Gå til innhold

Umulig katt som biter, råd?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

har en kattemons på 10 mnd som jeg er veldig glad i. Og han i meg. Stort sett. Men han terroriserer meg når han ikke får viljen sin (for eksempel hvis jeg tar han ned fra kjøkkenbordet), men mest når han ikke får oppmerksomhet.. hvis jeg skal sove, biter han meg i hender eller tær, eller hopper på dyna. Vi leker masse, har lekt mye med han fra han var liten.. kan jeg ha skjemt han bort med for mye lek?

Synes det er så vanskelig å være streng mot han også. Men han bryr seg jo ikke om jeg sier nei. Må som oftest leke med han eller lukke han ute fra soverommet. Noen som har tips? Kanskje det blir bedre når han blir større. Han er ikke kastrert fordi han er innekatt og skal avles på. Men har stor hage hvor han får lufte seg. 

Anonymkode: e503a...b84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste katter blir roligere etterhvert :) Ikke gi han oppmerksomhet på natta og dytt han vekk, så skjønner han etterhvert at på natta skjer det ikke noe spennende.

Hadde samme problem med den ene katten min. Hun var veldig på å bite tærna mine på natta. Det løste jeg ved å spraye Get Off spray på tærna🤭

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Brimi skrev:

De fleste katter blir roligere etterhvert :) Ikke gi han oppmerksomhet på natta og dytt han vekk, så skjønner han etterhvert at på natta skjer det ikke noe spennende.

Hadde samme problem med den ene katten min. Hun var veldig på å bite tærna mine på natta. Det løste jeg ved å spraye Get Off spray på tærna🤭

Haha, Get Off på tærna😄 den var kreativ! Takk for tipset😄 Ja jeg håper han vokser det av seg.................

ts

• Liker 1
Skrevet

Sånn var vår å. En skikkelig djevelkatt til tider 🙈 spesielt om hun ikke fikk viljen sin! Å vi har aldri kjeftet eller gjort noe ubehagelig mot henne, bare fjernet henne fra situasjoner. Hun roet seg mer og mer etter at hun ble 1 år og da fikk bruke energien ute :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kattunger er slik. Spruteflaske funker veldig godt for å få de ned av bord etc. Til slutt kan du bare riste på flaska så korrigerer de seg selv. For å få bukt på biting er det beste å stenge katten ute av soverommet, og heller ha han der da han har blitt eldre

Anonymkode: 74eb7...c0c

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, Get Off på tærna😄 den var kreativ! Takk for tipset😄 Ja jeg håper han vokser det av seg.................

ts

Hehe, ja xD Men det funka veldig bra! Nå tar hun bare tærna mine om jeg kommer borti henne😹 Han blir nok roligere når han blir mer voksen^^ 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, Brimi skrev:

Hehe, ja xD Men det funka veldig bra! Nå tar hun bare tærna mine om jeg kommer borti henne😹 Han blir nok roligere når han blir mer voksen^^ 

Må vel få meg noen vernesko som jeg kan sove med😆

Skal prøve å legge et ekstra pledd over dyna der nede i natt, så han ikke kommer til godsakene. Rampen. 

Men dine katter er ute? Har bare hatt utekatter/huskatt før, så er litt uvant å ikke bare slippe han ut på egenhånd. 

Ts

Skrevet

Hm. De fleste katter vil ha noen biteanfall. Katten din er fortsatt ung, ungdom. Har han leker han kan leke med selv? En ball han kan trille på og løpe etter? 

Kommer det alltid utav det blå? Noen katter kan være langsinte eller reagere på noe som har trigget dem en time tidligere. Om han biter når du koser ham - kan det være han er overstimulert eller at han ikke liker hvordan eller hvor du klapper. 

Følg med på halen. Logrer han er han forbanna. Jo, heftigere den går, jo sintere er han. 

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må vel få meg noen vernesko som jeg kan sove med😆

Skal prøve å legge et ekstra pledd over dyna der nede i natt, så han ikke kommer til godsakene. Rampen. 

Men dine katter er ute? Har bare hatt utekatter/huskatt før, så er litt uvant å ikke bare slippe han ut på egenhånd. 

Ts

Mine er ute ja :) Skjønner det er uvant! Med husdyr av alle slag må man være tålmodig, ting tar tid :p 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Rant skrev:

Hm. De fleste katter vil ha noen biteanfall. Katten din er fortsatt ung, ungdom. Har han leker han kan leke med selv? En ball han kan trille på og løpe etter? 

Kommer det alltid utav det blå? Noen katter kan være langsinte eller reagere på noe som har trigget dem en time tidligere. Om han biter når du koser ham - kan det være han er overstimulert eller at han ikke liker hvordan eller hvor du klapper. 

Følg med på halen. Logrer han er han forbanna. Jo, heftigere den går, jo sintere er han. 

Han er ikke så interessert i egen leking😆 har prøvd mange ulike baller og små esker med ting inn i, men han leker bare med det som jeg lokker med. Har du tips til leker som kan funke? 

Tror han gjør det for å plage meg og få oppmerksomhet og lek. Biter ikke når vi koser. Kanskje han vil ha mer kos😆

ts

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er ikke så interessert i egen leking😆 har prøvd mange ulike baller og små esker med ting inn i, men han leker bare med det som jeg lokker med. Har du tips til leker som kan funke? 

