. Det må ikke bli noe konflikt så lenge han står opp for sine egne meninger og valg på en fin måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår sønn var også sånn sa læreren, og vi jobbet mot at han måtte ta litt plass, si og gjøre hva han ville, og nå i femte klasse tar han større plass og sier ifra. Takket være god innsats fra læreren. Det blir han respektert for, og "alle" liker ham. Han har fremdeles problemer med å si ifra om han er lei seg for noe eller det er noe han ikke får til, så det må vi fortsatt jobbe med.

Anonymkode: 2d160...e90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Han må ikke bli sint eller virke aggressiv. Alt han må lære seg er å si «Nei» når han ikke ønsker noe. Si at det alltid vil være noen som vil noe annet enn han, men det betyr ikke at han alltid må være enig. Det må ikke bli noe konflikt så lenge han står opp for sine egne meninger og valg på en fin måte.

Beklager om dette virker krast, men dette vet du tydeligvis ikke så mye om. Men du har jo heller ikke barn i aldersgruppen, så det er kanskje ikke så rart.

Han har selvsagt ingen problemer med å si «nei», hele problemstillingen dreier seg om at han ikke er streng og sinna nok når han sier nei, men med fordel kan vise mer aggresjon. Det var også læreren hans veldig tydelig på. Hans problem er at han sier nei, men dette aksepteres ikke av de mer aggressive og dominante guttene (som gjelder de fleste gutter i denne alderen). Fordi hans nei møtes med aggresjon og dominans hos de andre, og de dermed får snudd hans «nei» til «ja», er det viktig at han lærer seg å bruke det samme sinnet tilbake for å sette de andre guttene på plass.

Vi har vurdert å melde ham på kampsport fordi dette kanskje kan gi mer selvsikkerhet. Men han går allerede på to aktiviteter han trives veldig godt med, og tre aktiviteter synes jeg blir i meste laget for en andreklassing.

ts

Anonymkode: eac82...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager om dette virker krast, men dette vet du tydeligvis ikke så mye om. Men du har jo heller ikke barn i aldersgruppen, så det er kanskje ikke så rart.

Han har selvsagt ingen problemer med å si «nei», hele problemstillingen dreier seg om at han ikke er streng og sinna nok når han sier nei, men med fordel kan vise mer aggresjon. Det var også læreren hans veldig tydelig på. Hans problem er at han sier nei, men dette aksepteres ikke av de mer aggressive og dominante guttene (som gjelder de fleste gutter i denne alderen). Fordi hans nei møtes med aggresjon og dominans hos de andre, og de dermed får snudd hans «nei» til «ja», er det viktig at han lærer seg å bruke det samme sinnet tilbake for å sette de andre guttene på plass.

Vi har vurdert å melde ham på kampsport fordi dette kanskje kan gi mer selvsikkerhet. Men han går allerede på to aktiviteter han trives veldig godt med, og tre aktiviteter synes jeg blir i meste laget for en andreklassing.

ts

Anonymkode: eac82...d21

Man må faktisk ikke være aggressiv for å si nei. Man kan allikevel være bestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Man må faktisk ikke være aggressiv for å si nei. Man kan allikevel være bestemt. 

Hvis man er voksen, ja. Men dette er altså ikke voksne vi snakker om. Du forstår visst dessverre for lite av hvordan 7-8-åringer fungerer, til å kunne uttale deg. Stoler mer på læreren hans, som er over 60 år og har vært lærer for denne aldersgruppen i en mannsalder, enn deg som ikke engang har barn på denne alderen. Beklager. 

 

Anonymkode: eac82...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest WhisperingWind
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er voksen, ja. Men dette er altså ikke voksne vi snakker om. Du forstår visst dessverre for lite av hvordan 7-8-åringer fungerer, til å kunne uttale deg. Stoler mer på læreren hans, som er over 60 år og har vært lærer for denne aldersgruppen i en mannsalder, enn deg som ikke engang har barn på denne alderen. Beklager. 

 

Anonymkode: eac82...d21

Du må gjerne det, men nå husker nå jeg selv hvordan det var å være i den alderen og de som satt seg mest i respekt var klar og tydelig. Ikke aggressive. De ble oppfattet som truende.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo helt vanlig idag. Jeg arbeider på ungdomsskole og selv guttene der tåler ikke å bli irettesatt hvis de gjør noe galt. Dette henger jo sammen med dagens barneoppdragelse, hvor barn ikke opplever strengstemmen lenger.

Personlig behandler jeg guttene som jentene i disse dager, forsiktig.

Anonymkode: 41b04...20c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en gutt som er veldig rolig og som nå er 10 år. Tror det er vanskelig å tøffe opp noen som ikke er det i utgangspunktet, og hvorfor skal man egentlig det? Det er jo ikke han som er snill og grei som skal forandre seg. Men han bør få vite at han har lærerens støtte om han sier i fra om uønsket oppførsel fra de andre. At han kan forvente hjelp med én gang han føler seg herset med, og at læreren tar skikkelig tak i det. (Her er det viktig at læreren snakker med de andre ansatte som jobber der)Videre hadde jeg passet på at han kan ta med seg besøk hjem fra skolen ofte, regner med han er tryggere hjemme, og dermed tør å si i fra mer på hjemmebane.På denne måten blir både han og de han tar med seg hjem, kjent på en annen måte enn i skolegården, og da blir det kanskje lettere for han å tørre å stå opp for seg selv på skolen. Hadde også engasjert meg i å bli kjent med foreldrene til de andre, mye er gjort med at foreldre snakker sammen! 

Anonymkode: 679e4...3de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er voksen, ja. Men dette er altså ikke voksne vi snakker om. Du forstår visst dessverre for lite av hvordan 7-8-åringer fungerer, til å kunne uttale deg. Stoler mer på læreren hans, som er over 60 år og har vært lærer for denne aldersgruppen i en mannsalder, enn deg som ikke engang har barn på denne alderen. Beklager. 

 

Anonymkode: eac82...d21

Skjønner ikke helt hvorfor du spør om du skal være så krass. Det er vesentlig forskjell på å være aggressiv og å være bestemt. Også for denne alderen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man er voksen, ja. Men dette er altså ikke voksne vi snakker om. Du forstår visst dessverre for lite av hvordan 7-8-åringer fungerer, til å kunne uttale deg. Stoler mer på læreren hans, som er over 60 år og har vært lærer for denne aldersgruppen i en mannsalder, enn deg som ikke engang har barn på denne alderen. Beklager. 

 

Anonymkode: eac82...d21

Jeg har en gutt i 2 Klasse og han er rolig og liker ikke konflikter, men han er meget bestemt. Så han sier nei, og han hever ikke stemmen, men gir seg ikke. Jeg har både sett det og fått tilbakemelding fra bhg og skole. 

Men nå har jeg heller ikke sett barn på denne alderen være så aggressive som du påstår at er vanlig. Og her er det med flere venner hjem, jeg flere venner med barn på samme alder (et par fra barselgruppe) og barnet mitt har flere fettere på begge sider som er +/- 2 år. Så jeg ser en del barn sammen i denne alderen. 

Anonymkode: 82cbc...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...