Gå til innhold

Kastrere engstelig hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en engstelig hannhund, som er helt krakilsk når nabotispa har løpetid. Da jokker han alt, og skriker i dagevis. Han er også hissig mot andre hannhunder, og prøver å jokke dem som er større enn han selv.

Har fått litt ulike råd. Noen sier at man aldri bør kastrere en engstelig hund, mens dyrlegen anbefaler å gjøre det. Hva tenker dere erfarne hundeeiere?

 

Anonymkode: fa9dd...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjemisk kaster ham først, i tilfelle kastrering gjør det verre. 

Anonymkode: 15da8...6d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noe som heter kjemisk kastrering. En type som varer i 3 mnd, og en annen som varer i 6 mnd. Test ut dette før du vurderer kastrering. Hvis denne metoden gir deg en mer ønsket adferd, kan du begynne å tenke på kastrering 🙂

Hvilken rase har du? Har du prøvd og vært med på miljøtrening?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk kastrering helt klart! Da ser du om hunden blir bedre 

Anonymkode: d7542...064

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som sier at man ikke bør kastrere engstelige hunder fordi de kan bli verre. Så vidt jeg vet er det ikke bunnet i noe biologisk forskning. Det er noe som bare har blitt en felles sannhet, uten at man vet om det faktisk er reelt. Antagelig kommer det av at redsel som ikke blir jobbet med som regel blir verre, enten man kastrerer eller ikke. Og da er det lett å "skylde på" kastreringen og se sammenhenger som ikke er der.

Kastrering vil uansett ikke gjøre ham mindre engstelig. Men det kan redusere stresset som gjør at jokkingen blir mindre (hos min forsvant det helt) og som kan gjøre det lettere for deg å jobbe med frykten hans. Det er altså ikke en erstatning for trening, men noe som kan gjøre trening lettere fordi stresset reduseres.

Jeg er enig med de som sier at det er lurt å prøve kjemisk først, for å se om det har noen effekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min var en usikker type, og ble mer usikker etter kastrering. Dette er noe vi jobber med kontinuerlig. 

Før kastrering gikk nytttårsaften greit, etter kastrering bruker vi beroligende... 

Jeg vet jo ikke om kastrering er årsaken, men faktum er at han er litt mer usikker nå. Kastrering var allikevel rett valg for oss, og jeg er glad vi valgte det. En mindre stresset hund i det daglige, litt mer redd i spesielle situasjoner. Tror alt i alt hunden har det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser frem til den dagen de fleste hunder blir kasterte. Det begynner og bli vanligere , og veterinærer som har tatt utdannelse i utlandet ser at fordelene er større enn ulempen.

 

Mindre stress, enklere å sosialisere,  enklere å trene,  mer harmoniske hunder.

På hannhunder tar selve inngrepet 2/3 minutter og få dag et før de er tilbake i full sving 

Anonymkode: 09ae9...637

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er uetisk, men det er min mening.

Har en hannhund som er mildt sagt slitsom når det er løpetid, men det går jo over.

Anonymkode: 1c819...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det er uetisk, men det er min mening.

Har en hannhund som er mildt sagt slitsom når det er løpetid, men det går jo over.

Anonymkode: 1c819...1ed

Det uetiske her må vel være å holde en hund i fangenskap, om man skal inn på den flanken. Men det meste med hunden strider med naturen, så den diskusjonen hører vel hjemme et annet sted.

Anonymkode: cbb38...614

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerte en usikker hund. Prøvde først kjemisk, men der hadde ingen effekt på tissing oppover vegger ved løpetid.

Merket ingen forskjell på hunden, foruten opphøring av tissing ved løpetid. Så ønsket effekt 

Anonymkode: 6dc5f...450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er uetisk, men det er min mening.

Har en hannhund som er mildt sagt slitsom når det er løpetid, men det går jo over.

Anonymkode: 1c819...1ed

En hund forstår ikke. Det å la den lyste på parring og ikke la den gjøre det ee uetisk. Ta fra den lysten er ikke det.

