Gå til innhold

PageMaker eller InDesign?


Gjest Turi

Anbefalte innlegg

Frem til 2001 jobbet jeg først en del i quark, siden i Pagemaker. Nå skal jeg i gang og lage særs enkle publikasjoner (en sides nyhetsbrev o.l.), og skal kjøpe PageMaker. Trodde jeg. Men så er det kommet noe som heter InDesign, som ser ut til å være mer brukt enn Pagemaker.

Er det bedre?

Er det enkelt, eller må jeg ha kurs?

Er det nødvendig og dyrere/billigere enn PM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Litjmæ

Jeg kan dessverre ikke PageMaker, men begynte med InDesign for ikke så lenge siden. Tok meg nulltid å sette meg inn i det, så jeg synes hvertfall det er enkelt! Godt mulig at kurs vil være greit på sikt for å utnytte det mest mulig effektivt, men enn så lenge klarer jeg meg fint uten, jeg som hadde null sånn erfaring fra før, så jeg kan ikke tenke meg annet enn at det bør gå greit for deg og :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Formosiss

Det kan nok anbefales å ta en kjapp innføring i InDesign før du begynner å bruke det for fult, men når du har gjort dette, er det et utrolig bra verktøy. I tillegg støtter det jo alt annet fra Adobe også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ¤Humlen¤

Ja, InDesign er mye bedre Pagemaker. Mye bredere med helt andre funksjoner du har stor nytte av. Det kan ikke sammenlignes om du skal jobbe med trykk.

Har du jobbet mye med Qark, klarer du å läre deg det nödvendigste i Indesign - Fordi det er mye enklere og har mange av de finessene Quark mangler.

Men det er ett stort program, så ett lite kurs hadde jeg valgt, om du skal jobbe mye alene (?) med det. Og for å kunne ta til deg alt programmet kan gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM er ute for lengst - Adobe har gjort en stor jobb med å ta over markedet til Quark, og de lykkes på grunn av at Quark ikke akkurat er kundevennlige (les: som telenor...).

Mitt tips er at ID kommer til å bli det største og mest brukte ombrekkingsprogrammet, og at Adobe faktisk kommer til å være flinke både med oppdateringer, pris og kundebehandling, da det er nettopp disse tingene som skal skille dem fra Quark...

Ellers enig med ¤stine¤.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...