AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #1 Skrevet 26. mai 2020 Nå kommer et dumt spørsmål, men hadde satt pris på svar uten å bli helt slaktet. Trenger vi egentlig ufør/sykdom/livsforsikring? Føler alle snakker om at dette er noe man MÅ ha, men hvorfor? Jeg tenker vi har økonomi til å klare oss om noe skulle oppstå. Info om oss. Vi er gift, jeg er uføretrygdet, min mann jobber. Eier bolig og bil. Eneste lån er litt huslån. Har selvfølgelig hus/innbo, full kasko og reiseforsikring. Anonymkode: 67ff7...7fc
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #2 Skrevet 26. mai 2020 Det er jo for seint for deg å tegne uføreforsikring. Men tåler dere det økonomisk om også mannen din blir ufør? Hva om han dør i en ulykke i morgen, klarer du beholde huset med kun egen inntekt? Anonymkode: e2393...825 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #3 Skrevet 26. mai 2020 Vi har det. Det er for at i tilfelle noe skulle skje med en av oss, så har den andre nok til å betjene lånet med slik at ikke huset går tapt. Anonymkode: 21ca0...666
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #4 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo for seint for deg å tegne uføreforsikring. Men tåler dere det økonomisk om også mannen din blir ufør? Hva om han dør i en ulykke i morgen, klarer du beholde huset med kun egen inntekt? Anonymkode: e2393...825 Ja, vi vil klare oss fint økonomisk om han ble uføretrygdet. Heller ikke noe problem for meg å sitte alene med bolig. Anonymkode: 67ff7...7fc
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #5 Skrevet 26. mai 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi har det. Det er for at i tilfelle noe skulle skje med en av oss, så har den andre nok til å betjene lånet med slik at ikke huset går tapt. Anonymkode: 21ca0...666 Men vi har nesten ikke noe huslån igjen. Anonymkode: 67ff7...7fc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #6 Skrevet 27. mai 2020 Du får ikke som skrevet over, men hvis mannen er frisk ville jeg absolutt tegnet forsikring på han. Jeg har to uføreforsikringer som trer inn den dagen jeg har vært sykemeldt over ett år. Da vil jeg få en utbetaling på 130 000 i året frem til 67 år, i tillegg til en engangssum på 1 mill hvis jeg blir ufør. Det sikrer både at jeg kan bli boende her jeg bor, men også at jeg bygge om huset hvis det trengs (f.eks hvis jeg skulle trenge rullestol), og ha et godt liv etter at jeg blir ufør. Jeg betaler riktignok en del for å ha disse forsikringene, men det finnes billigere alternativ. Anonymkode: 04b9c...b5c 2
newman01 Skrevet 27. mai 2020 #7 Skrevet 27. mai 2020 Dersom restdel av huslånet er komfortabelt lite, og begge personer kan fortsette å bo i huset selv om den ene dør er det ikke absolutt nødvendig med livsforsikring. Det har man primært for å sikre at gjenlevende kan betale ned andre halvpart av boliglånet. Man har ikke livsforsikring fordi man håper at den andre parten dør så man kan leve som millionær og kjøpe ny Porsche. Uføreforsikring er heller ikke nødvendig dersom man har økonomi til å takle det som kommer. Men det kan være kjekt.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #8 Skrevet 27. mai 2020 Har dere barn, og er de forsikret? De må alltid forsikres! Hvis dere klarer dere økonomisk vis en av dere dør, eller begge blir uføre må dere nesten vurdere det selv. Mannen min sa opp sin forsikring en mnd før han ble syk! Han var jo frisk og ung. Og han får nå mindre enn 50% av hva han tjente i jobb. Anonymkode: a137a...211
Illuminatum Skrevet 27. mai 2020 #9 Skrevet 27. mai 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå kommer et dumt spørsmål, men hadde satt pris på svar uten å bli helt slaktet. Trenger vi egentlig ufør/sykdom/livsforsikring? Føler alle snakker om at dette er noe man MÅ ha, men hvorfor? Jeg tenker vi har økonomi til å klare oss om noe skulle oppstå. Info om oss. Vi er gift, jeg er uføretrygdet, min mann jobber. Eier bolig og bil. Eneste lån er litt huslån. Har selvfølgelig hus/innbo, full kasko og reiseforsikring. Anonymkode: 67ff7...7fc Du skriver ikke noe om dere har barn. Har dere ikke barn vil den andres foreldre arve halvparten av arven til den som går bort. Har den som er igjen råd til å løse ut dette slik at den kan stå igjen med huset? Kan selvsagt løses ved testament.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #10 Skrevet 27. mai 2020 13 minutter siden, Illuminatum skrev: Du skriver ikke noe om dere har barn. Har dere ikke barn vil den andres foreldre arve halvparten av arven til den som går bort. Har den som er igjen råd til å løse ut dette slik at den kan stå igjen med huset? Kan selvsagt løses ved testament. Ikke når de er gifte, da arver ikke foreldre med mindre det er spesifisert i testamente. Jeg ser kanskje ikke behov for forsikring for dere. Vi har livsforsikring så den gjenlevende har råd til å sitte med huset. Men det er jo ikke noe dere trenger å tenke på. Anonymkode: 35a90...9bc 1