Anonymkode: 6dc5f...450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De veterinærer som kan adferd på hund, vil fraråde på det sterkeste å kastrere en så usikker hund

På 27.5.2020 den 22.28, Tabris skrev:

Det er mange som sier at man ikke bør kastrere engstelige hunder fordi de kan bli verre. Så vidt jeg vet er det ikke bunnet i noe biologisk forskning. Det er noe som bare har blitt en felles sannhet, uten at man vet om det faktisk er reelt. Antagelig kommer det av at redsel som ikke blir jobbet med som regel blir verre, enten man kastrerer eller ikke. Og da er det lett å "skylde på" kastreringen og se sammenhenger som ikke er der.

Kastrering vil uansett ikke gjøre ham mindre engstelig. Men det kan redusere stresset som gjør at jokkingen blir mindre (hos min forsvant det helt) og som kan gjøre det lettere for deg å jobbe med frykten hans. Det er altså ikke en erstatning for trening, men noe som kan gjøre trening lettere fordi stresset reduseres.

Jeg er enig med de som sier at det er lurt å prøve kjemisk først, for å se om det har noen effekt.


Dyrleger med kunnskap om adferd - fraråder på det sterkeste både kjemisk og fysisk kastrering på usikre hannhunder. De har testosteron for en grunn. 

Vet ikke hvor gml hunden din er - men en hannhund blir ikke voksen i hodet før rundt 3 års alder, før den tid er den igjennom forskjellige faser av "pubertet".  

Vil helt klart anbefale å forsøke trening av hunden først- ikke la han gå å snuse i grøftekanter, gi han rikelig med mosjon - og stopp han når han jokker på ting.  


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte å kastrere min hannhund da han var rett over året, og har ikke angret. Han var usikker, utagerende mot andre hunder, stresset og markerte overalt. Etter kastrering er det enklere å få kontakt med han ute på trening, han er mer vennlig innstilt til andre hunder, han markerer ikke og viktigst; han er ikke like stresset. Måtte selvfølgelig trene mye på å roe ned i tillegg til kastreringen. Angående usikkerheten var det også en treningssak, men fordi det var enklere å få kontakt med han var det også enklere å trene i ulike situasjoner. Har gått på kurs for å lære å passere andre hunder, tatt han med til veterinær og dyrebutikk for kloklipp så han har lært å bli håndtert av andre enn meg, og trent på folkemengder ved å gå gjennom sentrum. Har tatt ting gradvis, og har nå en rolig og fornøyd og lydig hund, som takler de fleste situasjoner godt. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få kastrert hunder, på de fleste andre dyr anbefales det (katt, kanin og hest er det jeg har erfaring med). 

Anonymkode: d47e4...1f5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, xinnia said:

De veterinærer som kan adferd på hund, vil fraråde på det sterkeste å kastrere en så usikker hund


Dyrleger med kunnskap om adferd - fraråder på det sterkeste både kjemisk og fysisk kastrering på usikre hannhunder. De har testosteron for en grunn. 



 

Det er ikke nødvendigvis en gjengs oppfatning. De veterinærer som jeg kjenner som kan atferd på hund, har ofte lav terskel for å kastrere - i hvert fall for å prøve kjemisk først. Men de er også nøye på å si at det ikke er en quick fix, men noe som kan lette treningen.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å kastrere min hannhund da han var rett over året, og har ikke angret. Han var usikker, utagerende mot andre hunder, stresset og markerte overalt. Etter kastrering er det enklere å få kontakt med han ute på trening, han er mer vennlig innstilt til andre hunder, han markerer ikke og viktigst; han er ikke like stresset. Måtte selvfølgelig trene mye på å roe ned i tillegg til kastreringen. Angående usikkerheten var det også en treningssak, men fordi det var enklere å få kontakt med han var det også enklere å trene i ulike situasjoner. Har gått på kurs for å lære å passere andre hunder, tatt han med til veterinær og dyrebutikk for kloklipp så han har lært å bli håndtert av andre enn meg, og trent på folkemengder ved å gå gjennom sentrum. Har tatt ting gradvis, og har nå en rolig og fornøyd og lydig hund, som takler de fleste situasjoner godt. 

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få kastrert hunder, på de fleste andre dyr anbefales det (katt, kanin og hest er det jeg har erfaring med). 

