Gå til innhold

Oss som ikke har råd til bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om nesten alle her inne har en forholdsvis høy inntekt, lavt studielån (og lite lån ellers) og ikke minst en fullstappet BSU slik at det nesten bare er en formalitet å dra seg ut på boligmarkedet for å shoppe.

Er det noen her som er i en annen situasjon og faktisk ikke har råd til å kjøpe bolig? Selv har jeg en del studielån som følger av en god utdannelse og jobb, men omtrent ikke ei krone på BSU og heller ikke familie som har mulighet til å hjelpe meg med noe, og jeg har begynt å spare opp nå men det vil selvfølgelig ta en del lenger tid for meg enn jevnaldrende siden jeg er 100% alene om det.

Føler meg ofte litt alene om å være i den situasjonen når jeg leser her inne!

Anonymkode: 0ad01...d32

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke alene. 

Jeg håper å kunne ha nok egenkapital om 2-3 år. Vi valgte å reise, få barn, utdanne oss, og har ikke tenkt/ prioritert eiendom før - men har også vokst opp i et land hvor det ikke er så vanlig å eie. 

Anonymkode: a280c...9b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare husk at i slike tråder hvor en skriver hvor bra de har det fort blir skryte tråder for de som har det bra, og da blir det veldig vanskelig å komme med det motsatte. Selv om man kan gjemme seg bak en anonymknapp her inne føles det nedverdigende.

Vi er ikke der du er det, men var der når vi var i 20-årene.
Det var riktignok ikke like høyt krav til egenandel dengang, men med den inntekten vi hadde (som var ganske lav) måtte vi spare opp ganske mye for å få den leiligheten vi ønsket.

Ønsker deg masse lykke til, husk at dersom du klarer å spare samtidig som du betaler husleie kommer du til å "eie" verden når du har klart å spare opp det du trenger. Forskjellen på det man betaler i lån og leie er ikke stor.
Tenk hvor heldig du er, i motsetning til alle disse som bare får hevet på seg egenkapitalen har du faktisk lært noe.
Dersom du fortsetter å spare, det vil aldri være noe krise for deg om oppvaskmaskinen ryker, eller du trenger en ny bil.
Du trenger ikke sette deg i kredittkortgjeld, og vet å spare til det du ønsker deg.

Ikke tenk på det som et nederlag at du ikke har egen bolig enda, tenk på det som en mulighet :)

Anonymkode: 17afb...f9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eg kjøpte enebolig når eg var 26, uten å ha vært i jobb og på minstesats asp. Riktig nok kosta huset under 1 mill. Hadde spart endel i BSU,  men min mor var kausjonist så eg slapp å bruke den. Og godt forhold med den lokale sparebanken. 

Anonymkode: f5709...872

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange som deg, ellers ville det ikke vært noe leiemarked 😊 Tenker kanskje det er smart at du som er nyutdannet og ung ikke har kjøpt noe enda - plutselig møter du drømmemannen fra andre siden av landet og flytter med ham dit, og da slipper du å tenke på boligsalg. De siste 3 årene +/- har boligmarkedet i Oslo stått stille omtrent, så det er ikke sikkert man tjener på å investere kortsiktig - mange har faktisk tapt penger.

Tror egentlig man har godt av å være litt fri som fuglen en stund i 20-åra! Livet blir fort barn og hverdager, så nyt friheten mens du har den ❤️ Og spar til du blir 30 og gjerne vil slå deg ned en plass.

Anonymkode: 4ad61...254

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eg kjøpte enebolig når eg var 26, uten å ha vært i jobb og på minstesats asp. Riktig nok kosta huset under 1 mill. Hadde spart endel i BSU,  men min mor var kausjonist så eg slapp å bruke den. Og godt forhold med den lokale sparebanken. 

Ikke alle bor steder med eneboliger til under en million... For enebolig i Oslo er du godt over 10 mill med mindre du vil bo i en ghetto. Så det kan ikke sammenlignes med å bo «langt ute i gokk». Selv et lite kott på 18 kvm koster over 2 mill her.

Det er krav om 15 % egenkapital og man kan låne toppen 5x inntekt. TS skriver dessuten at hun ikke har mulighet til å løpe til mamma for hjelp slik som du har gjort.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle bor steder med eneboliger til under en million... For enebolig i Oslo er du godt over 10 mill med mindre du vil bo i en ghetto. Så det kan ikke sammenlignes med å bo «langt ute i gokk». Selv et lite kott på 18 kvm koster over 2 mill her.

Det er krav om 15 % egenkapital og man kan låne toppen 5x inntekt. TS skriver dessuten at hun ikke har mulighet til å løpe til mamma for hjelp slik som du har gjort.

Og ikke minst, AA-872 er på asp, hun kan flytt hvor hun vil i landet og til den billigste delen.
HI har jobb og må velge blant det som er innen rimelig reiseavstand fra jobben.
Ja det fins billige boliger i Norge, de er bare ikke tilgjengelig for alle

• Liker 1
Skrevet (endret)

Endret av Cleo88
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eg gå min erfaring. Ts  har ikkje nevn Oslo. Ikkje alle må eller vil bu i Oslo, noken syns det er greit i gokk også. 

Eg løp heller ikkje til mamma, eg kunne brukt BSU isteden. Men var heldig og slapp det. 

