Gå til innhold

Friskhetstegn eller sykdomstegn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det friskhetstegn eller sykdomstegn å ikke ville ha videre oppfølging/ samtaler hos lege/ behandler mer? 

Anonymkode: 1a46e...79a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Umulig å svare på, for lite informasjon. Si at du for eksempel har dårlig innsikt i egen situasjon, da kan det være et sykdomstegn. Hvis du faktisk føler deg bra / bedre / frisk, og at dette er reelt, så er det et friskhetstegn. Tenker egentlig at det er opp til legen å avgjøre når behandling skal avsluttes. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Candiru skrev:

Umulig å svare på, for lite informasjon. Si at du for eksempel har dårlig innsikt i egen situasjon, da kan det være et sykdomstegn. Hvis du faktisk føler deg bra / bedre / frisk, og at dette er reelt, så er det et friskhetstegn. Tenker egentlig at det er opp til legen å avgjøre når behandling skal avsluttes. 

Jeg som vil unngå videre oppfølging ja... men.. 

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være begge deler, selvsagt. Noen vil unngå legen fordi de ikke orker tenke på plagene sine, de vil ignorere de og fortsette leve livet som om alt er bra. Andre føler seg gradvis friskere og mer selvstendig og trenger mindre oppfølging. 

Anonymkode: 238cc...5f8

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette (er du ikke passe unnvikende her?): sykdomstegn.

Men i det hele tatt spørre: friskhetstegn.

Anonymkode: c3632...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det friskhetstegn eller sykdomstegn å ikke ville ha videre oppfølging/ samtaler hos lege/ behandler mer? 

Det kan være begge deler, men dette:

Vil jeg ikke si høres ut som friskhetstegn.

Anonymkode: ec817...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva du feiler?

Anonymkode: a2ea3...7e3

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på hva du feiler?

Bipolar 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bipolar 

Føler du deg ekstra glad og frisk? Husk at det kan være et sykdomstegn dessverre. Jeg ville hørt på legen råd, skader jo ikke å dra dit av og til? Er så kjedelig å bli skikkelig dårlig sånn at du kanskje gjør ting du vil angre på eller må bli innlagt.

Hvis du er veldig trist og ikke ser mening i oppfølging er det også lurt å fortsette behandling. Det vil bli bedre!

Hvis du derimot har vært stabil lenge, fungerer fint i jobb og familie/venner bekrefter at du virker frisk, forstår jeg at du ikke ser poenget. Men er jo greit å følges opp, tilfelle det kommer tilbake? Se på det å gå til behandleren som forebyggende:)

Skrevet

Vet ikke. Det kommer an på lidelsen din og anbefalinger du har fått fra behandler - altså begrunnelsen for hvorfor du velger å droppe oppfølging. 

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Nooni skrev:

Vet ikke. Det kommer an på lidelsen din og anbefalinger du har fått fra behandler - altså begrunnelsen for hvorfor du velger å droppe oppfølging. 

Fordi jeg mener jeg ikke har behov for det. Føler mer bra og har et stabilt og godt liv 😊

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg mener jeg ikke har behov for det. Føler mer bra og har et stabilt og godt liv 😊

Men vi vet likevel ingenting om du har sykdomsinnsikt eller om dette er et uttrykk for en manisk periode. Jeg tenker at det er viktig at du lytter til behandlerne dine og drøfter problemstillingen med dem. 

Skrevet

Kommer helt an på. I mitt tilfelle (schizofreni) var det enten et veldig godt tegn, eller et jæævlig dårlig tegn. Type tvangsinnleggelse og sprøyte i rumpa-dårlig tegn. Det kom helt an på hvordan sykdommen preget meg. Enten betydde det at jeg faktisk var blitt veldig bra, eller så betydde det at jeg var blitt så dårlig at jeg hadde null sykdomsinnsikt og var en potensiell fare for meg selv. I begge tilfellene følte jeg selv at jeg var mye bedre og hadde det veldig bra, så det var noen andre som måtte bekrefte/avkrefte om det faktisk var virkeligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...