Gå til innhold

Bekymret for brystkreft

Fremhevede innlegg

Gjest YellowRose
Skrevet

I dag merket jeg at det ene brystet er tyngre enn den andre. Kjenner tre små klumper når jeg klemmer. 1 rødt merke, hvite nupper på brystvorten. Hvorfor måtte dette skje i løpet av denne langhelgen? Gå å bekymre meg frem til tirsdsg, jeg har små barn jeg vil leve for. Jeg er bekymret før jeg har vært i kontakt med lege og jeg frykter det verste. Det er ikke overhodet helt bra  men jeg klarer ikke å sove. Ligger å tenker. 

Lurer på om noen har råd? Hva kan jeg gjøre for å sjekke meg selv 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er lite du kan gjøre før du kommer deg til legen, men om det er en trøst var jeg selv bekymra i mange dager for en klump i lysken selv, og det viste seg å ikke være noe. Den er der faktisk fortsatt, et år etter. 

Det er ulike tegn som kan si noe om en kul er farlig eller ikke, og det er blant annet om den er ruglete så er det et større faretegn enn om den er glatt, og om den sitter fast når du gnir på den eller om huden glir over den frem og tilbake, og så kan størrelse også si noe om det er grunn til bekymring; større kuler (over 2 cm) er mer bekymringsverdig enn små kuler, men det betyr heller ikke at det er kreft i en kul som er over 2 cm. Er kulene uøm er det et større faretegn enn om de er øm, men kulen jeg har i lysken er uøm og ikke farlig likevel. Så har man også alarmsymtomer som nattesvette, feber og vekttap. Dette er den eneste måten slik jeg ser det du kan vurdere selv, men utenom det må du vente til legetimen og evt henvisning til mammografi. 

Anonymkode: 656cb...1be

Gjest YellowRose
Skrevet

Takk for svar. Jeg kommer til å ta kontakt med legekontoret i morgen og håper på time i løpet av måneden. Mine kuler kjennes små ut, ingen tegn til rugler, ingen nattesvette, ingen feber, vekta har vært stabil det siste året. Jeg kjenner at jeg klarer å senke skuldrene mer. Det skal bli godt å få komt seg til fastlegen. Jeg skal kutte ut å google for der holder jeg liv i frykten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...