AnonymBruker
Skrevet

Er over 30, syk og ikke hatt penger til å spare. Håper en dag at jeg vil kunne kjøpe egen bolig. Håper legene enten gidder finne ut av hva som feiler meg og gir meg ufør, eller at jeg blir frisk nok til å studere og jobbe. Nå har jeg levd på kjæresten noen år

Anonymkode: c430a...6dc

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er over 30, syk og ikke hatt penger til å spare. Håper en dag at jeg vil kunne kjøpe egen bolig. Håper legene enten gidder finne ut av hva som feiler meg og gir meg ufør, eller at jeg blir frisk nok til å studere og jobbe. Nå har jeg levd på kjæresten noen år

Anonymkode: c430a...6dc

det er ikke enkelt å kjøpe bolig når man er syk med dårlig inntekt. selv er jeg 39 år og bor på hybel for å klare å betale ca 6000-7000 kr hver mnd til behandlinger og medisiner. har 15 000 i aap. en to-roms på mitt hjemsted koster ca 2,5 mill.

jeg leier til 6000 kr, så ingenting å spare her. må jo spise også. har kredittkort til kriser. hadde det ikke vært for dårlig helse hadde jeg mest trolig vært i full jobb, hatt delvis nedbetalt leilighet, kunne unnet meg fine opplevelser. men håper jo på å bli bedre, og at livet snur!😇

Anonymkode: cc5dd...93c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjærsten har råd nå , etter 6 år med sparing og 100 000 fra svigermor. Nå håper jeg bare vi ikke har blitt for gamle til få barn😱. Aldri vært snakk om å etablere  oss mens vi leier en knøtt liten leilighet. 

Erna lurer på hvorfor vi ikke får flere barn! Dette er pga egenkapital.. ellers hadde vi hatt 3 barn nå🤣

Anonymkode: 4d97e...acb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg og kjærsten har råd nå , etter 6 år med sparing og 100 000 fra svigermor. Nå håper jeg bare vi ikke har blitt for gamle til få barn😱. Aldri vært snakk om å etablere  oss mens vi leier en knøtt liten leilighet. 

Erna lurer på hvorfor vi ikke får flere barn! Dette er pga egenkapital.. ellers hadde vi hatt 3 barn nå🤣

Masse lykke til med huskjøp og babylaging.
Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er men vi fikk alle våre 3 barn etter jeg hadde fylt 30..

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke råd. Får ikke spart opp egenkapital. Har ingen foreldre som kan stille som kausjonist. Ingen av oss får arv noen gang heller. 

Anonymkode: 78462...5ad

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse lykke til med huskjøp og babylaging.
Nå vet jeg ikke hvor gamle dere er men vi fikk alle våre 3 barn etter jeg hadde fylt 30..

34- Og 35 så tiden går..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

34- Og 35 så tiden går..

Ok, jeg fikk først like før jeg ble 32, andre når jeg var 36, og siste like før jeg ble 40.
Tok litt tid, men ikke fordi vi hadde vanskelig for å bli gravide (alder), men siden vi mistet en del på veien, noe som de fleste kvinner i min familie dessverre gjør uavhengig av alder.
Dette skal gå bra skal du se :)

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem har hevdet at alle bor på steder der det finnes boliger til under 1 million?

Anonymkode: b12e6...83c

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du TS og hvor lenge er det siden studiene var ferdig?

Mange av de du beskriver i hovedinnlegget er jo gjerne litt etablerte og har jobbet noen år. De færreste jeg kjenner kunne kjøpe bolig alene under eller rett etter studier, de fleste jobbet og sparte 1-3 år. Selv hadde jeg veldig flaks og fikk litt forskudd på arv akkurat da jeg var ferdig å studere. Jeg hadde også levd veldig nøkternt som student og spart 150 tusen, så jeg hadde da sammenlagt nok til EK og fikk lån til en liten leilighet til 2 millioner. Det hjalp meg mye for det er jo lettere å senere kjøpe seg opp når man har en leilighet å selge (i Oslo iallfall der prisene sjeldent synker). Men likevel var jeg jo 26 eller noe da jeg kjøpte den første leiligheten og det var ikke noe luksuspalass akkurat. Jeg kjenner og mange som ikke kjøpte sin første før rundt 30 år. 

Anonymkode: 38051...786

AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne kjøpe vår første leilighet sammen som 23 år fordi vi var så heldige å ha vært sammen i mange år allerede da, jobbet mye ved siden av studiene og hadde foreldre på begge sider som fikset hjelp med egenkapital. Nå er vi 32, vært sammen i 14 år og kunnet bygge opp egenkapital i kjøp og salg av bolig(oppgraderinger). Hadde jeg vært alene hadde jeg garantert ikke vært i samme situasjon. 

Anonymkode: 6205a...994

AnonymBruker
Skrevet

Kommer ikke til å ha råd til å ha råd til å ete noe bolig før om minimum 7-10 år, og da vil det enda være vanskelig om jeg er alene. Er i slutten av 20årene med god utdannelse på vei inn i jobbmarkedet - men har så og si ingenting på BSU, nada kausjonistmuligheter, og et studielån som drar lånerammen enda lengre ned til jeg har fått en EK på mange hundre tusen. Hvor mye jeg sparer kommer an på om jeg bor i by eller utkant, men jeg vil heller bo dyrere i by og spare over lenger tid enn å bo i utkanter og være miserabel over tid. Boligprosjektet blir vanskelig selv om det er realistisk en eller annen gang. 

Anonymkode: 58cb5...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...