Gå til innhold

Du som er allergisk mot gluten, tips til enkel lunsj?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi får gjester på besøk, vi har bestemt oss for å grille i hagen. To av dem er allergisk mot gluten. Hva kan jeg servere?

Anonymkode: 9ca3d...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøtt, fisk, grønnsaker... ?

Anonymkode: e0533...a7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som ikke inneholder gluten? Det er jo et hav av muligheter. Om dere skal grille så er jo kjøtt glutenfritt naturligvis. Å grille er for meg mer som en middag, da jeg ikke spiser grillmat til lunsj, men vanlige grillribber med potetsalat og fries er jo et eksempel.

Anonymkode: 1ab61...c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær obs på at mange grillmarinader og noe krydder inneholder gluten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke gluten i kjøtt, fisk eller grønnsaker.

Anonymkode: 5e63f...cc3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, kalini skrev:

vær obs på at mange grillmarinader og noe krydder inneholder gluten. 

Hvilke? Jeg leser dette titt og ofte her inne, men jeg finner sjelden krydder som inneholder gluten. Kanskje fordi jeg ikke er vant til å bruke så mye krydderblandinger, men grillkrydder som er en krydderblanding inneholder ikke gluten. Vanlig BBQ grillmarinader (f.eks santa maria) inneholder heller ikke gluten av de jeg har lest på da de ikke inneholder soyasaus. 

Anonymkode: 1ab61...c62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er da bare å lage all maten fra bunnen, noe jeg ser som en selvfølge, droppe brød, og evt bruke glutenfri soyasaus...

Kyllingfilet med fetaost, lammefilet, biff, laks, fylte paprika, grønnsaksspyd, bakt potet, grillet sopp, maiskolber - finnes det egentlig grillmat med gluten, utover hamburger og pølse i brød?

Anonymkode: e7ade...51a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva slags tilbehør kan jeg ha?

Anonymkode: 9ca3d...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva slags tilbehør kan jeg ha?

Anonymkode: 9ca3d...86c

alt som ikke inneholder gluten... salat, grønnsaker,ris,saus uten gluten,chips osvosv.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk rene råvarer, kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt. 

Det er jo bare lunsj så det skal vel ikke serveres skikkelig tungt måltid. 

Jeg tror jeg ville grillet noe fisk, scampi eller noe slikt (om besøket var glad i det) og grilled småpoteter i olje med krydder, og lagd en variert salat til. 

Dressing ville jeg bare lagd av no hvitløk, salt, pepper, lett rømme og ekte mayones (Mills sin). 

Ristet glutenfritt brød med hvitløkssmør til hadde nok også vært godt. 

Selve smøret er jo enkelt å lage til, brødet kan lages fra bunn eller kjøpes i frittfor avdelingen. 

Bær med vaniljeis er en frisk dessert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke? Jeg leser dette titt og ofte her inne, men jeg finner sjelden krydder som inneholder gluten. Kanskje fordi jeg ikke er vant til å bruke så mye krydderblandinger, men grillkrydder som er en krydderblanding inneholder ikke gluten. Vanlig BBQ grillmarinader (f.eks santa maria) inneholder heller ikke gluten av de jeg har lest på da de ikke inneholder soyasaus. 

Anonymkode: 1ab61...c62

Flere typer grillkrydder fks, noe løkpulver, enkelte marinader osvosv. Er bare å lese på. Har du ikke funnet noen som inneholder gluten kjøper du jo bare det😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grill kjøtt og kylling som vanlig. Pensle med olje og kanskje hvitløk. Lag en god salat. Lag fruktsalat. Kokt ris og grillede poteter. 

Lag egentlig det som om at det er en vanlig grilling. Er ikke så mye gluten i maten egentlig, annet enn krydder, sauser, brødmat (seff) og slikt. 

Anonymkode: 722c2...a2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...