Gå til innhold

Vektøkning og p-stav?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! I 2017 begynte jeg på p-pillene microgynon og går på dem enda. De er veldig gode når det kommer til å hoppe over mensen og alt det der. Likvel har jeg gått opp 16 kg siden den gang. Jeg vokser jo enda så noe har jo med puberteten å gjøre, men noe må ha med p-pillene å gjøre. Jeg har derfor vurdert å slutte på p pillene. Likevel trenger jeg prevansjon og lurer derfor på om noen av dere har erfaring med p-stav og vektøkning? Vil allerhelst ikke gå opp i vekt:)

Anonymkode: 8f4e8...520

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Hvor høy er du og hva veier du nå? 

Anonymkode: 16bd9...e01

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Hvor høy er du og hva veier du nå? 

Er 18, 170 cm og veier 73

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er 18, 170 cm og veier 73

Ah, skjønner. Tror det er urealistisk at du skal veie 16 kg mindre, 57 kg kan hende at er litt lavt for deg. Men skjønner godt at du ikke vil gå opp mer i vekt. De fleste studier som er gjort viser at p-piller ikke gir vektøkning. Og eventuell vektøkning er opphopning av væske - og da er det snakk om bare noen få antall kg. 

Så sannsynligvis handler ikke vektøkningen om p-pillene. Det er jo ganske vanlig å legge på seg i den alderen du er. Du bør kanskje sjekke hvor mye du spiser og hvor aktiv du er i hverdagen. Ser du at du spiser for mye så kan du gjøre noe der. Spiser du derimot normalt og er normalt aktiv og vekta fortsetter å øke, så ville jeg tatt meg en tur til fastlegen. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette kan du dessverre ikke skylde på p-pillene. 

Anonymkode: 2350d...8b3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vell, mange legger på seg i alderen 16-18 år. Du kan snakk med legen men prevensjonsmidlers effekt på vekt er sterkt overdreven. 

Anonymkode: b42ee...d2b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok ikke det er på grunn av p-pillene. Og uansett dersom man legger på seg av medisiner, så er det stort sett fordi de kan øke appetitten. Så du må jo spise for mye for å legge på deg uansett. I din alder tenker jeg at du ikke skal fokusere på å slanke deg, men heller passe på at vekte ikke fortsetter å øke. Hold deg til 3-4 måltider om dagen, og ikke spis mellom måltidene. Du trenger ikke spise deg stappmett. Begrens godteri, brus med sukker, juice osv. Og det er ikke farlig å kjenne seg litt sulten mellom måltidene. 

Anonymkode: 8d936...405

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...