Gå til innhold

Pris for å sy bunad selv, men betale for montering.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å sy min datters bunad selv, men har ikke den fjerneste anelse hvordan sånt skal monteres så det må jeg betale for. Vil dette likevel lønne seg økonomisk eller blir det da like dyrt som om jeg hadde bestilt ferdig bunad? Hva koster materialpakke + montering?

Anonymkode: 22b32...84e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi ordnet bunad selv til datteren vår, dvs vi kjøpte stoffpakke på husfliden og fikk noen til å brodere og montere privat. For vårt vedkommende så ble det billigere enn å kjøpe den hos husfliden. Det varierer sikkert fra bunad til bunad, men vi betalte 6500kr for selve stoffpakken (tror det var det, var over 6000kr men under 7000kr). Prisen varierte med noen hundrelapper utifra lengden vi måtte ha på bunaden. Jenta vår er ganske lang og var 174cm da hun konfirmerte seg, så vi tok utgangspunkt i at hun kom til å strekke seg noen cm til (noe som stemte, nå er hun 17 år og 176 lang)  I stoffpakken så var alt inkludert; linstoff og tråd til bunadskjorten, stoff og tråd til stakk/vest/forkle+stoff og tråd til veske 

Venninna til svigermor broderte det som skulle broderes på skjorta+alt av broderier på bunad, veske og forkle (sunnmørsbunad, så det er veldig mye broderier på både vest og forkle). Hun tok 3500kr for jobben (80 år gammel dame som har lang erfaring i bunadbrodering) 

Ei annen venninne av svigermor monterte bunad+skjorte, hun tok 10 000kr for jobben. Mye jobb med montering, særlig mtp at stakken på bunaden har rynkninger i livet/plissering

En komplett bunad av samme type koster over 30 000 så vi sparte over 10 000kr ved å ordne den privat. 

Ble et langt svar, men du vil spare på å brodere selv og betale for å få den montert. Jeg ville dog ha undersøkt muligheten for å få noen erfarne damer eller menn til å montere for deg og ikke ta montering via husfliden. Husfliden tar seg godt betalt; venninna mi betalte 6000kr bare for å få sydd ut en bunadsvest, så prisen for å montere en komplett bunad er nok høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...