Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nok plaget av det for tiden. For det meste kjennes det ut som luft som sitter fast eller at det er små raper som vil opp men ikke kommer helt opp. Som de sitter fast i halsen. Får samtidig også slimdannelse /astmalignende symptomer. Hjelper når jeg får opp luften og slimet. Har tidvis også noe brystbrann, men det er ikke hovedsymptomet. Av og til kommer det syre/oppstøt/oppgulp.

det jeg lurer på er om dette kan ha en psykisk Årsak. Har aldri vært spesielt plaga med det før, og nå i forbindelse med at jeg har slitt maks med hele situasjonen som er/har vært, hatt masse angst, redsel, og andre plager knytta til isolasjon osv. Gjorde at jeg mista matlysten og spiste veldig lite. Og så begynte disse symptomene å komme. Jeg tenker en kombinasjon av psykisk stress og lite mat.. om det kan gi slike refluks plager? På nettet står det mest at det kommer hvis man har spist mye.

jeg er uansett anspent i kroppen og også i magen, tenker kanskje det også har noe å si?

går litt opp og ned hvor plaga jeg er, føler stort sett det er bedre de dagene jeg spiser jevnt, men de dagene det er plagsomt så syns jeg det er ubehagelig å spise, da føles det som at ting setter seg i halsen. Eller at det er ekkelt å svelge fordi det allerede «er noe der» (slim/luft etc).
føler uansett ikke det er så veldig system ift hva jeg spiser og om plagene kommer eller ikke. 

har fått resept på somac av legen, men jeg har mest lyst til å la vær å ta de. Så lurer derfor på om noen har noen mer naturlige tips til hvordan få bukt med dette-ut i fra det jeg har skrevet.

Anonymkode: c51c3...0a9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har fått hjelp av legen med Somac, men vil ikke prøve? Nei, da får du bare lide da

Anonymkode: 48ec9...4c0

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått hjelp av legen med Somac, men vil ikke prøve? Nei, da får du bare lide da

Anonymkode: 48ec9...4c0

Men jeg lurer jo på om noen har tips sol funker som ikke er medikamentbasert. Føler legen bare skrev ut kjapt. Hvis du leser innlegget så lurer jeg på om slikt påvirkes av psykiske komponenter blant annet, og isåfall så må det være andre måter å avhjelpe på enn piller som virker potensielt ikke bra mtp bivirkninger osv 

håper noen som faktisk har noe å komme med kan svare 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke het hvorfor du ikke vil prøve tablettene? Jeg ville bedt om nexium isteden. Jeg tålte somac dårlig. 

stress kan bidra til refluks, sånn sett så kan du jobbe ned stress og uro og bli bedre, men kroppen kan trenge litt hjelp av medisiner i en mellomperiode. Noen må gå på det fast, andre i en periode.

Anonymkode: 57188...e5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har i mange år hatt halsbrann, og etter hvert fikk jeg også magekatarr. Jeg prøvde naturlige kjerringråd først, men for meg var plagene såpass sterke at jeg måtte ha medisiner. Har prøvd både somac og nexium, somac hjalp godt for halsbrannen, men når magekatarr ble et problem, måtte jeg ta nexium. Tipper jeg må ta disse testen av livet. Skjønner godt du har lyst å prøve andre muligheter før medisiner. Det er gode medisiner, og ikke så mange bivirkninger, men har man først begynt, så er det vanskelig å stoppe.

Et godt tips er å prøve potetvann en periode. Skrell en potet, skjær den opp i skiver, og putt den i et glass med vann. La dette stå mange timer, gjerne natten over. Drikk dette vannet på fastende mage. Gjenta gjerne på kveldene også😊

Anonymkode: ec6a9...794

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i mange år hatt halsbrann, og etter hvert fikk jeg også magekatarr. Jeg prøvde naturlige kjerringråd først, men for meg var plagene såpass sterke at jeg måtte ha medisiner. Har prøvd både somac og nexium, somac hjalp godt for halsbrannen, men når magekatarr ble et problem, måtte jeg ta nexium. Tipper jeg må ta disse testen av livet. Skjønner godt du har lyst å prøve andre muligheter før medisiner. Det er gode medisiner, og ikke så mange bivirkninger, men har man først begynt, så er det vanskelig å stoppe.

