Gå til innhold

Barn med Asperger og skjerming på stranden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Vi har et barn i barnehagealder med asperger. Vi har kjøpt et pop up telt fra Biltema til kr 399, som barnet selv går inn og ut av. Det blir litt skjermet når det er mye stimming, veiving med armer, hopping og gaping i strandkanten. 
 

Alle andre år har vi latt barnet stå å stimme ved vannkanten, fått det tilbake i lek enten alene eller hjulpet til å fått til en lekesituasjon med andre barn i strandkanten. 
 

Denne skjermingen har fungert supert for barnet. Teltet tar litt plass, og de rundt synes nok det er litt rart med telt. 
 

Til de ser vårt barn veive osv, jeg tenker med meg selv at mange forstår da. 
 

Hvordan skjermer dere barnet dere i slike settinger? 
 

Hva tenker egentlig dere som ser dette? 

Anonymkode: 2041f...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker egentlig dere som ser dette? 

Hadde tenkt for et skjønt lite barn, og så fint at de har et telt. Mennesker må få lov å ta litt plass, spesielt de som har barn og spesielt om barnet trenger det. om noen er sure for at dere har telt eller for at barnet skiller seg litt ut så får de bare ta seg en bolle. 

Anonymkode: f426f...f4d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært misunnelig på teltet jeg, kunne trengt å hatt et telt å trekke meg tilbake til sjæl :P

Anonymkode: daca3...b92

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er stimming? 

Anonymkode: ca6a2...750

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er stimming? 

Anonymkode: ca6a2...750

Fancy ord for stimulering antar jeg.

Anonymkode: 9b0a4...616

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som reagerer på telt? Er vel vanlig at man har telt til småbarn på stranden nå for tiden? 

Anonymkode: a50c3...dca

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Broren min med AS hadde ikke telt eller lignende, men hadde med en favorittleke (gjerne lego) han kunne fokusere på og "glemme" omverdnen. Kanskje det kan hjelpe?

Anonymkode: 76014...6b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere slike telt ved strender. Aldri tenkt negativt rundt det😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er stimming? 

Anonymkode: ca6a2...750

Bevegelser med feks hender som skaper ro når barnet får mange inntrykk på en gsng

Anonymkode: f426f...f4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker overhodet ingenting over hva andre gjør ute i det offentlige rom så lenge de oppfører seg hensynsfullt overfor andre og utviser normal skikk og bruk. Når det gjelder mennesker med diagnoser har jeg svært høy terskel for å reagere eller tenke noe som helst. Etter flere år i som vernepleier har jeg sett det meste. 

Anonymkode: f82bf...a37

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker kun på de som sparker ball eller hører på musikk. Så lenge ikke folk forstyrrer meg så gir jeg beng i hva andre gjør. 

Anonymkode: 0bc72...b8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du er en god mamma❤️ Videre tenker jeg at du ikke skal tenke på hva andre sier, mener, tror, føler eller tenker. Det viktigste er at du sørger for at barnet ditt har deg best mulig i en hver setting. 
 

Jeg har også et barn som stimmer og som trenger skjerming. Noen ganger ser jeg at folk lurer, og da forklarer jeg hvorfor vi gjør som vi gjør. Andre ganger kommer folk med kommentarer. Da forklarer jeg også. Noen ganger blir folk sinte, da forklarer jeg hvilke ignorante og selvghøytidlige idioter de er som ikke forstår at alle ikke er A4 Og like perfekte som de selv mener de er. 

Anonymkode: 59444...9ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tenkt at du er en god mamma 🥰 

Anonymkode: 493cf...3e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt normalt med slike telt, ville tenkt at det var pga. sola.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Synes det florerer av telt på strendene jeg. Både voksne og barm synes det er deilig med litt skjerming fra solen NPR en gjerne er hele dagen på stranden. Med eller uten diagnose.

Men uansett hadde jeg ikke brydd meg. Hvorfor tenker du på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, WhisperingWind skrev:

Synes det florerer av telt på strendene jeg. Både voksne og barm synes det er deilig med litt skjerming fra solen NPR en gjerne er hele dagen på stranden. Med eller uten diagnose.

Men uansett hadde jeg ikke brydd meg. Hvorfor tenker du på det?

Er bare litt uerfaren, og vil ikke gjøre noe som trekker hverken mer oppmerksomhet eller gjør dette med ... opplevelsen for barnet til noe negativt. 
 

Barnet vil ikke tilbake om det blir for tøft. Dette er nytt for oss, med diagnosen mener jeg. Og vi vil sette barnets behov i sentrum. Jungel av råd, lite som virker logisk for oss.

Takk for tilbakemeldinger. Kom gjerne med flere råd.

Dette er som sagt helt nytt. Vi som foreldre må bli kjent med barnet på andre nivåer, som er greit nok.  Vil bare ikke glemme andre i alt dette. 

Anonymkode: 2041f...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest WhisperingWind
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er bare litt uerfaren, og vil ikke gjøre noe som trekker hverken mer oppmerksomhet eller gjør dette med ... opplevelsen for barnet til noe negativt. 
 

Barnet vil ikke tilbake om det blir for tøft. Dette er nytt for oss, med diagnosen mener jeg. Og vi vil sette barnets behov i sentrum. Jungel av råd, lite som virker logisk for oss.

Takk for tilbakemeldinger. Kom gjerne med flere råd.

Dette er som sagt helt nytt. Vi som foreldre må bli kjent med barnet på andre nivåer, som er greit nok.  Vil bare ikke glemme andre i alt dette. 

Anonymkode: 2041f...03d

Har dere nylig fått diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil alltid være de som himler med øynene når noen ikke gjør ting som dem /alle andre. Du skal aldri la deres "behov" for normalitet gå foran barnet ditt sitt behov for skjerming. Kan love deg at de ville himlet enda mer om barnet ditt hadde blitt overbelastet fordi du valgte bort skjerming for å ta hensyn til de som synes telt er teit.

Telt er kjempelurt. Både for skjerming mot inntrykk og for å beskytte mot sol og hete. Det skader ingen. Du vil merke at av og til så må du være litt annerledes og rar for å unngå situasjoner som er enda verre, og ikke minst vondt for barnet ditt. Du må bare venne deg til at dere må være litt annerledes, og ser du deg rundt, så er alle som tør litt annerledes. Dere skal nyte strandturen på deres måte 😊

Anonymkode: 09d4a...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ser telt så rekker jeg automatisk det er for å kunne trekke seg tilbake under skygge. Alt fra at noen ikke liker sol til at de har sykdommer som gjør at kroppen ikke kan utsettes for mye sol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke reagert i det hele tatt. Mer og mer normalt med telt fordi mange har fokus på å skjerme barna fra solsteiken feks. Dere gjør jo dette for å ivareta deres barn sitt behov.
Dere må gjerne gå på strender med masse folk :) men dersom det er forventet at det blir for mye stimuli og barnet reagerer negativt, så burde dere kanskje finne en badeplass med færre folk? For barnet sin del :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...