Gå til innhold

Matlei...og sære unger.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg som mange andre har barn som fnyser på nesten av grønt og alt som er sunt. Den ene liker ditt og den andre datt. Jeg lager selvfølgelig ikke flere retter og et koldtbord for at alle skal bli fornøyd men hvordan gjøre middager sunne og enkle. Jeg er veldig matlei da det blir mye av det samme. Ønsker veldig at de skal spise sunt. Barna er 6 og 7år. Det ene barnet har et anlegg til å bli stor så vil unngå det på best mulig måte uten å dra opp temaet så det blir til noe negativ for barnet. 

Anonymkode: b8705...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest WhisperingWind

Kan du lage grønnsakene mer spennende? Grille de med litt godt krydder og ost? 

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i sunt og hva lager du? 

Det går an å gjøre vanlige hverdagsretter sunne, uten at det går så mye utover smak og syn. Feks spaghetti med fullkorn, kjøttboller med kylling eller karbonadedeig. Gjemme grønnsaker med feks å kutte de opp, mose og rive. 

Anonymkode: a54ab...858

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du flink til å tilberede grønnsaker på diverse måter eller koker du alt uten særlige  smakstilsetninger eller krydder? Mine foreldre kokte kun grønnsakene og ikke normer, og jeg trodde helt frem til jeg ble voksen og lærte meg å lage mat selv at grønnsaker var smakløse og kjedelige. Jeg liker fremdeles ikke idag kokte grønnsaker, men stekte, ovnsbakte og most i diverse sauser og supper er helt nydelig 😍

Anonymkode: e6926...713

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er voksen men elsker junkfood. så må «lure» meg selv. feks panere og grille grønnsaker. mose blomkål inn i potetmosen. blende tomater og løk i tomatsausen til pizzaen. and the list goes on.

Anonymkode: 43c56...2e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg var deg hadde jeg gjort følgende:

1) Fortsett å lage og tilby grønnsaker. Gjerne i forskjellige former, og prøve å gjøre dem fristende. Oppfordre dem til å smake. Ha gjerne en regel om at man skal smake på alt som serveres, men ikke utøv press dersom det går utover stemningen. Jeg tror det er viktig at måltider er hyggelige og lysbetonte. 

2) Ta dem med i matplanlegging og la dem være med å lage mat. Si at det må være noe sunt, men la dem være med å bestemme det. 

3) Lur inn grønt der du kan. Rasp gulrot i tomatsausen. Bak brød på mel som er delvis bønner. Spagetti som er delvis blomkål, etc.  

Anonymkode: 4cbd9...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De aller fleste barn går gjennom en kresen fase (noen er selvsagt mer/mindre kresne enn andre). Hold ut, det vil bli bedre. :) 

Jeg støtter ellers forslaget om å prøve nye tilberedningsmåter. Det kan ha mye å si. F.eks. er kokt blomkål ganske lite interessant. Del blomkålen i buketter og vend i litt olje, salt, pepper og karripulver før du fordeler det på et brett og steker i ovnen. Dette elsker alle barna mine. Selv min mellomste, selveste Kongen av Kresenhet. Aspargesbønner, også litt uinteressant, men stek dem raskt i litt smør med masse presset hvitløk etter at de er dampet såvidt møre, vips er de plutselig kjempegode. Poteter blir uendelig mye bedre av å ovnsbakes i båter enn å kokes. Ratatouille fnyser mine av, men om den moses i blender og blir en tykk saus, plutselig gafler de i seg. Grønnsakene til middagen trenger heller ikke være tilberedte. Server grønnsaker i staver rå (paprika, agurk, kålrot, gulrot, neper ++) og med en enkel dip, det synes veldig mange barn er mye bedre enn om grønnsakene er kokte. Og vårruller er rett og slett genialt. Man man putte alt i vårruller som barna ellers aldri ville rørt. Her er det bare å bruke fantasien. :jepp:

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg som mange andre har barn som fnyser på nesten av grønt og alt som er sunt. Den ene liker ditt og den andre datt. Jeg lager selvfølgelig ikke flere retter og et koldtbord for at alle skal bli fornøyd men hvordan gjøre middager sunne og enkle. Jeg er veldig matlei da det blir mye av det samme. Ønsker veldig at de skal spise sunt. Barna er 6 og 7år. Det ene barnet har et anlegg til å bli stor så vil unngå det på best mulig måte uten å dra opp temaet så det blir til noe negativ for barnet. 

Anonymkode: b8705...7bd

Prøvd å lage egne vegetarretter?

Ta litt honning i kokevannet m.m

Barn som ikke eter grønnsaker gjør det stort sett pga deres foreldre ikke tilbyr det ofte nok/spennende nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine snackser grønnsaker rå, svært sjelden de vil ha kokt eller stekt. 
Så de får staver i matpakka eller som snacks på ettermiddag. 
Tenker du kan bare fortsette med det du gjør, vis at dere spiser grønnsaker hver dag, og se om du finner en måte de kan like det på uten press. 6 og 7 år - kanskje tiden for grønnsaksstaver og dip? 

Anonymkode: ada96...a63

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...