Gå til innhold

Sommer, bading, sol og barn 1-4 år

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kler dere på barna om sommeren når det er stekende sol og dere bader? Er det nok med badebleie/badedrakt? Eller trenger man UV-drakt? Kjøpte UV-drakt til 1-åringen i dag, men begynner å lure på om det er bortkastet? Samtidig er det greit at man slipper og smøre med solkrem hele tiden. Så tenke jeg på 4-åringen, er det nødvendig at hun også har Uv-drakt? Eller er det mer enn nok med badedrakt? Hun er en badenymfe om sommeren og hun blir så solbrent på skuldre/rygg når hun er i vannet hele tiden. 

Hva bruker dere andre med små barn? 

Anonymkode: 4a47a...b01

AnonymBruker
Skrevet

Har på badedrakt/badebukse og smører hyppig med solkrem. Har på solhatt/caps og solbriller. Brukte uvklær den første sommeren, men har ikke sett behovet for det senere.

Anonymkode: 2a15d...d6c

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte kortermet uv drakt til datteren min både første og andre sommer, hun hadde badedrakt bare et par ganger. Nå i år har hun fått en kjempesøt badedrakt fra guttelus med skjørt på 😍 vi smører hyppig med solfaktor tretti, og solhatt om hun vil ha på. Hun har langt tykt hår, så hatten blir nok ikke veldig viktig. 

Anonymkode: 9fff5...aa7

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi smører hyppig med solfaktor tretti, og solhatt om hun vil ha på. Hun har langt tykt hår, så hatten blir nok ikke veldig viktig. 

Viktig med solhatt selv om man har hår. Særlig om man er ute i sterk sol midt på dagen, eller lenge.

TS, uv-drakt er genialt hvis det er sterk sol og dere skal bade mye. Eventuelt hvis barnet ditt allerede har blitt solbrent. 

Anonymkode: 6e8a5...0ef

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viktig med solhatt selv om man har hår. Særlig om man er ute i sterk sol midt på dagen, eller lenge.

TS, uv-drakt er genialt hvis det er sterk sol og dere skal bade mye. Eventuelt hvis barnet ditt allerede har blitt solbrent. 

Anonymkode: 6e8a5...0ef

Takk for tips 😊 da vet jeg det! 

Anonymkode: 9fff5...aa7

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt på annet enn badetruse, og smører kun med kokosolje. Selv i Thailand og på Gran Canaria har det vært nok, så lenge vi sørger for gradvis økning av soleksponering og nok inntak av mettet fett og retinol (vitamin A).

Aldri vært solbrent. :)

Anonymkode: ca49b...d65

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker kortermet uv drakt midt på dag når solen er på det sterkeste. Tar den av innimellom til tørk osv, men stort sett på når barna er i direkte sol. Hvorfor ikke beskytte huden til de små? Solkrem gjør også nytten, men deilig for barna å slippe all smøring og ingen solbrente skuldre. Har vært flere ganger med hudlege, og samme svar går igjen; dekk til barna og dere selv i sola! 

Anonymkode: f525b...b06

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid brukt uv drakt på datteren min. Hun er veldig lys i huden og blir lett brent. 

Jeg bruker kortarmet uv t-skjorte. Hel drakt er bare pes. Og så har hun badedrakt utenpå der igjen. (viktig med en fin badedrakt😉)  smører armer og bein ofte med faktor 50. Og selvfølgelig en solhatt på toppen. 

Sønnen min har en helt annen hudtype og hadde kun uv drakt som 1 åring i Syden. På han holder det med solkrem og caps. 

Anonymkode: f4819...6c1

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hadde uv overdel, solhatt/caps og smurte solkrem jevnt. Aldri vært solbrent.

AnonymBruker
Skrevet

Uansett «hudtype» og hvor lett man blir solbrent;

viktig å smøre! Vi smører med solfaktor 50, og bruker uv-drakt (2,5). 

Den sarte huden til de minste må tas godt vare på. 

Anonymkode: fddac...9a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du svarer på ditt eget spørsmål. Altså, når du har opplevd at ungen blir mye brent på rygg og skuldre, så sier det seg selv at barnet burde bruke UV-drakt.

