Gå til innhold

To barn som ikke passer sammen, langt innlegg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et barn på tre år som har en i familien hun leker med på samme alder. De to er som natt og dag. 

Barnet mitt er viljesterk og skal gjerne ha ting det andre barnet leker med. Hun vil gjerne bestemme hva det andre barnet skal gjøre og ikke gjøre, ta ting fra hn osv. Hun er ikke slik i barnehagen, for der er det flere som henne. Jeg forklarer henne selvsagt at dette ikke er greit, vi må vente på tur, også står jeg opp for det andre barnet. 

Det andre barnet er sent utviklet og har ikke særlig språk til å uttrykke ønsker. Hn er tilbakeholden og "lystrer" med en gang barnet mitt kommer med en ordre. Hjemme med foreldre også, mor sier "nei det er farlig" selvom det så er å leke med vannglass.

Her om dagen ville barnet mitt ta en leke fra det andre barnet. Jeg sa at hun får vente, for nå tok det andre barnet leken først. Hun ble selvsagt sint. Jeg sier at hvis hun ikke vil vente på tur, må vi gå inn. 

Foreldren til det andre barnet sier at barnet mitt kan ha leken, fordi hn forstår ikke noe uansett. Dette skjer bestandig at ting blir tatt fra dette barnet og gitt til noen andre, selvom hn blir lei seg. Jeg sa at nei, det er ikke riktig. Barn nr 2 hadde leken først, barnet mitt må lære å vente. 

Samtidig synes jeg det er vanskelig å stadig være alene om å passe disse to samtidig. Det andre barnet trenger konstant tilsyn, og da må jeg stadig overse mitt eget barn og alt blir veldig negativt for henne, for jeg hele tiden må irettesette hennes oppførsel nettop fordi det andre barnet er så tilbakeholden og ikke kan motsi. Om jeg bare kunne la dem holde på, vil jeg helst gjøre det, men det ender alltid med grin. 

Foreldrene til det andre barnet benytter en hver mulighet til å la meg passe de to sammen. De blir sjeldent med barnet ut, men sender heller et eldre søsken for å passe på. 

Vi får sjeldent gått ut bare meg og barnet mitt. Og jeg synes ikke det er noe hyggelig når det blir slik fordi de to er så forskjellige. De to er utrolig nydelige barn og så godhjerta, men de leker virkelig ikke så godt sammen. Og jeg synes det er vanskelig når alt det negative havner på barnet mitt.. 

Jeg er utrolig konfliktsky og dritnervøs, og vil gjerne være en trygg voksen.. Men i den situasjonen her så blir jeg ganske så usikker. 

Jeg vil jo ikke at barnet mitt skal hele tiden "få skylden", selvom jeg er helt for grensesetting, men samtidig må jo noen stå opp for det andre barnet som lærer hjemme at det hn vil ikke betyr noe. 

Jeg prøver nå å begrense tiden de to har sammen, men hva mer kan jeg gjøre? 😢

Anonymkode: c7110...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet her er altså ikke barna, men at foreldrene til det andre barnet (som er under 3 år?) leverer barnet sitt hos deg slik at du må passe det? Her er det viktig at du sier ifra at det ikke passer for deg å se etter barnet deres i dag. Du trenger ikke å oppgi årsaken. Hvor gammelt er søskenet til de andre barnet? Er det gammelt nok til å se etter minstemann? Eller er det flere alarmklokker som burde ringe  her?

Anonymkode: c9fd0...b62

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet her er altså ikke barna, men at foreldrene til det andre barnet (som er under 3 år?) leverer barnet sitt hos deg slik at du må passe det? Her er det viktig at du sier ifra at det ikke passer for deg å se etter barnet deres i dag. Du trenger ikke å oppgi årsaken. Hvor gammelt er søskenet til de andre barnet? Er det gammelt nok til å se etter minstemann? Eller er det flere alarmklokker som burde ringe  her?

Anonymkode: c9fd0...b62

Problemet er at de to sammen ikke går, så det blir veldig mye negativt for dem begge. Å få de med på noe felles lek går ikke, fordi det andre barnet ikke forstår sosiale koder..Så ja, problemet er vel at jeg føler meg litt maktesløs her og ikke takler det helt.. Vil jo gjerne gjøre det så hyggelig som mulig for dem begge.. 

Det andre barnet som blir sendt er ti år gammelt. Litt for liten til å ha såpass mye ansvar hele tiden synes jeg da.. 

 

Anonymkode: c7110...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at barnet ditt må lære og vente, synes du gjør rett jeg. Hvis din jente tar en leke i fra hun andre kan du vel si at hun må gi den tilbake? Også kan du kanskje si til jenta di at hun kan «bytte» med en annen leke?

Anonymkode: be469...267

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg i at barnet ditt må lære og vente, synes du gjør rett jeg. Hvis din jente tar en leke i fra hun andre kan du vel si at hun må gi den tilbake? Også kan du kanskje si til jenta di at hun kan «bytte» med en annen leke?

Anonymkode: be469...267

Ja det kan jo være ganske positivt også 😊 takk for godt tips ❤️

Anonymkode: c7110...ed0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig disse foreldrene til det andre barnet burde trå til litt jeg da 🙄🙄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...