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #11 Skrevet 27. mai 2020 Takk for svar. Da føler jeg at jeg har tenkt riktig og at vi ikke trenger forsikring. Anonymkode: 67ff7...7fc
Illuminatum Skrevet 27. mai 2020 #12 Skrevet 27. mai 2020 (endret) 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke når de er gifte, da arver ikke foreldre med mindre det er spesifisert i testamente. Jeg ser kanskje ikke behov for forsikring for dere. Vi har livsforsikring så den gjenlevende har råd til å sitte med huset. Men det er jo ikke noe dere trenger å tenke på. Anonymkode: 35a90...9bc Der tar du nok feil. I et barnløst ekteskap vil ektefelle arve halvparten og foreldrene halvparten. https://www.help.no/fagomrader/arv/arv-for-barnlose-ektefeller/ https://www.domstol.no/arv-og-skifte/dodsfall-og-arv/arv-nar/ Endret 27. mai 2020 av Illuminatum
newman01 Skrevet 27. mai 2020 #13 Skrevet 27. mai 2020 5 minutter siden, Illuminatum said: Der tar du nok feil. I et barnløst ekteskap vil ektefelle arve halvparten og foreldrene halvparten. Vil ikke slike ting elimineres med et testamente hvor det spesifiseres at samboer/ektefelle arver alt ved bortfall?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #14 Skrevet 27. mai 2020 Har man god nok inntekt til at man klarer å leve på 64% av den trenger man ikke uføreforsikring. I Norge har vi et sikkerhetsnett med trygd, ergo ikke noe man trenger pr nå. Anonymkode: f17bd...b58
Illuminatum Skrevet 27. mai 2020 #15 Skrevet 27. mai 2020 7 minutter siden, newman01 skrev: Vil ikke slike ting elimineres med et testamente hvor det spesifiseres at samboer/ektefelle arver alt ved bortfall? Jo, dette kan elimineres ved testamant.
Mumsmums Skrevet 27. mai 2020 #16 Skrevet 27. mai 2020 Kan være lurt å ha forsikring ift alvorlig sykdom. Kreft eller annet som krever behandling og er langvarig. Livsforsikring er jo også greit å ha. Er mange utgifter ved et dødsfall som kan være greit å ha hjelp til å betale.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #17 Skrevet 27. mai 2020 15 minutter siden, Mumsmums skrev: Kan være lurt å ha forsikring ift alvorlig sykdom. Kreft eller annet som krever behandling og er langvarig. Livsforsikring er jo også greit å ha. Er mange utgifter ved et dødsfall som kan være greit å ha hjelp til å betale. Behandling er gratis i Norge, så hvorfor trenger vi forsikring tenker du? Og utgiftene med en begravelse klarer vi fint, ser ikke at det er andre utgifter ved dødsfall. Anonymkode: 67ff7...7fc
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2020 #18 Skrevet 27. mai 2020 Vi har valgt å ikke ha det, men det er jo et personlig valg. Så lurt å tenke igjennom. Vi har derimot testamente som sikrer hverandre (samboere, ikke felles barn ennå). Nå venter vi barn og skal gifte oss, så da må testamente oppdateres. Har ikke satt meg inn i detaljene omkring barneforsikring ennå, men det er på «to do» listen. Anonymkode: 69ccb...43d
Mumsmums Skrevet 27. mai 2020 #19 Skrevet 27. mai 2020 Medisiner og transport er ikke gratis. Festeavgift må bl.a betales. Advokat ved arveoppgjør.. Føler du at du klarer deg, og ikke trenger de ekstra pengene man kan få, så er jo det opp til deg. Jeg betaler gladelig 118 kr i året på en millions livsforsikring. Og betaler gladelig på helseforsikringer for å evt få litt ekstra, både penger og raskere hjelp. Hvis jeg blir syk.
Mumsmums Skrevet 27. mai 2020 #20 Skrevet 27. mai 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har valgt å ikke ha det, men det er jo et personlig valg. Så lurt å tenke igjennom. Vi har derimot testamente som sikrer hverandre (samboere, ikke felles barn ennå). Nå venter vi barn og skal gifte oss, så da må testamente oppdateres. Har ikke satt meg inn i detaljene omkring barneforsikring ennå, men det er på «to do» listen. Anonymkode: 69ccb...43d Jeg ramlet på skolen og skadet meg. Fikk varige skader. Fikk utbetaling av forsikring gjennom skolen, men også gjennom forsikringen min far hadde på meg. Det var dog flere år senere da han ikke tenkte på at han hadde forsikret meg før det🙈 men det er lurt å ha forsikring på barna! Det er 18 år med mange ting som kan skje!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå