Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer et dumt spørsmål, men hadde satt pris på svar uten å bli helt slaktet. 

Trenger vi egentlig ufør/sykdom/livsforsikring? Føler alle snakker om at dette er noe man MÅ ha, men hvorfor? Jeg tenker vi har økonomi til å klare oss om noe skulle oppstå. 

Info om oss. Vi er gift, jeg er uføretrygdet, min mann jobber. Eier bolig og bil. Eneste lån er litt huslån. Har selvfølgelig hus/innbo, full kasko og reiseforsikring. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo for seint for deg å tegne uføreforsikring. Men tåler dere det økonomisk om også mannen din blir ufør? Hva om han dør i en ulykke i morgen, klarer du beholde huset med kun egen inntekt?

Anonymkode: e2393...825

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har det. Det er for at i tilfelle noe skulle skje med en av oss, så har den andre nok til å betjene lånet med slik at ikke huset går tapt. 

Anonymkode: 21ca0...666

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo for seint for deg å tegne uføreforsikring. Men tåler dere det økonomisk om også mannen din blir ufør? Hva om han dør i en ulykke i morgen, klarer du beholde huset med kun egen inntekt?

Anonymkode: e2393...825

Ja, vi vil klare oss fint økonomisk om han ble uføretrygdet. Heller ikke noe problem for meg å sitte alene med bolig. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har det. Det er for at i tilfelle noe skulle skje med en av oss, så har den andre nok til å betjene lånet med slik at ikke huset går tapt. 

Anonymkode: 21ca0...666

Men vi har nesten ikke noe huslån igjen. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke som skrevet over, men hvis mannen er frisk ville jeg absolutt tegnet forsikring på han. Jeg har to uføreforsikringer som trer inn den dagen jeg har vært sykemeldt over ett år. Da vil jeg få en utbetaling på 130 000 i året frem til 67 år, i tillegg til en engangssum på 1 mill hvis jeg blir ufør. Det sikrer både at jeg kan bli boende her jeg bor, men også at jeg bygge om huset hvis det trengs (f.eks hvis jeg skulle trenge rullestol), og ha et godt liv etter at jeg blir ufør. Jeg betaler riktignok en del for å ha disse forsikringene, men det finnes billigere alternativ. 

Anonymkode: 04b9c...b5c

  • Liker 2
Skrevet

Dersom restdel av huslånet er komfortabelt lite, og begge personer kan fortsette å bo i huset selv om den ene dør er det ikke absolutt nødvendig med livsforsikring. Det har man primært for å sikre at gjenlevende kan betale ned andre halvpart av boliglånet. Man har ikke livsforsikring fordi man håper at den andre parten dør så man kan leve som millionær og kjøpe ny Porsche. 

Uføreforsikring er heller ikke nødvendig dersom man har økonomi til å takle det som kommer. Men det kan være kjekt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har dere barn, og er de forsikret? De må alltid forsikres! 

Hvis dere klarer dere økonomisk vis en av dere dør, eller begge blir uføre må dere nesten vurdere det selv. 

Mannen min sa opp sin forsikring en mnd før han ble syk! Han var jo frisk og ung. Og han får nå mindre enn 50% av hva han tjente i jobb. 

Anonymkode: a137a...211

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå kommer et dumt spørsmål, men hadde satt pris på svar uten å bli helt slaktet. 

Trenger vi egentlig ufør/sykdom/livsforsikring? Føler alle snakker om at dette er noe man MÅ ha, men hvorfor? Jeg tenker vi har økonomi til å klare oss om noe skulle oppstå. 

Info om oss. Vi er gift, jeg er uføretrygdet, min mann jobber. Eier bolig og bil. Eneste lån er litt huslån. Har selvfølgelig hus/innbo, full kasko og reiseforsikring. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

Du skriver ikke noe om dere har barn. Har dere ikke barn vil den andres foreldre arve halvparten av arven til den som går bort. Har den som er igjen råd til å løse ut dette slik at den kan stå igjen med huset?

Kan selvsagt løses ved testament.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Illuminatum skrev:

Du skriver ikke noe om dere har barn. Har dere ikke barn vil den andres foreldre arve halvparten av arven til den som går bort. Har den som er igjen råd til å løse ut dette slik at den kan stå igjen med huset?

Kan selvsagt løses ved testament.

