Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det automatisk slik ifølge arbeidsmiljøloven at man i alle jobber har mulighet for å ta permisjon i inntil ett år for å tiltre i en annen jobb (ikke hos konkurrent, antar jeg), eller er dette ren og skjær goodwill fra arbeidsgivers side?

Noen oppklaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 år??? Nei, ikke vanlig. ba om 14 dager engang,men det var ikke lett å få det igjennom.

Gjest Gjesta
Skrevet
1 år??? Nei, ikke vanlig. ba om 14 dager engang,men det var ikke lett å få det igjennom.[/quote

Hmm, jeg ser jo stadig vekk folk som tar permisjon i ett år, går over i en annen jobb, og deretter bestemmer seg om de vil bli eller gå. Men de fleste tilfellene jeg kjenner til, er riktignok fra det offentlige.

Skrevet

Jeg jobber i det private og vi har ikke anledning til det. Mannen min jobber kommunalt og der kan de åpne for det.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg jobber i det private og vi har ikke anledning til det. Mannen min jobber kommunalt og der kan de åpne for det.

Så det er derfra jeg har det :idesmil:

Takk for oppklaring!

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg trodde faktisk lenge at dette var en rettighet som stod i Statens personalhåndbok, men det er det ikke. Mange steder, spesielt i statlige virksomheter, er det vanlig at en får et års persmisjon for å prøve seg i ny jobb med mindre spesielle grunner tilsier det, men noen rettighet er det ikke.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg trodde faktisk lenge at dette var en rettighet som stod i Statens personalhåndbok' date=' men det er det ikke. Mange steder, spesielt i statlige virksomheter, er det vanlig at en får et års persmisjon for å prøve seg i ny jobb med mindre spesielle grunner tilsier det, men noen rettighet er det ikke.[/quote']

Det var det jeg trodde også. Jeg ser jo stadig vekk at spesielt lærere og sykepleiere tester flere arbeidsplasser før de bestemmer seg. Jeg har selv gått i et slikt vikariat en gang.

Skrevet

Jeg jobber på statlig arbeidsplass og har også gjort det tidligere. Ingen av mine arbeidsgivere har vært særlig interessert i å gi permisjon i et år for at de ansatte skal få “prøve” en ny jobb (det er i veldig spesielle tilfeller).

Tror erfaringene fra arbeidsgiver er at de som får permisjon ikke kommer tilbake og at det er vanskeligere å rekruttere til et vikariat enn til en fast stilling.

Skrevet

En har ikke rett på permisjon, så en kan vel karakterisere det som "goodwill" fra arbeidsgiver.

Jeg for min del har for tiden permisjon fra min stilling som sykepleier, og har nå en kontorjobb. Jeg fikk permisjon i ett år, selv om denne jobben jeg nå er i, ikke er kan sammenlignes med å gå "på gulvet" som "vanlig" sykepleier.

Ofte får en innvilget permisjon, hvis arbeidsgiver ser at den jobben du tar et engasjement i, kan "bære frukter" tilbake.

...jeg kommer KANSKJE tilbake i min gamle jobb, og det er en risiko arbeidsgiver tar ved å innvilge permisjon.

Jeg har vært veldig heldig! :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...