Gå til innhold

"Dagsrapport" ved henting i bhg, nada

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De siste ukene med kohortinndeling har vi hatt to yngre, mer sjenerte jenter/damer som kontaktperson for barnet vårt. Den ene er utdannet barnehagelærer og den andre barne-og ungdomsarbeider. Vi liker alle de ansatte på avdelingen godt mtp samspill med barnet, men jeg stusser litt på kommunikasjonen ved levering og henting, spesielt sistenevnte. Jeg er ikke veldig utadvent av meg selv men prøver å gi av meg i barnehagen fordi jeg ønsker å ha en god kommunikasjon og at de skal føle på dette og ønsker om et godt samarbeid. Men ved henting så er det ca null prat. Kleine smil i beste fall, og spør jeg hva de har gjort i dag så får jeg spørrende blikk som om jeg spør om hva en smarttelefon er for noe. Jeg ønsker jo å høre om dagen hennes, og hun er bare 1.5 år og kan ikke akkurat fortelle noe selv 🤷🏼‍♀️ Vil jo vite om de har vært ute (de har litt lav terskel for å bli inne...), hva barnet mitt liker å gjøre ute, om de har tegnet, malt, lagd pynt til høytider som er rundt hjørnet etc. Liker hun å huske? Vi har ikke huske hjemme så vi aner ikke. Spiste hun godt til lunsj? Ja, vi sjekker matboksen når vi kommer hjem, men om 2/3 av maten ligger igjen kan det være fint med en samtale rundt det - kanskje de fikk inntrykket av at hun ikke likte pålegget og at jeg bør prøve å legge ved noe annet neste gang? Osv osv... 

Tips til hva jeg kan spørre om/snakke om, for å få dratt en samtale ut av de de få minuttene vi har sammen? :rolleyes:

Anonymkode: 3d14d...933

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spør om de tingene du lister opp her, vel? 

Anonymkode: a97b9...3b6

• Liker 9
Skrevet

Spør konkret om det du lurer på hvis de ikke sier noe, ingen vits med å fiske frem informasjon. Og ved neste foreldresamtale eller foreldreundersøkelse svarer du at du synes informasjonen fra dag til dag kan være mangelfull og at det er forbedringspotensiale. Du kan ikke forvente en hel avhandling ved levering, og mange tenker nok at om de ikke nevner noe så er alt bra. Så lurer du på noe spesifikt - spør!

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, myrfivel skrev:

Spør konkret om det du lurer på hvis de ikke sier noe, ingen vits med å fiske frem informasjon. Og ved neste foreldresamtale eller foreldreundersøkelse svarer du at du synes informasjonen fra dag til dag kan være mangelfull og at det er forbedringspotensiale. Du kan ikke forvente en hel avhandling ved levering, og mange tenker nok at om de ikke nevner noe så er alt bra. Så lurer du på noe spesifikt - spør!

Her får forldrene spørre selv eller sjekke den daglige loggen på appen vår. Vi har nok å gjøre hele dagen og ikke all informasjon sitter så godt.  Kommer jeg på noe så sier jeg det ellers så er det hei og hadet.  

Anonymkode: 111e1...8bc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her får forldrene spørre selv eller sjekke den daglige loggen på appen vår. Vi har nok å gjøre hele dagen og ikke all informasjon sitter så godt.  Kommer jeg på noe så sier jeg det ellers så er det hei og hadet.  

Vår barnehage har ikke slikt system. Tenker du det da ikke er nødvendig med informasjon? Langt fra alle barnehager har apper ol man kan lese rapporter i. 

Anonymkode: beea3...8f2

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle barnehager bruker app. Men om barnehagen bruker det og man kan finne en «rapport» der trenger man jo ikke snakke mye ved levering når ti++ stk henter samtidig. Men forventer mer enn hei og hadet, selv om jeg ikke er den som regner med å få full rapport hver dag.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å spørre «har dere hatt en fin dag? :)» Da får jeg som regel svar som «Ja, vi har vært på tur der og der, så malte vi litt før det var sovetid. Han sov forresten hele 2 timer i dag. Vært blid og fornøyd hele dagen»

synes det skulle bare mangle at jeg ikke skulle få en slik «rapport». Er veldig fornøyd med barnehagen. 

Anonymkode: ebccb...efe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal du få litt informasjon. Om de ikke husker hvor mye barnet spiste til lunsj, så bør de klare å si noe om de har vært ute, drevet med aktiviteter. Du får spørre flere spørsmål hver dag, så blir de vant til at du vil vite. Og ta det opp på foreldresamtale. Vår bhg ville ikke bruke tid på å skrive logg i en travel dag, ville heller gjøre ting med barna. De hadde alltid noe å fortelle om dagen.