Anonymkode: d47e4...1f5

Det er faktisk forbudt å kastrere en hund uten medisinsk grunnlag - synes i tillegg det er fryktelig synd at så mange veterinærer  bryter loven. Altså hunden din var jo i puberteten da den ble kastrert - hvorfor ikke ta jobben med "ungdomstiden"? En hannhund  er ikke voksen i hode før den er nærmere 3 år. 

6 timer siden, Tabris skrev:

Det er ikke nødvendigvis en gjengs oppfatning. De veterinærer som jeg kjenner som kan atferd på hund, har ofte lav terskel for å kastrere - i hvert fall for å prøve kjemisk først. Men de er også nøye på å si at det ikke er en quick fix, men noe som kan lette treningen.

Altså om du leser innlegget over og det er mange tilfeller (faktisk de aller fleste) at hundene blir kastrert når de er rundt 1 år - altså når de er ungdomsperioden - de dyrlegene som gjør dette, sorry men de kan jammen ikke mye om hund, ei eller norsk lov. 

Har hatt hannhunder i over 30 år - forskjellige raser sammen med tisper. Det har vært hannhunder som er brukt i avl også. DET er  mulig å trene de fleste hannhunder til å bli skikkelig bra hunder.  Men det krever tid og tålmodighet. Har også fått henvendelser fra folk som har blitt anbefalt av veterinærer om kastrering - de som har fulgt mine råd, har fått en fantastisk flott hannhund med alle kroppsdeler inntakt. 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, xinnia said:

Det er faktisk forbudt å kastrere en hund uten medisinsk grunnlag - synes i tillegg det er fryktelig synd at så mange veterinærer  bryter loven. Altså hunden din var jo i puberteten da den ble kastrert - hvorfor ikke ta jobben med "ungdomstiden"? En hannhund  er ikke voksen i hode før den er nærmere 3 år. 

Altså om du leser innlegget over og det er mange tilfeller (faktisk de aller fleste) at hundene blir kastrert når de er rundt 1 år - altså når de er ungdomsperioden - de dyrlegene som gjør dette, sorry men de kan jammen ikke mye om hund, ei eller norsk lov. 

Har hatt hannhunder i over 30 år - forskjellige raser sammen med tisper. Det har vært hannhunder som er brukt i avl også. DET er  mulig å trene de fleste hannhunder til å bli skikkelig bra hunder.  Men det krever tid og tålmodighet. Har også fått henvendelser fra folk som har blitt anbefalt av veterinærer om kastrering - de som har fulgt mine råd, har fått en fantastisk flott hannhund med alle kroppsdeler inntakt. 



 

I tillegg til medisinsk grunnlag så kan man også kastrere av dyrevelferdsmessige årsaker. For min del hadde jeg to runder med kjemisk kastrering med opphold på flere måneder etter de gikk ut for å se om han ble bedre. Etter samråd med dyrlege ble han deretter kirurgisk kastrert av dyrevelferdsmessige årsaker, noe jeg har fått et skriv på. Jeg tror ingen som hadde sett hvordan han var intakt vs hvordan han var kastrert hadde ment han hadde det bedre uten kastrering. Å beholde ham intakt hadde vært dyreplageri. Og det hadde ingenting med mangel på trening å gjøre.

Det er lett å uttale seg bastant når man ikke ser hunden foran seg og vet hva som er gjort og ikke.

Endret av Tabris
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 hours ago, xinnia said:

Det er faktisk forbudt å kastrere en hund uten medisinsk grunnlag - synes i tillegg det er fryktelig synd at så mange veterinærer  bryter loven. Altså hunden din var jo i puberteten da den ble kastrert - hvorfor ikke ta jobben med "ungdomstiden"? En hannhund  er ikke voksen i hode før den er nærmere 3 år. 

Altså om du leser innlegget over og det er mange tilfeller (faktisk de aller fleste) at hundene blir kastrert når de er rundt 1 år - altså når de er ungdomsperioden - de dyrlegene som gjør dette, sorry men de kan jammen ikke mye om hund, ei eller norsk lov. 

Har hatt hannhunder i over 30 år - forskjellige raser sammen med tisper. Det har vært hannhunder som er brukt i avl også. DET er  mulig å trene de fleste hannhunder til å bli skikkelig bra hunder.  Men det krever tid og tålmodighet. Har også fått henvendelser fra folk som har blitt anbefalt av veterinærer om kastrering - de som har fulgt mine råd, har fått en fantastisk flott hannhund med alle kroppsdeler inntakt. 



