Gå til innhold

Periodevis tap av matlyst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever i perioder at jeg ikke har så veldig lyst på mat, uten noen grunn. Jeg bare rett og slett har ikke lyst på mat.

Jeg tror mange opplever det samme som jeg, at man i perioder ikke er så veldig hypp på mat (som med flere andre ting, der man taper lyst).

Har disse periodene et navn? Er det vanlig? Jeg tror det er vanlig, for jeg opplever at mange i mine omgivelser også i perioder kan slite med matlyst selv om det ikke er noen grunner som skulle tilsi en slik "reaksjon".

Anonymkode: e5d7b...d54

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trenger det å ha et navn? Det er vel kroppens måte å regulere vekten på for å ha stabil vekt om man er slank og spiser etter magen. Jeg er selv tidvis en storspiser, og så kan jeg plutselig ha en uke der jeg spiser kanskje halvparten av dagsbehovet mitt fordi jeg ikke har lyst på mat. 

Anonymkode: c5270...54b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje "normal"?

Anonymkode: dbc60...310

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger det å ha et navn? Det er vel kroppens måte å regulere vekten på for å ha stabil vekt om man er slank og spiser etter magen. Jeg er selv tidvis en storspiser, og så kan jeg plutselig ha en uke der jeg spiser kanskje halvparten av dagsbehovet mitt fordi jeg ikke har lyst på mat. 

Nei, det trenger ikke å ha et navn. Men hvis det skulle ha et navn, så hadde det vært fint å vite.

Jeg er slank, og er ingen storspiser, spiser bare det kroppen trenger og ikke mer. Trener gjør jeg også. Men da tror jeg vel det er som med mange ting i livet, at man rett og slett ikke ha lyst i perioder med forskjellige ting.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det trenger ikke å ha et navn. Men hvis det skulle ha et navn, så hadde det vært fint å vite.

Jeg er slank, og er ingen storspiser, spiser bare det kroppen trenger og ikke mer. Trener gjør jeg også. Men da tror jeg vel det er som med mange ting i livet, at man rett og slett ikke ha lyst i perioder med forskjellige ting.

Jeg spiser også det kroppen trenger, om ikke hadde jeg jo gått opp i vekt. Likevel er jeg storspiser i perioder fordi jeg spiser etter magen og jeg tidvis er sulten hele tiden og spiser store mengder mat, og så kan jeg da ha en uke der jeg igjen ikke spiser så mye. Det er sånn kroppen regulerer seg naturlig. 

Skrevet

Det kan også handle om følelser eller stress. Mange mister matlyst om de ikke har det bra psykisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om det har et navn, men jeg har det også sånn. Har ligget mellom 50-55 kilo siden jeg var 13 (er 42 nå). Når jeg blir tynn blir jeg sulten og spiser som en ulv en periode, når jeg nærmer meg max blir jeg kvalm av mat og orker ingenting. Dermed regulerer vekten seg selv.

Anonymkode: 82919...29b

AnonymBruker
Skrevet

Ubalanse i stoffskiftet, kanskje?

Anonymkode: f5539...3a6

AnonymBruker
Skrevet

Noen får mindre lyst på mat når de er stresset. Noen ganger har man spist mer enn vanlig et par uker, og kroppen føler den har "nok" og gir mindre sultsignaler. Sånn er det bare

Anonymkode: 13d80...003

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...