AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #1 Skrevet 27. mai 2020 Vi har lyst på en tesla og har fått klarsignal på billån...Vi må låne ca 600 000 i banken. Kan cashe inn 200K. Min far mener det er helt bak mål. Men vi har veldig lyst på den.. Har tre barn i alderen 3-8 og Ok inntekt, ca 1,1 samlet. Er det galskap? Vet biler taper seg i verdi, men vi har jo tenkt å ha den en stund. Anonymkode: d9686...30e
Gjest loveli Skrevet 27. mai 2020 #2 Skrevet 27. mai 2020 (endret) I deres situasjon hadde jeg selvfølgelig ALDRI gjort det. Jeg hadde heller brukt pengene på større/bedre bolig eller investert slik at pengene økte i verdi. En Tesla vil tape seg stort i verdi på relativt kort tid. Husk også at teknologien i elektriske biler stadig blir bedre og kanskje er Tesla sin teknologi gammeldags om 2 år. Da har dere virkelig bare kastet bort 800000kr på et vrak. Tesla er heller ikke kvalitetsbiler, hvis du trodde det. De er dyre, men du betaler mye for designet og ikke for byggekvaliteten. Har du interesse for bil så kjøper man ikke Tesla, de har veldig mange misfornøyde kunder og ligger på klagetoppen. Endret 27. mai 2020 av loveli
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #3 Skrevet 27. mai 2020 Hvis dere eier bolig, dvs ikke lån men ferdig nedbetalt; Go for IT. Anonymkode: d62ae...1fc 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #4 Skrevet 27. mai 2020 Må dere ha den til 800k da? Dere kan jo kjøpe model 3 som er billigere? Inntekt er jo ikke så relevant, spm er jo hvor mye dere ellers har i gjeld.. Vi har ca samme inntekt og vi har billån på 200k, merker ikke noe særlig til de avdragene, er vel rundt 2k i måneden. Er ganske lav rente på billån for elbil og Tesla så er jo ikke så mye verre å ha en boliglån sånn sett Man kan jo også refinansiere boliglånet nå som det er så lav rente på dem. Anonymkode: 3844d...9b6 2
SpringYard Skrevet 27. mai 2020 #5 Skrevet 27. mai 2020 Jeg synes det er særdeles idiotisk å ha billån, samme hva. 13
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 600k i billån med inntekt på 1,1 høres litt vel mye ut synes jeg. Hva blir månedlige avdrag og hvor mye har dere evt i huslån, studielån osv? Ny bil er jo bare spennende i et par mnd, så avtar jo gleden, så jeg ville heller kjøpt en rimeligere bil og latt tesladrømmen leve videre til dere har spart mer og kan ta mindre lån. Anonymkode: 17cf7...a4d 5
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker said: Vi har lyst på en tesla og har fått klarsignal på billån...Vi må låne ca 600 000 i banken. Kan cashe inn 200K. Min far mener det er helt bak mål. Men vi har veldig lyst på den.. Har tre barn i alderen 3-8 og Ok inntekt, ca 1,1 samlet. Er det galskap? Vet biler taper seg i verdi, men vi har jo tenkt å ha den en stund. Anonymkode: d9686...30e Kommer seg an på hva som er alternativet. Trenger dere en 7-seter? Hva koster de alternative 7-seterne i innkhøp og bruk? Trenger dere ikke 7- seter, så ville jeg kjøpt en billig brukt skoda superb istedet f.eks. Anonymkode: 647f3...675 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har lyst på en tesla og har fått klarsignal på billån...Vi må låne ca 600 000 i banken. Kan cashe inn 200K. Min far mener det er helt bak mål. Men vi har veldig lyst på den.. Har tre barn i alderen 3-8 og Ok inntekt, ca 1,1 samlet. Er det galskap? Vet biler taper seg i verdi, men vi har jo tenkt å ha den en stund. Anonymkode: d9686...30e Kjøp model 3 istedet. Vi har den, og får faktisk plass til en del bagasje både foran og bak. Får plass til barnevogn også, men det er kanskje ikke aktuelt for dere. Anonymkode: 3873e...0b9