Tror han gjør det for å plage meg og få oppmerksomhet og lek. Biter ikke når vi koser. Kanskje han vil ha mer kos😆

ts

Ja, det kan være fordi han vil ha mer kos og oppmerksomhet. Og blir sur når du ignorerer han (sover). De kan være nokså kravstore. 🤣 De tror absolutt at de er sjefen. 

Går det an å henge opp noe med fjær eller lignende som "dingler" i luften? Kanskje han liker det. Det kan være han begynner med egen lek etter hvert, men at han nå er i den alderen som gjør ham mer selskapssyk og krevende. 

Du kan prøve å spraye en sånn "gå vekk"spray på enden av dynen slik at han holder seg unna. Det kan jo hjelpe, men det stinker jo for deg også. 🤔 Hm. Har ikke så mange gode råd dessverre. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville lekt enda mer med ham jeg, til han peser. Katten min var en skikkelig jævel på den tiden. Han var i vegger og tak og til tross for at han var kattunge for 10 år siden har venninna mi fremdeles arr etter at han løp over henne om natten med klørne ute :P 

Han roa seg på dagen han ble kastrert da. Ser at du skriver han skal avles på(er personlig imot det pga overpopulasjon av katter.....) så det er vel ikke aktuelt.

Anonymkode: e7f14...adc

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville lekt enda mer med ham jeg, til han peser. Katten min var en skikkelig jævel på den tiden. Han var i vegger og tak og til tross for at han var kattunge for 10 år siden har venninna mi fremdeles arr etter at han løp over henne om natten med klørne ute :P 

Han roa seg på dagen han ble kastrert da. Ser at du skriver han skal avles på(er personlig imot det pga overpopulasjon av katter.....) så det er vel ikke aktuelt.

Anonymkode: e7f14...adc

Ha ha. Det er litt morsomt når de er "utslitt" - søtt når de ligger rett ut med tunga på tørk. 😁

Skrevet (endret)

Ignorering av uønsket atferd samtidig med nok stimuli kan være oppskriften. Men det er ofte lettere sagt en gjort. Spesielt med en innekatt. 

Det hjelper lite å si "nei" til en katt. Du må vise det med kroppspråk.  "Nei" med kroppspråk tilsvarer å snu seg vekk og vise dem ryggen (ingen oppmerksomhet overhode). Du må ikke forsterke atferden ved å la han få viljen sin, for da lærer han at det er riktig å mase, for da får han det han vil til slutt. 

Vær konsekvent, men kjærlig. Og slutt å kjefte/si nei/diskutere med katten.  Du bør være tydelig med kroppsspråket, og gi belønning når han er rolig og ikke maser (kos og oppmerksomhet). Da vil han etter hvert skjønne at det lønner seg å ikke mase, for da får han kos og  oppmerksomhet, VS ingen kos og oppmerksomhet når han maser.

Logikken er lett, men kan værevanskelig å gjennomføre i starten pga dårlig samvittighet. Men etterhvert vil man fårstå at det er riktig å gjøre. Det er sånn dyrene kommuniserer. Og både du og katten vil dra nytte av det. Han vil få klarere rammer, og du mere overkudd og slippe "kjeftingen".

Lykke til, prøv å finne ting du kan stimulere han med, feks i hagen. Gjøm godbiter rundt omkring ute. Du må slite han litt ut. La han lete lenge. Det krever mye av han mentalt, og da har han ikke like stort behov for å stimulere seg selv via deg senere. 

Du høres foresten snill og oppmerksom ut. Du har de beste forutsetningene for å klare dette. Katten er heldig som er hos deg 💖

Endret av Gartnerinna
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, Gartnerinna skrev:

Ignorering av uønsket atferd samtidig med nok stimuli kan være oppskriften. Men det er ofte lettere sagt en gjort. Spesielt med en innekatt. 

Det hjelper lite å si "nei" til en katt. Du må vise det med kroppspråk.  "Nei" med kroppspråk tilsvarer å snu seg vekk og vise dem ryggen (ingen oppmerksomhet overhode). Du må ikke forsterke atferden ved å la han få viljen sin, for da lærer han at det er riktig å mase, for da får han det han vil til slutt. 

Vær konsekvent, men kjærlig. Og slutt å kjefte/si nei/diskutere med katten.  Du bør være tydelig med kroppsspråket, og gi belønning når han er rolig og ikke maser (kos og oppmerksomhet). Da vil han etter hvert skjønne at det lønner seg å ikke mase, for da får han kos og  oppmerksomhet, VS ingen kos og oppmerksomhet når han maser.

Logikken er lett, men kan værevanskelig å gjennomføre i starten pga dårlig samvittighet. Men etterhvert vil man fårstå at det er riktig å gjøre. Det er sånn dyrene kommuniserer. Og både du og katten vil dra nytte av det. Han vil få klarere rammer, og du mere overkudd og slippe "kjeftingen".

Lykke til, prøv å finne ting du kan stimulere han med, feks i hagen. Gjøm godbiter rundt omkring ute. Du må slite han litt ut. La han lete lenge. Det krever mye av han mentalt, og da har han ikke like stort behov for å stimulere seg selv via deg senere. 

Du høres foresten snill og oppmerksom ut. Du har de beste forutsetningene for å klare dette. Katten er heldig som er hos deg 💖

Takk for innspill! Jeg skal prøve å belønne mer når han er rolig eller gjør «riktige» ting. Skal også prøve å legge ut godbiter! Det var lurt. Er veldig snill med han, hehe, han er godklumpen min. Som også er en katt😄 

ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...