Det finnes kjempemange fine, som for eksempel disse fra Kuling (bilder hentet fra Babyshop.no):

5255932E-AEC2-41CE-B827-50C10007FA8A.jpeg.1b43d30752ccdbec11d59ecd3592b2aa.jpeg2CEEEF6F-DFC9-46FF-8CBD-D1651DEBBC77.jpeg.6763e9e762792ac66c4d7c3e7e73c4bd.jpeg6CED07D0-AD3B-46BB-BE13-40BE3C1AFDFB.jpeg.19289702d72e6c61f3fdff17a572c86d.jpeg0E8A05A3-73FA-41DF-9019-F9170B95CB8B.jpeg.e1e7fb5987e31e97db4c5b40cdc56bd7.jpeg

Eller disse fra Ellos (hentet på Ellos.no)

65F4564A-2618-46E7-B017-0A1DF18A6CA3.thumb.jpeg.00f0f8c29c66ee312032a25946ba37a7.jpeg4ACF0C8A-830D-4EC7-9237-1E60AEF7A760.thumb.jpeg.c796025497c5c2c225637d8025562f75.jpeg0F640166-F696-466D-8CA5-B483DB2832D3.thumb.jpeg.384245042732cb8c68848ace1a0f3cc9.jpeg

Ser også at de har mange fine UV-drakter på Jollyroom. Om det er viktig at den ser ut som en badedrakt, finnes det UV-drakter som kan beskytte rygg og skuldre, uten å ha ermer (bilde hentet på Jollyroom.no):

9FB8A936-3B7B-4CC5-964C-45B485E75354.thumb.jpeg.468e7b8d38164d4e989fd646bfba7196.jpeg

Anonymkode: 3ed7a...bbc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri brukt på mine, men om barnet blir solbrent selv om du smører ofte, ville jeg nok brukt det.

Anonymkode: a6ea6...cda

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva kler dere på barna om sommeren når det er stekende sol og dere bader? Er det nok med badebleie/badedrakt? Eller trenger man UV-drakt? Kjøpte UV-drakt til 1-åringen i dag, men begynner å lure på om det er bortkastet? Samtidig er det greit at man slipper og smøre med solkrem hele tiden. Så tenke jeg på 4-åringen, er det nødvendig at hun også har Uv-drakt? Eller er det mer enn nok med badedrakt? Hun er en badenymfe om sommeren og hun blir så solbrent på skuldre/rygg når hun er i vannet hele tiden. 

Hva bruker dere andre med små barn? 

Anonymkode: 4a47a...b01

Om barnet blir solbrent ville jeg definitivt kjøpt UV-drakt. Eller UV-topp. 
Så ja, det vil jeg da si er nødvendig.
Mine blir ikke lett solbrente så største på 4 hadde vanlig badredrakt og godt med solkrem i fjor. Det gikk fint både hjemme og på . Gran Canaria. Minste på 2 har arvet største sine UV-drakter, så vi bruker det uansett de første to-tre årene.

Men blir det så de blir solbrente tross nok solkrem så er UV-klær et must her. Og klager de så er det da UV-klær eller å bli inne/hjemme. Mitt ansvar at de ikke blir solbrente, det er jo ganske tydelig sammenheng mellom solbrenthet i ung alder og hudkreft, så for barnas del tar jeg det ansvaret så lenge det går. Men heldigvis blir det knallbrune ganske kjapt takket være gener fra farssiden. Eneste som blir solbrent av å tenke på sola her er visst jeg 😛 Skulle virkelig ønske min mor hadde tatt litt mer ansvar da jeg var barn og var så mye solbrent. Fjerner nå føflekk etter føflekk og har årlig oppfølging hos lege pga økt risiko for hudkreft. Men mulig det ikke fantes UV-klær på 80-tallet altså. Men en svart tskjorte hadde gjort omtrent samme nytta. 

Min kunnskap gjør at jeg er villig til å ta den fighten med barna en god stund - ved behov. 

1-åringer bør absolutt ha beskyttelse, og de protesterer jo ikke en gang. Så den syns jeg er helt opplagt :) 

Gjest Alterego666
Skrevet

Smør barna og la dem løpe nakne så lenge de føler det er naturlig. Sørg for skygge de kan hvile under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...