 

Hvordan trener du hannhunder?

Anonymkode: d190e...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv kjemisk kastrering først om dere velger å kastrere. Jeg vet dessverre ikke nok om dette emnet til å ha en mening om kastrering er bra eller ikke, men kjemisk kastrering er i hvertfall ikke permanent om det skulle vise å ha en negativ effekt.

Men aller viktigst, jobb med å øke selvtilliten til din hund! Selvsikre hunder har langt mindre adferdsproblemer, og dette er noe som kan jobbes med. Ikke vær sint eller frustrert når dere håndterer han. Sinne og frustrasjon rundt en usikker hund er som å slenge sprit på bålet, også på langt hold. Du bør se på belønningsbasert trening. Mye ros og belønning når han gjør ting rett (gjelder ikke bare om han gjør 'triks', men også for dagligdagse ting som eiere ofte glemmer å rose for). Sett opp en hinderløype i hagen. Oppmuntre han til å hoppe hinder, gå på planker etc, men ikke tving han med å dra i ham, og ikke bli oppgitt om han ikke hører etter. Det rette da er å gjøre oppgavene lettere. Hunder kjenner også på mestringsfølelsen, og dette er viktig for å skape en selvsikker hund. Få han til å gjøre ting, med kropp og med hode, som er en utfordring og som vil gi han denne mestringsfølelsen. 

I hverdagen, prøv å la han gjøre så mye han kan selv, oppmuntre og ros. Om han slipper en leke ned fra sofaen, den får han hente selv. Om en godbit havner bak en plante, den får han skaffe selv. I tillegg, gi han arbeid. Aktivitetsleker som bruker mat. Kong er fantastisk. Min hund får aldri mat fra skål. Maten må hun arbeide for. Da får hun brukt hodet, lærer å jobbe og fokusere. Da får hun mindre tid til å tenke på andre ting. For en usikker hund, så betyr det mindre tid til å være usikker.

Anonymkode: 1ca96...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 22.38, xinnia skrev:

Det er faktisk forbudt å kastrere en hund uten medisinsk grunnlag - synes i tillegg det er fryktelig synd at så mange veterinærer  bryter loven.
 

Ikke helt riktig.

Fra Lov om dyrevelferd, paragraf 9: "kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner". Dette gjelder alle dyr.

Hester, katter, griser og kaniner kastreres over en lav sko. Hvorfor er hunder i en særstilling her? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Myrmica skrev:

Ikke helt riktig.

Fra Lov om dyrevelferd, paragraf 9: "kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner". Dette gjelder alle dyr.

Hester, katter, griser og kaniner kastreres over en lav sko. Hvorfor er hunder i en særstilling her? 

 

Fordi det er en helt annet måte å holde hund på enn de andre dyrene. Hunder slippes ikke ut på sånn måte som katter gjør - ikke har vi løshundproblematikken som i mange andre land ( USA bla, med haugevis av shelter etc ) Grisen blir vel kastrert pga smaken på kjøttet? 

 

 

På 30.5.2020 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Hvordan trener du hannhunder?

Anonymkode: d190e...2bb

Som nevnt - en hannhund blir ikke voksen i hode før den nærer seg 3 år. Rundt 1 års alder kommer den første puberteten, neste kommer gjerne ved 2 - 2.5 år, hvor en merker at at der kan teste deg litt . Men holder en ut og "tar kampen" vil du merke en stor endring i hunden ved 3 års alder. Da blir den rolige og voksen. 

Som dette gjør jeg: 

1. Ikke la den markere overalt på tur 
2. Ikke la den stå å snuse o g "booste" seg på godlukter langs grøftekanter 
3. Gi den nok trim/mosjon
4. Ikke la den hilse på alle du møter på tur i bånd.
5. spesielt viktig i puberteten - ikke la den komme i situasjoner hvor den må forsvare seg selv, altså slipp på type hundparker hvor det finnes "bøller" 
6. Ikke la den ri/ jokke på andre - være seg tisper eller hanner
7. Oppfører den seg "bøllete" - ta den vekk fra situasjonen.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...