Et godt tips er å prøve potetvann en periode. Skrell en potet, skjær den opp i skiver, og putt den i et glass med vann. La dette stå mange timer, gjerne natten over. Drikk dette vannet på fastende mage. Gjenta gjerne på kveldene også😊

Anonymkode: ec6a9...794

Jeg syns bivirkningslista er meget skremmende jeg 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at plagene kommer delvis fordi det er mye luft i magen. Av og til hjelper det hvis jeg får ut lufta som promp. Da avtar plagene med følelsen av luft oppover. Akkurat som at jeg ikke får promps så prøver lufta å komme seg opp andre veien?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mye mer plaget når jeg har spist veldig lite, for da blir det ren magesyre som kommer opp og det «brenner» i spiserøret/brystet 😕 

Anonymkode: 50862...c30

• Liker 1
Skrevet

Det er greit nok at du vil finne de underliggende årsakene til hvorfor du plages av dette, men det kan du gjøre MENS du bruker somac. Magesyre kan gjøre mye skade oppe i spiserøret. Blant annet kan du få det ned i luftveiene og i verste fall pådra deg en lungebetennelse som følge av det. I tillegg kan magesyren føre til sårdannelse i spiserøret, eller spiserørsbrokk, og da snakker vi om en helt annen smerte enn det du kjenner på pr i dag. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta medisinen. God bedring :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er mye mer plaget når jeg har spist veldig lite, for da blir det ren magesyre som kommer opp og det «brenner» i spiserøret/brystet 😕 

Anonymkode: 50862...c30

Ja jeg tror nok at det var noe av den opprinnelige grunnen til at det starta hos meg og, spiste veldig lite en periode pga det psykiske. Og det henger fortsatt i

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Candiru skrev:

Det er greit nok at du vil finne de underliggende årsakene til hvorfor du plages av dette, men det kan du gjøre MENS du bruker somac. Magesyre kan gjøre mye skade oppe i spiserøret. Blant annet kan du få det ned i luftveiene og i verste fall pådra deg en lungebetennelse som følge av det. I tillegg kan magesyren føre til sårdannelse i spiserøret, eller spiserørsbrokk, og da snakker vi om en helt annen smerte enn det du kjenner på pr i dag. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ta medisinen. God bedring :)

Har ikke så mye brann, det er mer følelse av luft som skal opp og slimdannelse. Det var mer brystbrann i begynnelsen. Så føler det er mindre syre nå da 

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med novalucid? Den er ikke på resept og virker mindre skummel å ta. Har ikke store plager med at det brenner og gjør vondt eller at det kommer opp ordentlig syre nå, nå er det stort sett følelsen av luft som sitter i halsen, og slim. (Har lest at sistnevnte kan være eneste symptom på refluks og at det kalles halsbrann selv om man ikke har smerte/brann). 
føler det er mer naturlig å prøve noe sånt før et heftig protonpumpehemmer. Noen mer erfaring og hva er evt forskjellen? 

AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Noen som har erfaring med novalucid? Den er ikke på resept og virker mindre skummel å ta. Har ikke store plager med at det brenner og gjør vondt eller at det kommer opp ordentlig syre nå, nå er det stort sett følelsen av luft som sitter i halsen, og slim. (Har lest at sistnevnte kan være eneste symptom på refluks og at det kalles halsbrann selv om man ikke har smerte/brann). 
føler det er mer naturlig å prøve noe sånt før et heftig protonpumpehemmer. Noen mer erfaring og hva er evt forskjellen? 

Ingen?

Skrevet
På 29.5.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Den virker på en annen måte enn somac. Den er mot selve halsbrannn, symptomlindring. Somac er mer forebyggende.

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Candiru skrev:

Den virker på en annen måte enn somac. Den er mot selve halsbrannn, symptomlindring. Somac er mer forebyggende.

Men da burde det jo gå an å bruke den når man har plager bare av og til?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da burde det jo gå an å bruke den når man har plager bare av og til?

Det er godt mulig, men legen din kjenner sikkert detaljene rundt din spesifikke situasjon bedre enn meg, så jeg vil ikke påta meg ansvaret for medisinene dine :)

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Candiru skrev:

Det er godt mulig, men legen din kjenner sikkert detaljene rundt din spesifikke situasjon bedre enn meg, så jeg vil ikke påta meg ansvaret for medisinene dine :)

Såklart. Men dette er noe som plutselig har begynt å plage meg litt (etter en periode med lite mat og mye angst/stress). Og han bare skrev ut somac uten å undersøke noe mer. Så derfor tenker jeg det kan være en ide å prøve en litt «snillere» medisin først 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...