Gå til innhold

Er frukt egentlig sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En påstand jeg har hørt, er at frukt egentlig ikke er sunt. Noe jeg stiller meg litt undrende til.

Noen som har kunnskaper/ vet om denne påstanden er riktig?

Anonymkode: a924c...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frukt er fulle av vitaminer, men de er også fulle av sukker. Bør ikke spise for mye av det. Jeg spiser det kun noen ganger før eller på tur/trening, siden det er så mye energi. Sammenligner det med godteri med vitaminer. Hva som er sunt kan man diskutere seg grønn på. Personlig mener jeg det er mye som er bedre å spise enn frukt til hverdags, men om alternativet er godteri så er frukt sunnere 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo an på hvilken frukt det er snakk om, men det er jo ikke usunt, de har en del fruktsukker mange av dem så man skal jo være forsiktig med det, men det er feil å kalle det usunt. Det er det ikke.

Banan, eple, pære og druer er vel blant de som inneholder mest fruktsukker - særlig druer. Det er fremdeles sunt - men man må begrense det litt. 

Mens andre frukter som sitrusfrukter, kiwi, granateple for eksempel inneholder store mengder c-vitaminer og ikke like mye fruktsukker. 

Bær er enda sunnere da de inneholder mer konsentrerte mengder antioksidanter og vitaminer. Med blåbær for eksempel trenger man ikke mer enn en et par håndfuller for å få i set nok antioksidanter.

 

Anonymkode: c818c...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp det vi vanligvis tenker på som snop og junk - spis ubegrenset fruktblanding istedenfor. :tommelopp: 

Anonymkode: b8997...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt inneholder jo fruktose, og fruktose er ikke bra for kroppen i større mengder. Ingen celler i kroppen kan benytte seg av fruktose, og leveren må ta seg av det ene og alene. Hvis man spiser betydelige mengder med frukt, kan dette bli belastende på leveren til slutt. Frukt inneholder vitaminer, men det veier dessverre ikke opp for fruktosen. Da er det mye bedre å spise bær. :) 

En frukt i ny og ne skader nok ikke, og det er forskjell på de ulike fruktene mtp fruktoseinnhold. Det er nok bedre å ta seg en frukt enn å spise en pose godteri, men vil ikke påstå at det å spise masse frukt på noen måte er sunt.

https://www.dietdoctor.com/fructose-fatty-liver-sugar-toxin

Anonymkode: ebfc9...ac5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye sukker, lite metthetsfølelse. Heller ikke ting som usunt fett, eller mange kalorier.

En ting jeg lett dropper fra mitt kosthold, da det ikke gir meg noe som kos. Kanskje en banan, om jeg er litt for tom for energi rett før trening. Eller blåbær i chiagrøten, da de er fulle av smak og sødme. 

Sunt og ikke sunt handler jo alltid om mengde, og hyppighet, og hva som betyr mye for den enkelte å spise og ikke. 

Anonymkode: f5726...b31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sunnhet er et spørsmål om mengde. Det er helt nytt i menneskehetens historie at vi spiser så mye frukt som vi gjør nå. Ikke bare er det tilgjengelig hele året, i motsetning til i visse sesonger som det historisk sett har vært, men selve frukten er også helt annerledes enn den vi spiste i vår evolusjonære barndom: ekstremt mye større og ekstremt mye søtere. Så selv om du neppe kan si at frukt i seg selv er usunt, er det ikke sikkert det er sunt å spise store mengder av det. Men det er selvsagt bedre enn å spise godteri hvis man har lyst på noe søtt, og hel frukt er bedre enn juice, som mangler fiberet som finnes i en del frukt.

Støtter at bær er bedre (selv om det ikke er alt vi kaller bær og frukt som faktisk er bær og frukt - tomater er frukt og bananer er bær, botanisk sett). Jordbær smaker ekstremt søtt men inneholder veldig lite sukker.

Anonymkode: c560e...f4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sunt er relativt. 

Har du migrene og får utslag på appelsiner (eller annen frukt, ikke uvanlig), så er det ikke sunt. Da er det dumt å spise frukt. 
Lever du ketogent, er det ikke innafor å spise (fruktsukker påvirker insulin akkurat like mye som vanlig sukker). På ketogen kost er det dumt å spise frukt. 

Det jeg forsøker å si er at frukt er fint, men for mange så er frukt ikke sunt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...