Gå til innhold

Behandling av stekepanne - vaske etter hvert bruk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
On 5/30/2020 at 5:48 PM, judith52 said:

Er det jernpanne eller teflon, eller hva er det for noe? En jernpanne skal du hvertfall ikke bruke såpe/vaskemiddel på. At olje skal skade panna virker og litt merkelig.

Den er teflon.

Jeg har hørt at om man har gammel olje oppi for lenge, så brenner den seg fast, at alt må bort med oppvaskmiddel etter hvert bruk, men så har jeg lest andre steder at den ikke skal vaskes for ofte.

Fryktelig irriterende at stekepanner ikke tåler for høy varme. Det er eneste grunnen til at jeg har stekepanne jo :P

Anonymkode: 42e05...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den er teflon.

Jeg har hørt at om man har gammel olje oppi for lenge, så brenner den seg fast, at alt må bort med oppvaskmiddel etter hvert bruk, men så har jeg lest andre steder at den ikke skal vaskes for ofte.

Fryktelig irriterende at stekepanner ikke tåler for høy varme. Det er eneste grunnen til at jeg har stekepanne jo :P

Jernpanne er vel det som tåler høyest varme. Tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, judith52 said:

Jernpanne er vel det som tåler høyest varme. Tror jeg.

Det tror jeg du har helt rett i! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En stekepanne er ikke en stekepanne, det finnes flere forskjellige typer og de har hver sine bruksområder og krever forskjellig vedlikehold.

Aluminiumspanner (eller stålpanner) med non-stick (teflon) belegg er supre til ting som stekes på lav til middels varme (speilegg, omelett, pannekaker osv.). Disse skal vaskes med fettløsende såpe etter hver bruk. Belegget har nemlig bittesmå porer som blir mettet med fett om man ikke vasker panna skikkelig etter bruk og panna mister non-stick egenskapene. For sterk varme ødelegger også belegget.

Støpejernspanner er supre til ting som skal stekes på høy varme, f.eks. biff. Emaljerte støpejernspanne (f.eks. LeCreuset sine) skal vaskes etter hver bruk. Støpejernspanner uten emalje, f.eks. Brasserie fra Fiskars, skal derimot ikke vaskes. Vasker man bort fettbelegget på dem ruster de.

Anonymkode: 5918d...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 18.18, AnonymBruker skrev:

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

Du har på for mye varme på plata. Varm opp sakte, start på svak varme å sakte opp. Vær forsiktig med å bruke max styrke. Kan og bøye seg hvis du vasker den med kaldt vann mens den er varm.

Endret av Mumsmums
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kjøp panne som er behandlet med noe som helst.

Stål eller jern.

Jeg har en rustfri stålpanne av høy kvalitet, tenker den holder resten av livet. Den har livstidgaranti:

https://www.debuyer.com/en/products/affinity

Anonymkode: 4f8de...a38

Har og en stål panne, riktig nok fra ikea, som er den beste panna jeg har hatt. Tåler alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...