Anonymkode: b20e9...79c

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en møkkabarnehage som ikke ser verdien av å bygge en bro og ha god kommunikasjon mellom barnehagen og foreldrene. Hvor mye krefter kreves det å bruke maks 10 sekunder på å fortelle kjapt hva barnet har gjort på og gjøre det mulig for foreldrene og snakke med barna om dagen deres? Og hvor er yrkesstoltheten?

Anonymkode: 5379b...80e

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Oj, ser vi har vært heldig med vår barnehage. Det er ingen oppbevaringsinstitusjon. Det blir nesten et hjem nr 2. Når vi har hentet, så har vi blitt møtt med et smil, hvor de helt av seg selv har hatt en koselig prat med oss om hvordan barnet har hatt det, hva de har gjort, og gjerne litt løst og fast om vi har hatt god tid. De ansatte har virkelig vist at de ser barna individuelt, at de bryr seg om de og at de ønsker en god toveiskommunikasjon med oss.

Anonymkode: feebe...ad2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å spørre «har dere hatt en fin dag? :)» Da får jeg som regel svar som «Ja, vi har vært på tur der og der, så malte vi litt før det var sovetid. Han sov forresten hele 2 timer i dag. Vært blid og fornøyd hele dagen»

synes det skulle bare mangle at jeg ikke skulle få en slik «rapport». Er veldig fornøyd med barnehagen. 

Anonymkode: ebccb...efe

Det er nettopp en slik jeg kunne ønske meg. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oj, ser vi har vært heldig med vår barnehage. Det er ingen oppbevaringsinstitusjon. Det blir nesten et hjem nr 2. Når vi har hentet, så har vi blitt møtt med et smil, hvor de helt av seg selv har hatt en koselig prat med oss om hvordan barnet har hatt det, hva de har gjort, og gjerne litt løst og fast om vi har hatt god tid. De ansatte har virkelig vist at de ser barna individuelt, at de bryr seg om de og at de ønsker en god toveiskommunikasjon med oss.

For en herlig barnehage! Vi er stort sett fornøyd, men syns kommunikasjonen generelt er latterlig. Spesielt når Korona-situasjonen oppstod og i tiden etter har det vært et dass. Ren klipp og lim fra smitteveilederen, rett og slett, og ingenting mer. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen dager synes jeg det er helt greit at man ikke trenger en rapport ved henting, både jeg og barnet er sliten og helt OK å bare kle på og komme oss hjem. Andre dager blir det naturlig at vi snakker mer om dagen, eller andre ting. Er det noe spesielt som har skjedd så sier de alltid det. Tenker at man ikke trenger rapport hver dag, da det hvertfall med de minste er dager preget av rutine og mye samme som skjer? Tenker og at det er avhengig av når man henter. Henter man etter 16 feks når man er færre på jobb, og fortsatt mange barn, så må man forstå at de voksne må fokusere på barna som er i barnehagen. 

Anonymkode: ef499...756

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spør om de tingene du lister opp her, vel? 

Anonymkode: a97b9...3b6

Jeg kan da det, men ønsker en mer naturlig form for kommunikasjon enn rene intervjuet med korte svar og tomme, men redde blikk. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen dager synes jeg det er helt greit at man ikke trenger en rapport ved henting, både jeg og barnet er sliten og helt OK å bare kle på og komme oss hjem. Andre dager blir det naturlig at vi snakker mer om dagen, eller andre ting. Er det noe spesielt som har skjedd så sier de alltid det. Tenker at man ikke trenger rapport hver dag, da det hvertfall med de minste er dager preget av rutine og mye samme som skjer? Tenker og at det er avhengig av når man henter. Henter man etter 16 feks når man er færre på jobb, og fortsatt mange barn, så må man forstå at de voksne må fokusere på barna som er i barnehagen. 

Anonymkode: ef499...756

I grunn enig med deg, og hadde nok ikke reagert hvis det hadde vært en god blanding. Men dette er ikke av og til, det er hver eneste dag. Alt må dras ut av de, og det gjør meg selv veldig usikker og klein... 

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage så forteller de ansatte hvordan gutten har hatt det i løpet av dagen og hva de har gjort, om han har spist bra og sånne ting. Om det ikke er mange igjen ved henting så har de god tid til å fortelle oss om ting. Jeg føler at de ser hvert enkelt barn og deres behov. I tillegg er de flinke til å oppdatere oss på den lukkede gruppen vi har på Facebook.  Er super fornøyd med barnehagen😊

Anonymkode: c6964...5ca

AnonymBruker
Skrevet

Men det går jo ikke an.

Jeg jobber også i barnehage ,med småbarn. 

Noen ganger har jeg dårlig tid/mange som henter samtidig og jeg er alene og rekker ikke snakke så mye med foreldrene ved henting og levering. 

