Gå til innhold

Hva skjer med pasientlister til døde fastleger?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

En venninne er helt knust etter at fastlegen plutselig  døde, og hun er i en vanskelig sak med nav. Hun sa at det var en vikar på legekontoret som skal ta kontakt med de som er satt opp til time hos avdød fastlege. 

Har hun blitt tilknyttet en ny fastlege nå, eller må hun søke om å få det? Hvordan fungerer systemet der? Er det noe automatikk i det at man alltid har en fastlege?  Da min egen fastlege gikk ut i permisjon så satte jeg meg på lista til en annen fastlege. Om jeg ikke hadde gjort det, hadde jeg fortsatt tilhørt samme legekontor? 

Endret av Pipaluk
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det utlyses stilling - og vedkommende overtar listen. Vikaren er der til dess. 

Men forøvrig - tragisk. Ikke fordi din venninne er i en vanskelig sak med NAV - men for fastlegen og hens familie. 😶

Anonymkode: ae9ee...b7a

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det utlyses stilling - og vedkommende overtar listen. Vikaren er der til dess. 

Men forøvrig - tragisk. Ikke fordi din venninne er i en vanskelig sak med NAV - men for fastlegen og hens familie. 😶

Anonymkode: ae9ee...b7a

Ja det er tragisk for alle parter. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ansettes en ny lege i hjemmelen, og denne blir da fastlege for din venninne. Fastleger som er i permisjon får inn vikar, slutter legen uten at det ansettes ny fordeles pasientene på ledige plasser hos andre leger i kommunen. 

Anonymkode: 2c5a4...626

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det ansettes en ny lege i hjemmelen, og denne blir da fastlege for din venninne. Fastleger som er i permisjon får inn vikar, slutter legen uten at det ansettes ny fordeles pasientene på ledige plasser hos andre leger i kommunen. 

Anonymkode: 2c5a4...626

Men i mellomtiden før lista blir kjøpt opp, har hun da en «teknisk» fastlege? Det er en vikar på dette legekontoret men hun er også vikar for en annen lege. At det skulle skje et dødsfall der var ganske overraskende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg har den samme fastlegen. Helt grusomt, og skjønner ingenting av hva som kan ha skjedd :( Vedkommende var ganske ung og virket sunn og livsglad. Jeg har iallfall denne legen som fastlege enda, men må gå til andre på senteret inntil de får på plass en erstatter. Fikk inntrykk av at det kunne ta tid..

Anonymkode: a6615...183

• Liker 2
Skrevet
På 26.5.2020 den 22.47, Pipaluk skrev:

Men i mellomtiden før lista blir kjøpt opp, har hun da en «teknisk» fastlege? Det er en vikar på dette legekontoret men hun er også vikar for en annen lege. At det skulle skje et dødsfall der var ganske overraskende. 

Går fint an at en liste teknisk sett ikke har en fastlege, men forskjellige vikarer. Jeg har hatt det i to år, "liste uten fast lege", da har det vært vikarer og turnusleger jeg har fått time til.

• Liker 2
Skrevet (endret)
23 timer siden, pia mater skrev:

Går fint an at en liste teknisk sett ikke har en fastlege, men forskjellige vikarer. Jeg har hatt det i to år, "liste uten fast lege", da har det vært vikarer og turnusleger jeg har fått time til.

Jeg vet at et legekontor praktiserte felleslister. Tre leger ville enten ikke sette inn spiral, eller henvise til abort. Den praksisen måtte de slutte med  sa fylkesmannen, da det er meningen at pasienten skal forholde seg til én lege.  Legene valgte derfor å slutte. Mulig det er annerledes hvis ikke skyldes reservasjoner men at de ikke har funnet lege som kan ta hele jobben?

Endret av Pipaluk
Skrevet
31 minutter siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet at et legekontor praktiserte felleslister. Tre leger ville enten ikke sette inn spiral, eller henvise til abort. Den praksisen måtte de slutte med, da det er meningen at pasienten skal forholde seg til én lege.  Legene valgte derfor å slutte. Mulig det er annerledes hvis ikke skyldes reservasjoner men at de ikke har funnet lege som kan ta hele jobben?

I mitt tilfelle var det pga at min tidligere fastlege sluttet i jobben og ingen har blitt ansatt fast etter dette.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for identifisering av privatpersoner.

Anki, mod

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, pia mater skrev:

I mitt tilfelle var det pga at min tidligere fastlege sluttet i jobben og ingen har blitt ansatt fast etter dette.

Det er visst blitt veldig vanskelig å få tak i fastleger. 

Anonymkode: 8bbfe...8ee

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Anki skrev:

Tråden er ryddet for identifisering av privatpersoner.