Isambard Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 Hvis dere har bilen i 8 år vil en elbil til 800k koste like mye som en fossilbil til 500k. Bruk denne f.eks: https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil Det er ikke galskap sammenlignet med å kjøpe en annen stor ny bil, men er dere sikker på at dere ikke klarer dere med en billigere elbil? Personlig synes jeg det høres litt drøyt ut i forhold til inntekten deres, men hvis dere prioriterer bil veldig høyt og banken er med på notene så er det opp til dere. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 Hva med å se på brukte x er de er billigere. Jeg elsker teslaen min!! Vi skal oppgradere til x nå pga barn nummer 4 til nå har vi hatt s i mange år. Bilen har ikke tapt seg så mye i verdi og jeg har kjørt over 100 000 helt gratis!! Er den beste bilen jeg noensinne har eid. Jeg har eid alt fra jaguar til Saab, har hatt mange biler! Min er faktisk fra 2013 og jeg elsker den like mye ennå selv om den regnes som veteran Anonymkode: 2556b...3bc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #11 Skrevet 27. mai 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: ! Min er faktisk fra 2013 og jeg elsker den like mye ennå selv om den regnes som veteran Anonymkode: 2556b...3bc Misforstår jeg deg nå, eller er Tesla virkelig regnet som veteranbil etter 7 år? For alle andre biler er 30 år grensen for den betegnelsen. Anonymkode: a3ce0...f10 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #12 Skrevet 27. mai 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med å se på brukte x er de er billigere. Jeg elsker teslaen min!! Vi skal oppgradere til x nå pga barn nummer 4 til nå har vi hatt s i mange år. Bilen har ikke tapt seg så mye i verdi og jeg har kjørt over 100 000 helt gratis!! Er den beste bilen jeg noensinne har eid. Jeg har eid alt fra jaguar til Saab, har hatt mange biler! Min er faktisk fra 2013 og jeg elsker den like mye ennå selv om den regnes som veteran Anonymkode: 2556b...3bc Hm... er vel ikke de smarteste folka som kjøper Tesla. En "veteran" fra 2013? Som ikke har tapt seg i verdi? Har du en kilde på dette? Anonymkode: f2b10...632 1
newman01 Skrevet 27. mai 2020 #13 Skrevet 27. mai 2020 600k i billån er ganske mye. Men igjen, det er utrolig mange Teslaxer på veien også, vesentlig flere enn man skulle tro når man tenker på at bilen koster nærmere millionen med vinterdekk... Det er ikke mange andre biler på veiene i samme prisklasse. Og utrolig nok er det hvermansen med slitent hus og passe inntekt som fiser rundt i millionbilene. Godt finansiert av billig billån. Men det kan være økonomisk rasjonelt å vurdere. Lite årsavgift, lave driftskostnader, stor bil med god plass. Fint ladenettverk. Gratis eller redusert pris i bomring, billig parkering i de fleste kommuner, kan kjøre i byene selv om det er dieselforbud. Men at det ikke har vært verdifall på en 2013-modell TeslaS er jeg noe skeptisk til. Ser på finn.no at de ligger på rundt 300k. Det er jo et passe prisfall det. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #14 Skrevet 27. mai 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Må dere ha den til 800k da? Dere kan jo kjøpe model 3 som er billigere? Inntekt er jo ikke så relevant, spm er jo hvor mye dere ellers har i gjeld.. Vi har ca samme inntekt og vi har billån på 200k, merker ikke noe særlig til de avdragene, er vel rundt 2k i måneden. Er ganske lav rente på billån for elbil og Tesla så er jo ikke så mye verre å ha en boliglån sånn sett Man kan jo også refinansiere boliglånet nå som det er så lav rente på dem. Anonymkode: 3844d...9b6 Model 3 med tre barn?😂 Bra forslag! Anonymkode: 58de8...b74 1
Isambard Skrevet 27. mai 2020 #15 Skrevet 27. mai 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hm... er vel ikke de smarteste folka som kjøper Tesla. En "veteran" fra 2013? Som ikke har tapt seg i verdi? Har du en kilde på dette? Anonymkode: f2b10...632 Jeg har faktisk inntrykk av at mange smarte folk kjøper Tesla. Folk med doktorgrad etc. (Jeg har ikke Tesla) Hn skriver at den "bilen har ikke tapt seg så MYE i verdi.". Med andre ord har den tapt seg i verdi, bare ikke så mye som man kanskje skulle tro.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #16 Skrevet 27. mai 2020 3 minutter siden, Isambard skrev: Jeg har faktisk inntrykk av at mange smarte folk kjøper Tesla. Folk med doktorgrad etc. (Jeg har ikke Tesla) Hn skriver at den "bilen har ikke tapt seg så MYE i verdi.". Med andre ord har den tapt seg i verdi, bare ikke så mye som man kanskje skulle tro. Hun skriver også at hun har kjørt den gratis i 100 000 km. Gratis betyr som oftest ingen utgifter til forsikring, vedlikehold, strøm, eller andre driftskostnader. Og hun skriver at en 2013-modell er veteranbil. Hun er helt sikkert smart, men når hun bruker andre definisjoner enn det som er vanlig, gir det et litt annet inntrykk. Anonymkode: a3ce0...f10 3
Loke37 Skrevet 27. mai 2020 #17 Skrevet 27. mai 2020 De taper seg ganske fort i verdi. Få andre merker har så høy lånegrad som Tesla, dette fordi Tesla/Dnb og Santander har inngått samarbeid på veldige gunstige billån. Det er derfor det selges så mange Tesla nå. Mye brukte Tesla til salgs nå. Faren med så stort billån er at ved feks kondemnasjon, så risikerer du sitte med restlån fordi verditap ikke holder tritt med innbetaling av lån. 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #18 Skrevet 27. mai 2020 Vi hadde Model s i tre år før vi byttet til model x, og har nå hatt den i tre år og er ferdig med å nedbetale lånet. Vi er svært fornøyd med den og har ikke tenkt å bytte den ut på en stund. Vi har tre barn mellom 7 og 15. Jeg husker ikke hvor mye vi lånte, men vi hadde månedlig utgift på 10 000 i billån. Vi har i tillegg 3 mill i andre lån og samlet inntekt på 1,1 mill. For oss gikk dette veldig bra, og selv med dette lånet, klarte vi å spare 10 000 per måned. Vi bruker ganske mye penger på hus og bil, og lite på annet. Vi har hatt råd til å kjøpe Tesla fordi de er så billige i drift. Forsikringen og dekka koster mye, men ellers er det nesten ingenting. Vi kjøpte ikke Tesla for å ha en luksusbil og har heller aldri eid en annen luksusbil, men det er fint at den har så mye utstyr, og den er veldig behagelig å kjøre. Våre Teslaer har kjørt i 130 000 km, og vi merker ingenting til det folk kaller for billig kvalitet eller hva det er de sier. Men det er kanskje fordi vi bare har kjørt Peugeot før? Den første Teslaen solgte vi med 5 000 kr i tap, så det var nesten en god investering med tanke på at drivstoff, årsavgift og service på en annen bil glatt ville kommet opp i disse summene. Vi har som sagt ikke tenkt å selge x-en enda, men jeg ser biler på finn som er tre år gamle, har holdt seg godt i pris. Vi har kjørt Leaf i 170 000 km og vurderer nå å bytte ut den med Polestar 2 eller Ford Mustang. Vi bor et sted der det er praktisk med firehjulstrekk. Uten billån på de andre, så har vi råd til en bil (som er så billig i drift som en elbil) til 500 000. Dersom disse bilene våre hadde vært fossildrevet, hadde vi ikke hatt råd til så dyre biler, og vi kunne dermed heller ikke hatt så mye utstyr. Dersom dere har råd til lånet, vil jeg si kjør på! (Og jeg har doktorgrad i matte og 140 i iq om det skulle være relevant siden dere snakket om utdanning og smarthet😆.) Anonymkode: 3094b...f43
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #19 Skrevet 27. mai 2020 Ny bil er tapsprosjekt deluxe. Bare det å ta bilen ut av butikken koster fort vekk 100K. Kjøpt brukt er mitt beste tips. Vi kjøpte nylig brukt 7-seter BMW til 250K. Diesel riktignok, men du kan kjøpe svært mye diesel og kjøre i mange bommer for en prisforskjell på 550000. Det skjer dessuten såpass mye på elbilfronten at bilen fort blir gammel. Anonymkode: 91041...cc8 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #20 Skrevet 27. mai 2020 Folk bruker 100-tusener av kroner for å spare 20.000 i bompenger i året.... Men Tesla er vel en av de beste el-bilene. Har sett på en del alternativer og det er vanskelig å erstatte vår gamle bil med en el-bil som har hengerfeste og takstativ. Har den ikke det blir det bare for å reise kortere turer. Dårlig med bagasjeplass har de også. Anonymkode: fd474...99c 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå