Gå til innhold

Dere som vasker hus i ny og ne...


Tusenfryd

Anbefalte innlegg

... :ler: det kan vel skje den beste at det er møkkete og at man må ta i et tak. Vi vasker sjelden (for det har vi lært at ikke er så bra for parkett og er veeeeldig oppskrytt), men bruker hipphipphurra for swiffer - for å ta støvet. I gangen bruker vi gjerne feiekost og feiebrett. Alt dette pga min motstand mot støvsugere som bare blåser dritten ut igjen i andre enden (og nei, jeg kjøper ikke en vidøndermaskin til en haug med tusenlapper og sentralstøvsuger er ikke aktuelt)

Nuvel - det jeg altså lurte på, for jeg liker av og til å vaske.

Gulvklut og grønnsåpe lukter godt, men er jo håpløst gammeldags da - i følge reklame og alt annet :lol:

Så - her er det sikkert noen som har blitt påvirket og testet både jif og swiffer våtmopper. Og dere, kjære panel lurer jeg på om kan svare meg på følgende:

1 - kan jeg bruke den swiffermoppen jeg har til "våtklutene"?

2 - hva er best - jif eller swiffer?

3 - blir det samme "rene" lukt som med gammel gulvklut og grønnsåpe?

4 - jeg får støvstriper etter gulvkluten hvis jeg stopper - unngår jeg dette med våtmoppene? (kanskje gulvkluten trenger en runde i vaskemaskinene...? Hm..)

5 - er det andre ting jeg må tenke på? Husk er jeg er gammeldags og reaksjonær og dette er stort skritt i Husmor-Tusenfryds liv...

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden jeg har vasket både klær og hele det store huset i dag føler jeg meg "kallet" til å svare...

Jeg foretrekker egentlig vann og såpe jeg..men jeg har ikke parkett da.

Har brukt slike tørre kluter, og syntes de var bra til å få opp den tørre støvskitten med..men blir kanskje litt dyrt i lengden..

Har dessverre ikke noe fasitsvar på det du spør om...Det har jeg forresten aldri på noe.. :roll:

Jeg liker at det LUKTER rent, men synes nok ikke det er så morsomt å vaske...Det går jo an å sette fram en skål med grønnsåpe, eller?

Mirabella :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Jif-moppen jeg. Tror ikke at det er så stor forskjell på Swiffer og Jif, men aner ikke om de kan brukes om hverandre (Jif-mopp på Swiffer)

Du slipper nok ikke unna alle støvstipene, men moppen kan fint vaskes i maskin da. En runde med kost eller støvsuger først gjør jo at det blir mindre sånt.

Jeg bruker grønnsåpevann på moppen jeg. Synes at det er helt greit. Den Sprayen man kjøper til moppene liker jeg ikke.

Ellers går keg ikke tilbake til den gamle gulvkluten etter å ha hatt mopp i et par år. Fungerer kjempefint synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!

Ja, altså, støvet må fortsatt tas med hipphipphurra for swiffer - vi kan ikke ha mye støv rundt omkring. Men man kan bruke grønnsåpevann med våtmoppene, ja...

Pre'et med tørrmoppen er "knekk i nakken" på skaftet - det vil jeg ha på våtmoppen også - også liker jeg at man kaster skitten etterpå. Selv om jeg egentlig er for evigvarende og ikke engangs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt både Jif og swiffer, og har nå kastet swifferen. Har tørr og våt mopper til jif kosten, men bruker stort sett bare den våte. Tror ikke man kan bruke jifs våtmopp til swifferkosten men har aldri prøvd. På jif kan man ta av den gummiflaten på undersiden når man skal bruke vått.

Liker jif bedre for den er bredere og mer solid. men den koster litt mer, våtmoppen er litt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker Jif moppen vi og.

Men hvor er det blitt av sprayen som het "Jif Spray&Mopp"?? Ute av handelen?... Har ikke funnet den på over en måned!!

Swiffer har jeg aldri hatt. Tror Jif er bedre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sprayen var borte ra Rema og Rimi, men jeg fant den på Ica!

Tror ikke det er noe særlig lurt å bruke grønnsåpe på den moppen gitt...

Den er jo tross alt en microfiberklut, og de får redusert virkning hvis det legger seg et (såpe)belegg rundt alle de små hårene som er der for å "barbere" bort skitten. Det er på en måte hele poenget, ikke såpe på microfiber, og i alle fall ikke grønnsåpe!

Det eneste det egner seg til er ubehandlet treverk. Den legger nemlig en hinne over gulvet, og det har de fleste gulv slett ikke godt av! Bruk i alle fall syntetisk vaskemiddel på laminat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Ikke bruk grønnsåpe på parkett. Jeg leste i aftenposten i helgen som var at en "parkettekspert" anbefalte tørrengjøring, kun fuktighet på flekker og søl og da kunne man like gjerne bruke et par dråper zalo og lunkent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parketten vår får mer glans når man bruker grønnsåpe og vann. Er det ikke bra for parketten? Hva skjer hvis man får et sånt grønnsåpe-lag, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parketten vår får mer glans når man bruker grønnsåpe og vann.  Er det ikke bra for parketten?  Hva skjer hvis man får et sånt grønnsåpe-lag, da?

Jeg leste i en sånn Lilleborg-blekke at parketten blir matt, fordi den får et sånt såpe-fett-lag på seg... så hvis du tror den blir blank, da tar du nok feil :hoho::hoho: bare tuller med deg.

Vi som bor i Oslo må også tenke på at det kan bli fuktig nedimellom parketten og rare dyr kan trives der...

*Sukker* alt man må tenke på i Oslo - skulle ønske jeg bodde på landet med ubehandlede tregulv og ingen dyr mindre enn en ku... eeeehhhh...?

Takker for alle svar - alt hva man skal tenke på... ække lett å være husmor i dag - nå må jeg gå og se til vasken min - den er full av plumbo (som forøvrig er et undervurdert hjelpemiddel) etter at den plutselig ble tett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå fikk jeg lyst til å vaske...

:wink:

Har brukt tørrmopp i mange år og bruker swiffer/jif ? nå for tiden (for å fjerne støvet). Så bruker jeg våtmopp etterpå og feier over for at det skal lukte godt.. Enkelt, ja og hvorfor ikke?!

Tips: grønnsåpe gir en fetthinne. men vask avogtil med Zalo, den fjerner dette og rengjør flott.

Høres jeg ut som ei husmor elle??? :kul:

Sett musikken på full guffe i bakgrunnen, det er det viktigste.. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...