Anki, mod

Takk for det! Gikk litt fort i svingene her. Ønsker selvfølgelig ikke at legen skal gjenkjennes.  Men umulig å redigere anonymt innlegg

Anonymkode: 5dc18...70a

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja 🤬🤬🤬🤬

Anonymkode: 9abff...814

• Liker 1
Skrevet

Ja 🤬🤬🤬🤬

Ja 🤬🤬🤬🤬

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært naiv. Jeg trodde det var nok av leger som ønsket (fast) jobb.  Er det mindre populært å være fastlege? 

Skrevet
21 timer siden, pia mater skrev:

Hva står det på min helse? Står det bare legekontor? 

Skrevet
8 minutter siden, Pipaluk skrev:

Hva står det på min helse? Står det bare legekontor? 

Det står "liste uten fast lege", tror jeg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)
På 4.6.2020 den 10.50, Pipaluk skrev:

Jeg har vært naiv. Jeg trodde det var nok av leger som ønsket (fast) jobb.  Er det mindre populært å være fastlege? 

Ja, fordi arbeidsforholdene er så usikre. Det er grunnen til at det har blitt mer og mer vanlig med kommunale faste stillinger med fastlønn. Artikkelen under beskriver det bra. Nå har også Fastlegeopprøret tatt tak og løftet det politisk. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

Hun betalte en snau million kroner for sin praksis på et legekontor i Tromsø sentrum. I tillegg til 10.000 kroner i måneden for å betjene lånet, hadde hun månedlige driftsutgifter på 70.000 kroner. Listen med 1100 pasienter ga 35.000 kroner i tilskudd fra kommunen.

Anonymkode: a7b51...f98

Endret av Anki
Kortet ned sitat. Anki, mod
  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 4.6.2020 den 13.18, AnonymBruker skrev:

Ja, fordi arbeidsforholdene er så usikre. Det er grunnen til at det har blitt mer og mer vanlig med kommunale faste stillinger med fastlønn. Artikkelen under beskriver det bra. Nå har også Fastlegeopprøret tatt tak og løftet det politisk. 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/03/16/169425/virkeligheten-kom-som-en-krasjlanding

Hun betalte en snau million kroner for sin praksis på et legekontor i Tromsø sentrum. I tillegg til 10.000 kroner i måneden for å betjene lånet, hadde hun månedlige driftsutgifter på 70.000 kroner. Listen med 1100 pasienter ga 35.000 kroner i tilskudd fra kommunen.

Anonymkode: a7b51...f98

Men en slik jobb så er det drepen for familielivet.  Det innsnevrer antall søkere. 
En jeg kjenner som har jobbet som fastlege og er spesialist i allmennmedisin, jobber på sykehus nå. Blir vel vanskelig med to barnehagebarn, og  annen familie i annen by og land. 

Endret av Anki
Kortet ned sitat i sitert innlegg.
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, Pipaluk skrev:

Jeg vet at et legekontor praktiserte felleslister. Tre leger ville enten ikke sette inn spiral, eller henvise til abort. Den praksisen måtte de slutte med  sa fylkesmannen, da det er meningen at pasienten skal forholde seg til én lege.  Legene valgte derfor å slutte. Mulig det er annerledes hvis ikke skyldes reservasjoner men at de ikke har funnet lege som kan ta hele jobben?

Tror neppe at det at noen leger ikke setter spiral er er grunn til at de slutter med felleslister. I Norge setter 30% av fastlegene ikke spiral. Det er ikke på grunn av religiøse grunner men fordi de har lite erfaring og man mener det er bedre at legene spesialiserer seg på hvert sitt felt. Har du pådratt deg en eksotisk sykdom fra en reise i utlandet vil ofte også fastlegen be om at en spesiell kollega ser på det. Heller ikke alle fastleger skal være eksperter på alt.

Anonymkode: 98039...a9a

Skrevet (endret)
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror neppe at det at noen leger ikke setter spiral er er grunn til at de slutter med felleslister. I Norge setter 30% av fastlegene ikke spiral. Det er ikke på grunn av religiøse grunner men fordi de har lite erfaring og man mener det er bedre at legene spesialiserer seg på hvert sitt felt. Har du pådratt deg en eksotisk sykdom fra en reise i utlandet vil ofte også fastlegen be om at en spesiell kollega ser på det. Heller ikke alle fastleger skal være eksperter på alt.

Anonymkode: 98039...a9a

Det er en forskjell på manglende erfaring, og en reservasjon mot å gjøre det, selv om det blir behov for det, og man får opplæring. Å henvise til abort kan være ubehagelig, men ingen vanskelig prosedyre  

Jeg vet ikke om legene kunne sette inn spiral, men de  nektet  i hvertfall å gjøre det. De hadde jobbet som fastleger i mange år, så rart om de ikke kunne det.  Det er ganske enkelt! En av legene ville heller ikke henvise til abort. De løste det sånn at pasienten ringte til legekontoret og ble da tildelt en lege som kunne gjøre det de ønsket, om det så var spiral eller henvisning til abort. Men dette  med felleslister slo fylkesmannen ned på, fordi praksisen var i strid med lovverket. 

Endret av Pipaluk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...