Men alle som går ut døra får høre litt om hvordan dagen har vært ,hva vi har gjort osv. Forteller før de spør, synes det skal være sånn. Går jo ikke an å bare stå der 🙈

De forteller alltid litt fra dagen i bhg til datteren min også. 

Anonymkode: b8b77...520

• Liker 3
Skrevet

Nå er det 9 år siden min yngste gikk i bhage, men der hang det alltid et oppslag i garderoben med info om dagen. Hva som var servert til lunsj, spesielle prosjekter, tur, osv. Dersom det var tid, sa de noen ord ved henting, feks om soving eller spesielle episoder. Jeg syns det var et fint utgangspunkt for samtaler med barnet om hvordan dagen hadde vært.  Tenker det er bra å venne ungene til å fortelle fra dagen sin, og når de er så små trenger man stikkord for å få dem på sporet. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det går jo ikke an.

Jeg jobber også i barnehage ,med småbarn. 

Noen ganger har jeg dårlig tid/mange som henter samtidig og jeg er alene og rekker ikke snakke så mye med foreldrene ved henting og levering. 

Men alle som går ut døra får høre litt om hvordan dagen har vært ,hva vi har gjort osv. Forteller før de spør, synes det skal være sånn. Går jo ikke an å bare stå der 🙈

De forteller alltid litt fra dagen i bhg til datteren min også. 

Vi har forresten en digital portal, men har bestemt at den ikke skal erstatte den daglige kommunikasjonen med foreldrene. 

Vi legger ut bilder og månedsplan der, noen ganger mer. Men vi snakker alltid, alltid med foreldrene. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke at når den ansatte prater med deg så er det mindre oppsyn med de andre barna?

Jeg tror for mange foreldre liker skravlekjerringene bedre enn de som ikke prater så mye med dem. Jeg sier alltid hva vi har gjort og forteller foreldrene en hendelse barnet har sagt eller gjort noe gøy. Men ikke utover dette, da har jeg fokus på de andre barna som er igjen.

Veldig mange foreldre elsker en ansatt der jeg jobber. De står og prater og ler og virker superfornøyd med den ansatte. Hun er i telefonen med familien sin i opptil 2 timer hver dag. Tar 1 times pause fordi hun prater med alle på pauserommet og glemmer tiden. Hun prater med de andre ansatte og prater prater og prater dagen lang. Men vet dere hva? Hun husker ikke navnene på barna engang. Hun gir aldri en omsorgsfull klem. Barna går aldri til henne når de faller og slår seg. Barna spør henne aldri om hjelp. Hun kjefter mest på barna, selvfølgelig når foreldrene ikke er der. Det virker som hun hater barn.

Så, bare tenk litt på det, at de som ikke nødvendigvis prater mest er kanskje de som bryr seg mest om barna. En ansatt som står og snakker 10minutter med hver forelder hver dag, som står med ryggen til de andre barna på avdelingen, hun gir faktisk også f i barnet ditt når du ikke er der.

Anonymkode: 3e04c...39c

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ser du ikke at når den ansatte prater med deg så er det mindre oppsyn med de andre barna?

Jeg tror for mange foreldre liker skravlekjerringene bedre enn de som ikke prater så mye med dem. Jeg sier alltid hva vi har gjort og forteller foreldrene en hendelse barnet har sagt eller gjort noe gøy. Men ikke utover dette, da har jeg fokus på de andre barna som er igjen.

Veldig mange foreldre elsker en ansatt der jeg jobber. De står og prater og ler og virker superfornøyd med den ansatte. Hun er i telefonen med familien sin i opptil 2 timer hver dag. Tar 1 times pause fordi hun prater med alle på pauserommet og glemmer tiden. Hun prater med de andre ansatte og prater prater og prater dagen lang. Men vet dere hva? Hun husker ikke navnene på barna engang. Hun gir aldri en omsorgsfull klem. Barna går aldri til henne når de faller og slår seg. Barna spør henne aldri om hjelp. Hun kjefter mest på barna, selvfølgelig når foreldrene ikke er der. Det virker som hun hater barn.

Så, bare tenk litt på det, at de som ikke nødvendigvis prater mest er kanskje de som bryr seg mest om barna. En ansatt som står og snakker 10minutter med hver forelder hver dag, som står med ryggen til de andre barna på avdelingen, hun gir faktisk også f i barnet ditt når du ikke er der.

Anonymkode: 3e04c...39c

Hvorfor klager dere ikke? Hvis en på min arbeidsplass hadde pratet i telefon i to timer og tatt en times pause hadde det ikke gått lang Ts før vedkommende ble innkalt til en samtale med sjefen. Det at hun gir blaffen i barna er helt grusomt! Har dere ikke plikt til å melde ifra om sånt? Håper inderlig ikke en sånn en jobber på barnehagen til mitt barn. 

Dette gjorde meg faktisk trist 😢

Anonymkode: 776c3...98e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...