Gå til innhold

Bade alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De er kommet dit at de ikke lenger synes det er så kjekt å være med oss voksne. 

Ja, når tenker dere å la de gå alene og bade en gjeng? 

 

Anonymkode: 18944...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 15 årige jente kunne dratt alene med venner fra 12 års alderen.

Min gutt på 12, hadde ikke fått lov.

Så det må du se an mtp ferdighet, modenhet og resten av vennegruppen de skal dra med. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvor vann-vante de er. Har dere lært dem godt opp i hva som kan skje når en bader og hvordan drukning ser ut og ingen av dem er helt fjerne når det kommer til risikovurdering så er 10-12 år (altså en gruppe der de yngste er rundt 10 og de eldste er 12-13) en ok alder. Jeg ville ikke latt yngre barn være med, da blir de eldre ansvarlig om lillebror drukner, og det er veldig ugreit. Og er en av 13-åringene helt fjern og ute av stand til å tolke fare så ville jeg holdt hen hjemme. Barn har ikke vondt av å lære seg at mangel på vurderingsevne har konsekvenser og at verden langt fra er rettferdig.

I starten av sommeren tenker jeg at «alene» er at barna bader i en vik for seg selv mens dere voksne holder på med deres ting på et nes eller et naust innen synsvidde. Og så utvider man «alene» utover sesongen. Men de ville ikke fått lov å dra et øde sted (les: så langt unna folk at et enkelt rop ikke ville blitt hørt) ikke fått lov å bade uten en flyte-gjenstand tilgjengelig og ikke fått lov til å hoppe fra berg (selv om jeg vet de ville ha gjort det. Og det er ok. Risiko er en del av livet). 
 

Fra samme alder ville jeg latt dem dra ut i robåt alene. (Les: med en voksen på stranda, ikke i båten)

Anonymkode: 69f2f...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 her, barnet svømte da hen var 4 år

Anonymkode: 646dc...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

13 her, barnet svømte da hen var 4 år

Anonymkode: 646dc...3ef

Jeg trodde jeg visste hvem du er utifra hva du fortalte, men så skrev du "hen" så nå ble jeg brått usikker 😅

Anonymkode: 31c6a...be9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde jeg visste hvem du er utifra hva du fortalte, men så skrev du "hen" så nå ble jeg brått usikker 😅

Anonymkode: 31c6a...be9

😂 Ser så dumt ut når folk skriver hen 🙈

Anonymkode: 35c8b...4aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får de fleste lov fra 5.klasse (altså 11 år). Men det er jo klart at de er nødt til å kunne svømme ordentlig, være ansvarlige og passe på hverandre. Og det gjør de. 

Men dette er da en ganske så liten innsjø, hvor det stort sett er ganske fullt hele sommeren 🙂 (og vi er der stort sett med småsøsken hele sommeren, men sitter da ikke på samme sted som de)🙂 Følger med, drar innom om de er der i flere timer. 

Anonymkode: 1f9ef...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 13 år får ikke dra alene med venner på stranda, men i svømmehallen får de dra alene nå. Her vi bor har det dessverre vært en del drukningsulykker, og en av de en edru svømmedyktig 18 åring, som var der med venner midt på dagen.

Anonymkode: dbe68...7ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...