Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne tanken ved at dere ikke hadde søkt medisinstudiet på nytt. Skyldes dette hvordan yrket har utviklet seg de siste 10-20 årene - altså mer og mer administrativt arbeid, lengre vakter osv.? Eller tenkte dere det samme da dere var ferdig utdannet og dere var mer ferske i yrket? 

Anonymkode: 8662a...758

Det har egentlig kommet «med alderen». Jeg jobber som overlege på ganske stort sykehus. Vaktbelastningen innenfor mitt fagfelt er ikke så ille og har en del hjemmevakt, men å jobbe innenfor medisin, kirurgi eller et annet stort klinisk fag med mye tilstede tid hadde ikke vært for noe meg. Så er det alt mas med å dekke opp vakant vakter og det evinnelige maset om å  effektivisere uten å få tilstrekkelige ressurser. Vi skal hele tiden gi av oss selv, men får aldri/ sjelden noe tilbake. Det er også ubehagelig å tenke på at den dagen du gjør en fatal feil vet du ikke om du har ledelsen i ryggen. Vi har flere eksempler på det. Min samboer jobber i privat næringsliv og er helt sjokkert over forholdene i offentlig helsevesen. Han kan ikke forstå at vi finner oss i å jobbe under de forholdene vi gjør. 

Anonymkode: c3992...e2b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mannen min er fastlege. Han jobber fra 8-18 hver dag, pluss en legevakt i uka fra 15-8. Dvs han er på jobb teknisk sett fra 8 om morran til 18 dagen etterpå. Så rundt 64 timer i uka. Vi har to små barn under 4 og jeg er mye alene. 

Etter alt er trukket i fra med drifting så har han ca 1.4 i året. 

Vi blir også oppsøkt av noen av de mindre hyggelige pasientene hans ett par tre ganger i året. En gang ble jeg truet av en narkoman som ikke fikk pillene han ville ha når jeg var alene med ungene. Det var ikke noe hyggelig. 

Sånn jevnt over liker han jobben sin, men litt for mye av hverdagen hans består av utfordrende pasienter som blir rasende fordi de ikke får velge hva slags medisiner de skal ha og han ser mye død. 

Anonymkode: 73a75...515

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Legeyrket er veldig spennende, men jeg ville styrt unna pga. arbeidsmengden. Den jevne fastlege jobber ca. 55 timer i uka, noe jeg synes er altfor mye. I tillegg kommer lange vakter på legevakt.

På sykehus er det også mye av lange vakter. Jeg kjenner noen få som har rene dagstillinger, men da er ikke lønna spesielt høy.

Jeg ønsker barn, og jeg vil ha tid til barna mine. Da er leverer utelukket.

Anonymkode: eb3cb...aed

AnonymBruker
Skrevet
På 3.6.2020 den 11.11, AnonymBruker skrev:

Mannen min er fastlege. Han jobber fra 8-18 hver dag, pluss en legevakt i uka fra 15-8. Dvs han er på jobb teknisk sett fra 8 om morran til 18 dagen etterpå. Så rundt 64 timer i uka. Vi har to små barn under 4 og jeg er mye alene. 

Etter alt er trukket i fra med drifting så har han ca 1.4 i året. 

Vi blir også oppsøkt av noen av de mindre hyggelige pasientene hans ett par tre ganger i året. En gang ble jeg truet av en narkoman som ikke fikk pillene han ville ha når jeg var alene med ungene. Det var ikke noe hyggelig. 

Sånn jevnt over liker han jobben sin, men litt for mye av hverdagen hans består av utfordrende pasienter som blir rasende fordi de ikke får velge hva slags medisiner de skal ha og han ser mye død. 

Anonymkode: 73a75...515

64 timer i uka i gjennomsnitt? 😳Selv om lønna er på 1,4 blir vel ikke timelønna noe særlig da.. 

På 3.6.2020 den 11.14, AnonymBruker skrev:

Legeyrket er veldig spennende, men jeg ville styrt unna pga. arbeidsmengden. Den jevne fastlege jobber ca. 55 timer i uka, noe jeg synes er altfor mye. I tillegg kommer lange vakter på legevakt.

På sykehus er det også mye av lange vakter. Jeg kjenner noen få som har rene dagstillinger, men da er ikke lønna spesielt høy.

Jeg ønsker barn, og jeg vil ha tid til barna mine. Da er leverer utelukket.

Anonymkode: eb3cb...aed

Hvorfor har det blitt slik at fastlegene jobber så hinsides mye? Før hadde de jo en vanlig 8-16 jobb, eller tar jeg feil? 

Hva ca. ligger sykehuslønna på til de som har rene dagstillinger?

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

64 timer i uka i gjennomsnitt? 😳Selv om lønna er på 1,4 blir vel ikke timelønna noe særlig da.. 

Hvorfor har det blitt slik at fastlegene jobber så hinsides mye? Før hadde de jo en vanlig 8-16 jobb, eller tar jeg feil? 