Ikke når de er gifte, da arver ikke foreldre med mindre det er spesifisert i testamente.

Jeg ser kanskje ikke behov for forsikring for dere. Vi har livsforsikring så den gjenlevende har råd til å sitte med huset. Men det er jo ikke noe dere trenger å tenke på.

Anonymkode: 35a90...9bc

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Da føler jeg at jeg har tenkt riktig og at vi ikke trenger forsikring. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

Skrevet (endret)
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke når de er gifte, da arver ikke foreldre med mindre det er spesifisert i testamente.

Jeg ser kanskje ikke behov for forsikring for dere. Vi har livsforsikring så den gjenlevende har råd til å sitte med huset. Men det er jo ikke noe dere trenger å tenke på.

Anonymkode: 35a90...9bc

Der tar du nok feil.

I et barnløst ekteskap vil ektefelle arve halvparten og foreldrene halvparten.
https://www.help.no/fagomrader/arv/arv-for-barnlose-ektefeller/

https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar/

 

Endret av Illuminatum
Skrevet

 

5 minutter siden, Illuminatum said:

Der tar du nok feil.

I et barnløst ekteskap vil ektefelle arve halvparten og foreldrene halvparten.

Vil ikke slike ting elimineres med et testamente hvor det spesifiseres at samboer/ektefelle arver alt ved bortfall? 

AnonymBruker
Skrevet

Har man god nok inntekt til at man klarer å leve på 64% av den trenger man ikke uføreforsikring. I Norge har vi et sikkerhetsnett med trygd, ergo ikke noe man trenger pr nå.

Anonymkode: f17bd...b58

Skrevet
7 minutter siden, newman01 skrev:

 

Vil ikke slike ting elimineres med et testamente hvor det spesifiseres at samboer/ektefelle arver alt ved bortfall? 

Jo, dette kan elimineres ved testamant.

Skrevet

Kan være lurt å ha forsikring ift alvorlig sykdom. Kreft eller annet som krever behandling og er langvarig. Livsforsikring er jo også greit å ha. Er mange utgifter ved et dødsfall som kan være greit å ha hjelp til å betale. 

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Mumsmums skrev:

Kan være lurt å ha forsikring ift alvorlig sykdom. Kreft eller annet som krever behandling og er langvarig. Livsforsikring er jo også greit å ha. Er mange utgifter ved et dødsfall som kan være greit å ha hjelp til å betale. 

Behandling er gratis i Norge, så hvorfor trenger vi forsikring tenker du? Og utgiftene med en begravelse klarer vi fint, ser ikke at det er andre utgifter ved dødsfall. 

Anonymkode: 67ff7...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Vi har valgt å ikke ha det, men det er jo et personlig valg. Så lurt å tenke igjennom. Vi har derimot testamente som sikrer hverandre (samboere, ikke felles barn ennå). Nå venter vi barn og skal gifte oss, så da må testamente oppdateres. Har ikke satt meg inn i detaljene omkring barneforsikring ennå, men det er på «to do» listen. 

Anonymkode: 69ccb...43d

Skrevet

Medisiner og transport er ikke gratis. Festeavgift må bl.a betales. Advokat ved arveoppgjør.. Føler du at du klarer deg, og ikke trenger de ekstra pengene man kan få, så er jo det opp til deg. 

Jeg betaler gladelig 118 kr i året på en millions livsforsikring. Og betaler gladelig på helseforsikringer for å evt få litt ekstra, både penger og raskere hjelp. Hvis jeg blir syk. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har valgt å ikke ha det, men det er jo et personlig valg. Så lurt å tenke igjennom. Vi har derimot testamente som sikrer hverandre (samboere, ikke felles barn ennå). Nå venter vi barn og skal gifte oss, så da må testamente oppdateres. Har ikke satt meg inn i detaljene omkring barneforsikring ennå, men det er på «to do» listen. 

Anonymkode: 69ccb...43d

Jeg ramlet på skolen og skadet meg. Fikk varige skader. Fikk utbetaling av forsikring gjennom skolen, men også gjennom forsikringen min far hadde på meg. Det var dog flere år senere da han ikke tenkte på at han hadde forsikret meg før det🙈 men det er lurt å ha forsikring på barna! 

Det er 18 år med mange ting som kan skje!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...