Gå til innhold

Livet uten foreldre og besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Både faren min og moren min er døde, og selvsagt deres foreldre. Pappa døde for 30 år siden, og mamma for en måned side. Jeg er 37, og er sånn sett voksen og burde takle det. Men likevel, innimellom i denne siste måneden har jeg følt meg så uendelig trist og "alene" når jeg ser folk på Facebook som koser seg med foreldre, og sammen med barnebarna. Misunner dem, og ønske jeg/vi fremdeles hadde mamma.

Barna mine er 10 og 12, og jeg/vi har bare kontakt med ett av mine tre søsken. Det blir så lite nær familie.

Er det andre på ca. min alder og med barn som er i litt samme situasjon? Hvordan takler dere det? Føler dere ofte på en tristhet eller tomhet, tar det lang tid før disse følelsene forsvinner mer og mer?

Er ikke noe klageinnlegg, men kommer ut av en litt ensom og trist tomhet inni meg, som har vært overveldende den siste måneden. Ønsker å kunne høre litt om andres erfaringer.

Anonymkode: 3765e...dcf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner veldig godt at det er sårt og vondt. Du har helt lov til å gråte og være lei deg. Det er viktig at du ikke er så hard mot deg selv, men at du heller viser deg selv medfølelse. Å miste noen er forferdelig smertefullt. Sorgen kommer i mange former, og ingen følelser er feil. Det er heller ingen fasit på hvor lenge det er greit å sørge. Alt er normalt og forståelig.

Alt godt til deg :hjerte:

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår hvordan du føler det! Min mor og besteforeldre er også døde, og faren min og halvsøsknene mine har jeg ingen kontakt med. Føler meg ganske alene i livet og syns synd på datteren min som har så liten familie. Heldigvis har hun besteforeldre  og et par søskenbarn på mannens side. 

Anonymkode: 14bd3...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler en tristhet for mine barn. De har ingen tanter eller onkler, da ikke kusiner eller rettere. Kun ett sett besteforeldre på snart 80 år. Deres far er ute av bildet.

De må starte på nytt når de blir store så deres barn får større familie.

Anonymkode: 2c6d1...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både faren min og moren min er døde, og selvsagt deres foreldre. Pappa døde for 30 år siden, og mamma for en måned side. Jeg er 37, og er sånn sett voksen og burde takle det. Men likevel, innimellom i denne siste måneden har jeg følt meg så uendelig trist og "alene" når jeg ser folk på Facebook som koser seg med foreldre, og sammen med barnebarna. Misunner dem, og ønske jeg/vi fremdeles hadde mamma.

Barna mine er 10 og 12, og jeg/vi har bare kontakt med ett av mine tre søsken. Det blir så lite nær familie.

Er det andre på ca. min alder og med barn som er i litt samme situasjon? Hvordan takler dere det? Føler dere ofte på en tristhet eller tomhet, tar det lang tid før disse følelsene forsvinner mer og mer?

Er ikke noe klageinnlegg, men kommer ut av en litt ensom og trist tomhet inni meg, som har vært overveldende den siste måneden. Ønsker å kunne høre litt om andres erfaringer.

Anonymkode: 3765e...dcf

Er litt eldre enn deg men ble foreldreløs når jeg enda var ung. 

Selv om det er mange år siden så er savnet der enda, ikke alltid/hver dag men det er situasjonsbetinget. 

Eneste trøsten jeg kan gi er at tristheten og tomheten blir svakere med tiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to eldste barn har bare meg og sine to halvsøsken som sin biologiske familie her i Norge. Trist. 

Anonymkode: e287c...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har lite med mannens slekt å gjøre, da de er iskalde, formelle og kjipe folk. På min side er det kun en uengasjert søster som bor svært langt unna. Ungen er enebarn. Er så usigelig lei meg for at han aldri kommer til å ha noen andre enn bare meg og pappa'n sin. Vi bor et sted med mange barn og har mye med en av familiene å gjøre, de er også i samme situasjon. Ungen er veldig utadvendt, så kommer alltid til å ha venner. Tenker også at vi kommer til å være sånn familie som har et åpent hjem for alle ungens venner. Men det er klart det er sårt å se på de som får masse omsorg, støtte, selskap og ikke minst penger og store gaver fra sine nærmeste10-30 slektninger...