Hva ca. ligger sykehuslønna på til de som har rene dagstillinger?

Fastlegene har blitt overlesset med mye papirarbeid og stadig nye oppgaver. Pluss at de har legevakt (noe de har hatt hele tiden). 
Lønn i ren dagstilling på sykehus kan du finne hvis du leter fram tariffavtalene. Det kommer an på om man er spesialist eller ikke etc. Om det i det hele tatt er mulig å gå i ren dagstilling (uten å ha veldig lang ansiennitet) kommer an på hvilken avdeling man jobber på. 

Anonymkode: 878b0...ef3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.6.2020 den 13.29, AnonymBruker skrev:

Medisinstudiet er topp. Legeyrket «så der». Ved tradisjonell legejobb i sykehus eller allmennpraksis må du være forberedt på mye jobbing og dels på ukurant arbeidstid (litt avhengig av spesialitet). Lønna er lav i fht hvor mye du jobber og hvilket ansvar du har. Jeg hadde tenkt meg om. Jeg hadde nok ikke valgt legeyrket på nytt..,.

Anonymkode: c3992...e2b

Enig i denne. Elsket studiet, kullet mitt og hele "pakka" rundt. Føltes som en utvidet familie 🥰

Jeg var nok preget av forventingene fra andre mtp studievalg, og hypet med legefrakk og med.stud-stemplet. Flaut, men sant 🙄😌😅

Nå - fem år senere, har jeg bestemt meg for å slutte som lege. Jeg er dritlei av arbeidsdager som aldri slutter, evig merarbeid, skyhøye forventninger fra alt fra ledelse til pårørende og ei lønn som ikke harmonerer med mengden totalpakken.

Hadde jeg valgt med.stud atter en gang? Aldri i livet 😅

Anonymkode: 95f21...011

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig i denne. Elsket studiet, kullet mitt og hele "pakka" rundt. Føltes som en utvidet familie 🥰

Jeg var nok preget av forventingene fra andre mtp studievalg, og hypet med legefrakk og med.stud-stemplet. Flaut, men sant 🙄😌😅

Nå - fem år senere, har jeg bestemt meg for å slutte som lege. Jeg er dritlei av arbeidsdager som aldri slutter, evig merarbeid, skyhøye forventninger fra alt fra ledelse til pårørende og ei lønn som ikke harmonerer med mengden totalpakken.

Hadde jeg valgt med.stud atter en gang? Aldri i livet 😅

Hvilken jobb sikter du mot nå som du slutter? Vil medisinutdanningen være bortkastet? 

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen leger her som faktisk liker yrket og arbeidshverdagen sin? Føler det bare er de negative sidene som blir belyst i denne tråden

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken jobb sikter du mot nå som du slutter? Vil medisinutdanningen være bortkastet? 

Vil ikke skrive nøyaktig hva det er, da det vil være åpenlyst hvem jeg er, skulle det være folk jeg kjenner her inne. Jeg vil ikke si at utdanningen i seg selv er bortkastet, men helsesektoren blir det nok aldri igjen. Min nye jobb er en 08-15 jobb, ca 700 000 kr i året og gir meg muligheten til å puste 👌🏻

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen leger her som faktisk liker yrket og arbeidshverdagen sin? Føler det bare er de negative sidene som blir belyst i denne tråden

Ja, pleier bare ikke å svare på slike tråder. Det er svært mange positive sider også, men det er enkelte som har et merkelig behov for å dytte yrket i søla. 

Selv elsker jeg turnus, og å møte mange ulike mennesker hver eneste dag. Legeyrket gir mulighet til å spesialisere seg innen mange ulike felt, hvilket er veldig positivt. En kan forbli som akademiker, jobbe innen forsikring, administrativt eller sykehus, kommune og liknende. Selv kunne jeg ikke vært fastlege, men stortrives med indremedisin på et middels stort sykehus. Det kan være lange uker, men har også perioder med mye post (8-16). Jeg liker utfordringene jeg møter i jobb, og det er mange morsomme og hyggelige samtaler hver dag. Lønna kunne vært bedre, det må jeg påpeke. 

Anonymkode: 5558a...45a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er også veldig glad i jobben min, indremedisin på mellomstort sykehus. Jeg liker å gå vakter, å aldri vite hva som møter meg på jobb, å måtte ta avgjørelser raskt uten å være sikker på utfallet, pasientkontakten og de virkelig spennende casene man støter inn i i blant hvor man må tenke bredt, kreativt og vri hjernen for å komme frem til en god løsning. På de beste dagene føler jeg meg som en blanding av en detektiv og MacGyver, på de verste dagene sekretær og sosionom. For min del veier de positive sidene helt klart tyngst. 
Jeg elsker sykehuslivet (et sykehus er som en egen organisme), å ha et stort fagmiljø hvor det alltid er noen som vet mer, at man tror man skal spise lunsj i kantina men så må man løpe til en hjertestans i stedet. Kunne ikke tenke meg noe annet. 

Anonymkode: 3cd28...15d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 29.5.2020 den 18.00, AnonymBruker skrev:

Hvilken spesialisering hadde du? Hva jobber du som nå? Hvordan er lønn i legejobb, mot nåværende jobb? 

Jeg er jobbet som indremedisiner, overlege på et av de store sykehusene i Oslo. Ønsker ikke å si spesifikt hva jeg jobber som i dag, da det blir veldig enkelt å identifisere meg. Jeg kjenner bare til meg selv som har gått den veien. Det er et yrke langt unna helsevesenet. Lønna er noenlunde tilsvarende, rundt millionen, men med MYE mer fritid, og det uvurderlige i å kunne legge fra seg jobben i det man er ferdig på vakt og reiser hjem. 

Anonymkode: ccc5e...cb0

AnonymBruker
Skrevet

En bekjent prøver å bli fastlege, han må kjøpe seg en liste for x mill kr + drive greia som selvstendig næringsdrivende. Sikkert lett å få boliglån....

Men sikkert medre enn å være slave på et sykehus preget av inkompetent ledelse som dolker deg i ryggen om det behøves. Mange andre kunne lett tjent 1,2 mill i året om de jobbet 62 timer i uken.

Anonymkode: 7df02...ad1

AnonymBruker
Skrevet
På 8.6.2020 den 11.43, AnonymBruker skrev:

En bekjent prøver å bli fastlege, han må kjøpe seg en liste for x mill kr + drive greia som selvstendig næringsdrivende. Sikkert lett å få boliglån....

Men sikkert medre enn å være slave på et sykehus preget av inkompetent ledelse som dolker deg i ryggen om det behøves. Mange andre kunne lett tjent 1,2 mill i året om de jobbet 62 timer i uken.

Anonymkode: 7df02...ad1

Dette er hvis hen skal bli privat fastlege sant? Hen trenger ikke å kjøpe seg inn som kommunal fastlege, eller? 

Hva mener du med ledelse som dolker i ryggen? Er ikke ledelsen selv leger, og burde ivareta legers interesse? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er hvis hen skal bli privat fastlege sant? Hen trenger ikke å kjøpe seg inn som kommunal fastlege, eller? 

Hva mener du med ledelse som dolker i ryggen? Er ikke ledelsen selv leger, og burde ivareta legers interesse? 

Veldig vanlig at man må kjøpe seg inn, bortsett fra de stedene der legene er ansatt i kommunen (ofte mindre steder). 

Og ledelsen er ofte selv leger, ja, men det betyr på ingen måte at de er kompetente til å være ledere...! I toppledelsen sitter det ofte helt andre yrkesgrupper, og de kan ikke nødvendigvis ikke noe som sykehus. Så ja... det er mye inkompetent ledelse rundt omkring. Selvsagt ikke overalt, men de historiene mannen min (sykehuslege) forteller meg er IKKE tillitsvekkende i det hele tatt...

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig vanlig at man må kjøpe seg inn, bortsett fra de stedene der legene er ansatt i kommunen (ofte mindre steder). 

Og ledelsen er ofte selv leger, ja, men det betyr på ingen måte at de er kompetente til å være ledere...! I toppledelsen sitter det ofte helt andre yrkesgrupper, og de kan ikke nødvendigvis ikke noe som sykehus. Så ja... det er mye inkompetent ledelse rundt omkring. Selvsagt ikke overalt, men de historiene mannen min (sykehuslege) forteller meg er IKKE tillitsvekkende i det hele tatt...

Hvilke historier er det? 

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke historier er det? 

Jeg kan selvfølgelig ikke dele det på et forum, mannen min kan identifiseres. Men fullstendig inkompetent ledelse på flere/alle nivå. Manglende forståelse for hvordan sykehus drives fra toppen og som starter masse unyttige og slitsomme prosesser. Mellomledere som havner i skvis og som ikke har kompetanse på ledelse (leger) og som ikke tar vare på sine ansatte i det hele tatt, ikke tar tak i mobbing på arbeidsplassen, har sex med underordnede m.m.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Hvor lett er det å starte privat for seg selv som lege? Opprette et eget legekontor fra "begynnelsen" der man er sin egen sjef osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lett er det å starte privat for seg selv som lege? Opprette et eget legekontor fra "begynnelsen" der man er sin egen sjef osv. 

Det lurer jeg også på. Noen?

Anonymkode: cacd7...4df

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare å sett i gang, men det koster jo en del å kjøpe inn alt du trenger av utstyr (møbler, apparatur, måleinstrumenter, instrumenter, forbruksmateriell, datalisenser ect), du må betale for lokale, strøm, renhold o.l., og så må du få tak i pasienter som er villig til å betale for å gå til deg fremfor en godt subsidiert fastlege.

Anonymkode: eb1c7...0b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...