Gå til innhold

Behandling av stekepanne - vaske etter hvert bruk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne svar på noe som kjæresten og jeg er litt "uenige" om. Ingen krangel egentlig, bare ulik forståelse av ting.

Han mener det er helt greit å la stekepannen stå på panna med olje i etter han har laget mat og bruke oljen flere ganger. For eksempel har han for vane å steke seg egg til frokost og bruke ganske mye olje. Da mener han at jeg fint kan bruke samme panne med samme olje til å lage middag i, eventuelt bare tørke ut oljen med tørkerull. Panna trenger ikke vaskes etter hvert bruk.

Jeg har automatikk i å vaske ting på kjøkkenet med oppvaskmiddel hver gang jeg bruker dem og føler at oljen vil skade panna eller gi dårlig smak på maten etc. dersom den blir sittende, men når jeg har googlet litt rundt, virker det som om det er helt greit å bare skrape ut rester og tørke ut oljen og at dette til og med er bedre for stekepanna.

Noen som har nyttig informasjon om dette? Hvem av oss bør kvitte oss med vanen vår?

Anonymkode: 42e05...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En stekepanne skal absolutt tørkes ut av og vaskes med varmt vann (ikke noe annet) etter bruk. Oppvaskmiddel tørker ut panna. Bør settes inn lett med olje før den settes i skapet for å ikke tørke ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en støpejernpanne skal man ikke bruke såpe på den.  Jeg rengjør panna mellom hver bruk. Tørker ut olje og vasker med varmt vann og kost.   Har en stekepanne med slippbelegg også, den vasker jeg med litt såpe.  

 

Anonymkode: 7c144...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Baker Harepus said:

En stekepanne skal absolutt tørkes ut av og vaskes med varmt vann (ikke noe annet) etter bruk. Oppvaskmiddel tørker ut panna. Bør settes inn lett med olje før den settes i skapet for å ikke tørke ut. 

Dette gjelder GAMLE stekepanner. Dagens panner tåler fint oppvaskmaskin til og med.

Anonymkode: b1f1a...68f

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. takk. Det er en vanlig, ganske billig non-stick stekepanne. Jeg har tenkt å kjøpe en mye dyrere en om ikke så lenge, og da er det greit å vite hvordan de skal behandles.

TS

Anonymkode: 42e05...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker min teflon (non-stick belegg) stekepanne etter hver bruk. Jeg bruker heller ikke olje, men flytende smør til steking, da jeg liker den smaken og stekeskorpen det gir bedre. Føler at mat blir "kokt" og ikke stekt i olje. Biffen blir f.eks. grå på overflaten av olje og ikke gylden og fin stekeoverflate som den får av smør.

Uansett, det går sikkert fint å tørke ut pannen med papir for gammel olje brukt om morgenen, før man skal bruke den til middag senere samme dag, uten vann og såpe i tillegg. Men èn vask pr døgn bør jo stekepannen få, synes jeg.

 

Anonymkode: 05ea1...7f3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gammel olje (og smør) smaker fort harskt. 

Mine non-stickpanner vaskes med varmt vann og zalo etter bruk. Jeg ville aldri laget mat i skitne panner. 

Jernpannen min vasker jeg med varmt vann og oppvaskbørste, av og til med zalo også. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder GAMLE stekepanner. Dagens panner tåler fint oppvaskmaskin til og med.

Anonymkode: b1f1a...68f

Min erfaring er at moderne stekepanner også slites av dette over tid og holder bedre hvis de behandles som jernpanner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder GAMLE stekepanner. Dagens panner tåler fint oppvaskmaskin til og med.

Anonymkode: b1f1a...68f

Jernpanner tåler ikke oppvaskmaskin, uansett alder. 

TS: Jeg tenker gjenbruk kan funke en dag eller to så lenge olja ikke er svidd, men så må panna vaskes. Men det er om jeg forsøker å tenke logisk på det, jeg har aldri brukt ei panne/olje på nytt uten å vaske og må si jeg skjønner deg veldig godt. 

Anonymkode: 15878...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder GAMLE stekepanner. Dagens panner tåler fint oppvaskmaskin til og med.

Anonymkode: b1f1a...68f

De fleste av stekepanne vi har anbefales ikke vasket i maskin. 

Det er to grunner til det. Oppvaskmiddelet kan tære kjemisk på belegget. Samt at det er fare for mekanisk slitasje hvis noe kommer borti pannen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

Ofte skyldes dette at det blir for høy varme i "tom" teflonpanne.

Venter du for lenge før teflonpanna får noe å steke, buler den ofte på midten. Steker du ofte uten smør/olje/margarin? Eller venter du til panna er (for) varm før du tilsetter smør/olje/margarin? 

Anonymkode: b014c...b24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

Dette har nylig skjedd med min også, men har hatt den i halvannet år nå. Jeg bruker den jo innimellom til å riste nøtter og pinjekjerner, for eksempel, og da er den jo relativt tom.

Lurer på om jeg skal prøve det kjæresten min mener, og ikke vaske panna sååå ofte. Jeg føler alltid at det skjer noe med stekepanner og ingen varer i mer enn et par år før de er bøyd eller mat setter seg fast. Veldig irriterende. Jeg vil kjøpe en fin og dyr panne, men ikke om jeg gjør noe feil som vil ødelegge den.

Aah, livet er for kort til å bruke så mye krefter på stekepanner 🤣

TS

Anonymkode: 42e05...179

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Baker Harepus skrev:

Min erfaring er at moderne stekepanner også slites av dette over tid og holder bedre hvis de behandles som jernpanner. 

Du har prøvd både å bruke vaskemiddel noen år og ikke i nyere tid, siden dette er erfaringen din?

Anonymkode: 5c22c...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

Antagelig blir den for varm. Kjøpte ny panne da min gamle begynte å flasse i teflonbelegget, da fikk jeg beskjed om at det, og bøying, kom av for varm panne. Ikke bruk høyeste innstilling på panna.

Min ovn går til 14 og har powerfunksjon. Bruker 12 når jeg varmer opp panna og senker til 8-10 når panna er varm. 
Kjøpte ikke teflon denne gangen da, vet ikke hva den er, men den er helt fantastisk! Fra Fiskars. Kosta sine kroner, men det var den verdt!

Anonymkode: 2e56f...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Antagelig blir den for varm. Kjøpte ny panne da min gamle begynte å flasse i teflonbelegget, da fikk jeg beskjed om at det, og bøying, kom av for varm panne. Ikke bruk høyeste innstilling på panna.

Min ovn går til 14 og har powerfunksjon. Bruker 12 når jeg varmer opp panna og senker til 8-10 når panna er varm. 
Kjøpte ikke teflon denne gangen da, vet ikke hva den er, men den er helt fantastisk! Fra Fiskars. Kosta sine kroner, men det var den verdt!

Anonymkode: 2e56f...0c5

Fortsettelse: Dama i butikken sa at panna også skal vaskes HELT ren etter hver bruk for å unngå at ting brenner seg fast og panna blir seende stygg ut. Altså at det som sitter i fra forrige steking setter seg ordentlig fast og blir brent fast. Vaskes gjerne med svamp til og med, fordi den tar bedre enn kost.

Min panne ser fortsatt ny ut, og den er over 3 år gammel.

Anonymkode: 2e56f...0c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da blir jeg sikkert kallt gris men jeg vasker ikke alltid panna etter bruk. Kommer an på hva jeg har stekt. Er det bare et egg så trengs ikke vask hver gang mener jeg. 

Anonymkode: c2d44...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette gjelder GAMLE stekepanner. Dagens panner tåler fint oppvaskmaskin til og med.

Anonymkode: b1f1a...68f

Det er forskjell fra panne til panne.

De fleste av mine skal _ikke_ i maskin eller brukes såpe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2020 at 6:18 PM, AnonymBruker said:

Sporer av litt, men mine teflonpanner har en tendels til å bøye seg. At de blir litt buet i bunn og ikke får skikkelig kontakt med flaten lenger. Har skjedd med hver eneste en i løpet av noen måneder. Har dette noe å gjøre med at man vasker feil? 
Jeg vasker med varmt vann og zalo.

Anonymkode: 410bd...a61

Teflonpanner er noe drit egentlig, jeg har hatt noen av dem selv og jeg gjorde også tabben med for høy varme så de buet seg.
Du skal egentlig aldri bruke høyere temperatur enn 2/3 av platevarmen med en teflonpanne, noe jeg lærte på den harde måten.

Nå har jeg begynt å skifte ut panner og gryter etter mange år med de samme, og jeg har gått for de nye titanpannene med det nye non-stick belegget, som oppfører seg mye mer som de gamle jernpannene, men veier halvparten så mye og kan vaskes med såpe for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 15.13, AnonymBruker skrev:

Jeg prøver å finne svar på noe som kjæresten og jeg er litt "uenige" om. Ingen krangel egentlig, bare ulik forståelse av ting.

Han mener det er helt greit å la stekepannen stå på panna med olje i etter han har laget mat og bruke oljen flere ganger. For eksempel har han for vane å steke seg egg til frokost og bruke ganske mye olje. Da mener han at jeg fint kan bruke samme panne med samme olje til å lage middag i, eventuelt bare tørke ut oljen med tørkerull. Panna trenger ikke vaskes etter hvert bruk.

Jeg har automatikk i å vaske ting på kjøkkenet med oppvaskmiddel hver gang jeg bruker dem og føler at oljen vil skade panna eller gi dårlig smak på maten etc. dersom den blir sittende, men når jeg har googlet litt rundt, virker det som om det er helt greit å bare skrape ut rester og tørke ut oljen og at dette til og med er bedre for stekepanna.

Noen som har nyttig informasjon om dette? Hvem av oss bør kvitte oss med vanen vår?

Anonymkode: 42e05...179

Er det jernpanne eller teflon, eller hva er det for noe? En jernpanne skal du hvertfall ikke bruke såpe/vaskemiddel på. At olje skal skade panna virker og litt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...