Anonymkode: 4f94a...4b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

❤️ ❤️ ❤️

Anonymkode: e44e6...4ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg veldig igjen.. Mammaen min døde for 6 år siden, og pappaen min er lite tilstede. Besteforeldrene mine er døde. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min mistet begge foreldre i ung alder, far da hun var 16 og mor da hun var 28. 

Hun har noen tanter som stiller opp, pluss at vi i vennegjengen er familien hennes<3 Mine barn kaller henne tante, og hun er med på familiemiddager hos oss. Min mamma har sagt at hun vil være bestemor for venninnen min sine barn også, når den tid kommer. 

Anonymkode: f8373...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.5.2020 den 1.11, AnonymBruker skrev:

Både faren min og moren min er døde, og selvsagt deres foreldre. Pappa døde for 30 år siden, og mamma for en måned side. Jeg er 37, og er sånn sett voksen og burde takle det. Men likevel, innimellom i denne siste måneden har jeg følt meg så uendelig trist og "alene" når jeg ser folk på Facebook som koser seg med foreldre, og sammen med barnebarna. Misunner dem, og ønske jeg/vi fremdeles hadde mamma.

Barna mine er 10 og 12, og jeg/vi har bare kontakt med ett av mine tre søsken. Det blir så lite nær familie.

Er det andre på ca. min alder og med barn som er i litt samme situasjon? Hvordan takler dere det? Føler dere ofte på en tristhet eller tomhet, tar det lang tid før disse følelsene forsvinner mer og mer?

Er ikke noe klageinnlegg, men kommer ut av en litt ensom og trist tomhet inni meg, som har vært overveldende den siste måneden. Ønsker å kunne høre litt om andres erfaringer.

Anonymkode: 3765e...dcf

Åja, forstår deg godt. Jeg er 37 år, har også mistet familien min. Har kun kontakt med ett søsken. Det har vært trist og ensomt, i flere år. Men nå er det ikke det lengre. Ofte kjenner jeg meg mer lettet, for at jeg slipper å ha noe med de å gjøre. Har hatt en traumatisk barndom, som har satt dype spor. De er bare vonde minner, så jeg er oppriktig glad for at jeg slipper å se de igjen. 

Anonymkode: 481da...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender dere en god klem ❤️
 

Blir ikke det samme i det hele tatt, men vi har ingen nettverk her vi bor. Prøver å vise barnet mitt at det er kvalitetstid sammen som gjelder. At vi tilbringer tid sammen, og leker og spiller spill, går turer, og tenner bål. vi trenger ikke være mange for å ha det fint sammen. 

Håper dere finner mye trøst i hverandre❤️ De er jo såpass store at dere kan snakke om sorg og savn også.

Kanskje kan dere danne et fint nettverk etterhvert. Være besøksvenn for røde kors f.eks.

Anonymkode: 80da1...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en forelder igjen, som jeg har dårlig kontakt med, og som bor langt unna. Har et søsken på andre siden av landet. Ellers har jeg en sønn som bor hos meg 50% Så skjønner virkelig hva du mener.

Anonymkode: 506a8...b9d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎27‎.‎05‎.‎2020 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Venninnen min mistet begge foreldre i ung alder, far da hun var 16 og mor da hun var 28. 

Hun har noen tanter som stiller opp, pluss at vi i vennegjengen er familien hennes<3 Mine barn kaller henne tante, og hun er med på familiemiddager hos oss. Min mamma har sagt at hun vil være bestemor for venninnen min sine barn også, når den tid kommer. 

Anonymkode: f8373...583

Så koselig lese, dere er snille :)

Anonymkode: 3765e...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 32!og er alene med barnet mitt. Ingen foreldre har jeg. Så det er meg og barnet. Søsken bor langt unna.

det er stusselig og det har preget mye av hverdagen etter at barnet ble født. 12 år siden

Anonymkode: bbecc...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre, men vi har ingen kontakt. Har en bestemor som jeg har nær kontakt med, og som har oppdratt meg. Samboer har heldigvis litt familie. 
 

Litt ensomt av og til, men tenker at barna våre er heldige som har oss som foreldre, og den dagen de eventuelt bestemmer seg for å få barn så vil jeg virkelig stille opp for de, og det er en trøst❤️

Anonymkode: 4ae8d...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...