Gå til innhold

Lager dere alltid kaker samme dag de skal serveres?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er så redd for at kakene skal bli tørre og også se dårlige ut om jeg lager de for tidlig. Skal ha selskap lørdag ettermiddag og skulle gjerne sluppet å bake på lørdag, men vet ikke om jeg tør ta sjansen. 

Ostekake og sjokoladekake. Kanskje jeg kan lage de ferdig fredag kveld og legge på friske bær og glasur lørdag?

Anonymkode: 39deb...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så redd for at kakene skal bli tørre og også se dårlige ut om jeg lager de for tidlig. Skal ha selskap lørdag ettermiddag og skulle gjerne sluppet å bake på lørdag, men vet ikke om jeg tør ta sjansen. 

Ostekake og sjokoladekake. Kanskje jeg kan lage de ferdig fredag kveld og legge på friske bær og glasur lørdag?

Anonymkode: 39deb...240

Jeg lager nesten alltid kakene dagen før, utenom bløtkake. Sjokoladekake blir bedre etter en (gjerne to) dag synes jeg 😊 Og ostekaken lager jeg også dagen før så det skal få satt seg ordentlig med gelé osv.  Men friske bær er nok lurt å ta samme dag som servering 😊 

Endret av Blåklokk1
Et lite tillegg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg lager kakene stort sett dagen før. Eller, begynner gjerne dagen før, men venter ofte med pyntingen til samme dag. Det kommer litt an på. Aldri opplevd at kakene blir tørre, men sørger for at de står kjørlig. F.eks sjokoladekake kan fint lages fredag og pyntes lørdag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er så redd for at kakene skal bli tørre og også se dårlige ut om jeg lager de for tidlig. Skal ha selskap lørdag ettermiddag og skulle gjerne sluppet å bake på lørdag, men vet ikke om jeg tør ta sjansen. 

Ostekake og sjokoladekake. Kanskje jeg kan lage de ferdig fredag kveld og legge på friske bær og glasur lørdag?

Anonymkode: 39deb...240

Min erfaring er at de blir bedre og saftigere om du lager dem dagen før. Fikk servert ostekake 17. mai som var laget dagen før og den var fantastisk god. Jeg lager ofte marsipankake, og den lager jeg helt ferdig dagen før den skal spises. Men jeg dynker aldri  sukkerbrødet! Det blir saftig av bringebærkremen jeg har mellom lagene. Får veldig ofte spørsmål om hva jeg dynker med og hvor mye fordi folk synes den er så saftig og god. 

Det verste jeg får servert i selskap er bløtkake som er dynket og så blaut at den kan vris. 

Anonymkode: 13c27...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på kaken og hvor mange jeg skal lage

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lagar kakene dagen før, men pynter bløtkaker ferdig den dagen dei skal serverast. Aldri tørre kaker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, SPOCA skrev:

Nei, jeg lager kakene stort sett dagen før. Eller, begynner gjerne dagen før, men venter ofte med pyntingen til samme dag. Det kommer litt an på. Aldri opplevd at kakene blir tørre, men sørger for at de står kjørlig. F.eks sjokoladekake kan fint lages fredag og pyntes lørdag.

Jeg har ikke plass til langpanne i kjøleskapet, går det bra på benken?

Anonymkode: 39deb...240

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke plass til langpanne i kjøleskapet, går det bra på benken?

Anonymkode: 39deb...240

Ja, det går bra. 

Anonymkode: 13c27...e61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke plass til langpanne i kjøleskapet, går det bra på benken?

Anonymkode: 39deb...240

Jada, det går nok fint. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ostekake og sjokoladekake går det helt fint å lage dagen før. De fleste kremkaker kan også lages mer eller mindre ferdige med fyll på forhånd, men må trekkes med nypisket krem på serveringsdagen.  (Får jeg servert bløtkake som har stått over natten, eller til og med hatt en tur i fryseren så sliter jeg. Fløtekrem må være fersk!)

Anonymkode: ad7dd...ac4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på. De fleste kaker lager jeg dagen før, men noen må lages sammen dag. Pavlovabunn kan lages lenge i forveien, men må fylles rett før servering. Jeg synes f.eks. bløtkake eller marsipankake er godt bare samme dag eller maks dagen etter. Vet mange synes sånt er bedre dagen derpå, men jeg er helt uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste lager jeg dagen før. Men skal de toppes med feks bær eller frukt venter jeg med å ha på slik til de skal serveres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan lage kaker som ikke er krembaserte dagen før, men som @Arkana sier, bløt- og marsipankake er best den dagen de er laget. :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ostekake og Dronning Maud Pudding (ikke akkurat kake) lager jeg alltid dagen i forveien. Da får de satt seg bedre.
Bløtkake bruker jeg "juksebunn" fra butikken og pynter tidlig om morgenen samme dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg baker aldri kake samme dag som den skal serveres, om det ikke er en enkel eplekake e.l.  

Lager bløtkake til alle bursdager i familien og til høytidene.  Sukkerbrødbunn er enkelt å lage, og legger dem i fryseren innpakket i frysefolie.  Tar bunnen ut av fryseren på formiddagen, dagen før servering.  Når tinet, deler jeg kakebunnen i 2 eller 3, dynker hver enkelt bunn godt etter som jeg legger på krem/fyll/bær.  Før jeg settet kaka på kjølerommet legger jeg krem på sidene og på toppen.  Kaka må trekke til et par timer før servering.  Først da bruker jeg kremsprøyte og pynter kaka.  

Gjør det samme med sjokoladekaker og ostekaker.  Unntaket er Pavlova, som jeg alltid baker kvelden før festen.  Den lar jeg stå inni ovnen helt til neste dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.5.2020 den 23.34, Blåklokk1 skrev:

Jeg lager nesten alltid kakene dagen før, utenom bløtkake. Sjokoladekake blir bedre etter en (gjerne to) dag synes jeg 😊 Og ostekaken lager jeg også dagen før så det skal få satt seg ordentlig med gelé osv.  Men friske bær er nok lurt å ta samme dag som servering 😊 

Det er vel spesielt bløtkake som burde lages dagen før. Den blir mye bedre og mer saftig om den får satt seg. Dynken får gjort jobben sin.

Anonymkode: d2b60...227

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som regel dagen før så de får satt seg litt. Gjemt bort litt, ellers blir de poof borte! :laugh:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...