Gå til innhold

Er det greit å mislike leger?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om det er greit å ikke like leger noe særlig... Har selv hatt negative erfaringer, samt flere jeg kjenner har også hatt det. Noen har til og med gjort feil i en kirurgisk operasjon , og det skulle jo ikke vært mulig engang å gjøre. Jeg har til og med fått slengt kommentarer om ting som ikke er relevant til noe

Føler mange blir leger pga lønn og ikke pga de ønsker å hjelpe mennesker... Også har jeg sett hvordan leger behandler uteliggere: satt på venterommet på legevakten for mange år siden, og en uteligger kom inn, de ble kastet ut med engang, synes det var sjokkerende å se! Skal dem ikke behandle alle likt uansett?

Anonymkode: 21549...2ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det verste er kynismen da. De tar jo flesk for hver minste ting selv når dem ikke har gjort noe engang!

F.eks legen ringer og prater i et par få sekund med deg, her er en faktura på 500 kr!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det finnes såklart noen få veldig dyktige leger, men føler ikke dette er majoriteten av dem... huff.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det lov å mislike leger. Det handler om servicevillighet, pålitelighet, lytteevne, grad av arroganse, kunnskapsnivå og uttrykningsevne. 

Man misliker jo f.eks en butikkansatt momentant når den ansatte behandler deg som kunde dårlig, ikke holder taushetsplikt, er arrogant, viser lav kunnskapsnivå for salg og service eller dårlig framtoning. Det gjelder jo uansett yrkesgruppe, så hvorfor skal ikke dette gjelde leger også?

Legers arroganse og mindreverdighetssyn på pasienter skinner igjennom hos svært mange leger. Spesielt med årene. Akkurat som om at erfaring skaper arroganse. Jeg fordrar ikke slike leger.

Anonymkode: acd9a...60e

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er greit å mislike leger. Om det er noen god kollektiv grunn til å gjøre det, vet jeg ikke. Om du ikke liker leger, tenker jeg det har med egne opplevelser å gjøre.

Mange har både negative og positive erfaringer med forskjellige yrkesgrupper, og kanskje spesielt i yrker der de forventer å få en eller annen form for service eller tjeneste. Det er fullt mulig å gjøre feil under operasjoner. Grunnen til at det gjøres få feil, til tross for kompliserte og teknisk utfordrende inngrep, er at de fleste kirurger øver i årevis under supervisjon og bruker mange timer,  både på jobb og i fritiden, på å mestre teknikkene. De fleste leger (inkludert kirurger) får svært mye personlig glede ut av å gjøre jobben sin på en god måte, vil jeg tro, og er først og fremt i yrket på grunn av mestring og utfordring, heller enn penger. Leger tjener ikke særlig godt og kommer spesielt dårlig ut når man sammenligner lønn for hver time på jobb eller med yrker som krever like lang utdannelse. Jeg tenker at det godt kan være leger som ikke brenner for å hjelpe andre, men det er trygt å si at de fleste har mestring og dyktighet som motivasjon. Hvis rikdom er målet, har de valgt feil yrke.

Endret av Diafragma
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er det lov å mislike leger. Det handler om servicevillighet, pålitelighet, lytteevne, grad av arroganse, kunnskapsnivå og uttrykningsevne. 

Man misliker jo f.eks en butikkansatt momentant når den ansatte behandler deg som kunde dårlig, ikke holder taushetsplikt, er arrogant, viser lav kunnskapsnivå for salg og service eller dårlig framtoning. Det gjelder jo uansett yrkesgruppe, så hvorfor skal ikke dette gjelde leger også?

Legers arroganse og mindreverdighetssyn på pasienter skinner igjennom hos svært mange leger. Spesielt med årene. Akkurat som om at erfaring skaper arroganse. Jeg fordrar ikke slike leger.

Anonymkode: acd9a...60e

Ja , det virker bare som det ikke er så sosialt akseptabelt. Leger skal liksom forgudes. De redder jo mennesker!

Men av og til lurer jeg på om det hadde vært bedre meden AI Doctorrobot lege, enn en vanlig lege. Sjansen for at en robot gjør feil er vel like stor som en menneskelege, men man slipper ihvertfall den ''ovenpå holdningen''. Usj.

Enig. Lurer på hvorfor? Hvorfor har dem mindreverighetssyn på visse pasienter?

AnonymBruker
Skrevet

Blir vel litt feil å mislike alle leger, de er jo forskjellige. Noen er veldig ålreite, andre er duster. Som blant resten av befolkningen. Jeg har bare møtt en kjip lege. Jeg skal forklare hvorfor:

Jeg har en medfødt misdannelse, jeg utviklet et veldig stort bryst, la oss si en D-cup, og et veldig lite bryst, såvidt en A-cup. Da jeg var i 20 årene (er i 40 årene nå) så opererte jeg dette. Jeg la inn silikon i det lille brystet, og reduserte samt løftet det store sånn at de ble så og si like. Dette ble gjort på et offentlig sykehus. For noen år siden så fikk jeg problemer med silikonprotesen, den kapslet seg inn og ble veldig hard og vond. Så jeg dro tilbake til sykehuset for å høre hva som kunne gjøres. Der møtte jeg denne kjipe legen. Han sa at dette ikke var noe det offentlige kunne ta seg av. Greit nok. Han ga meg navnet på en klinikk i sverige, som han mente kunne fikse dette for meg, med kort ventetid. Jeg måtte bekoste dette selv. Da jeg sjekket opp denne klinikken, så så jeg at det var den kjipe legen som eide denne klinikken. Han prøvde altså å lure meg.

Jeg fikk ny time hos en annen plastikkirurg på samme sykehus, og han hjalp meg. Han fjernet protesen og la inn fett fra magen min, og vips var jeg så god som ny. Gratis.

Anonymkode: 4db19...9a0

AnonymBruker
Skrevet

Å mislike leger er veldig akseptert. Å si det samme om sykepleiere er derimot ikke lov

Anonymkode: 6c7ad...2ea

Skrevet

Blir vel litt rart å mislike en hel gruppe mennesker? Leger er som alle andre mennesker like forskjellige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å mislike leger er veldig akseptert. Å si det samme om sykepleiere er derimot ikke lov

Synes du det om sykepleiere også?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes du det om sykepleiere også?

Nei. 

Anonymkode: 2a96a...5f1

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir bare etisk feil. 

Anonymkode: 2a96a...5f1

AnonymBruker
Skrevet

Tror det er mange spesielle mennesker som blir leger. De virker ofte høye på seg selv, og når man f.eks. leser leserinnlegg fra leger i aviser som handler om helt andre ting enn medisin, så skal de alltid nevne at de er lege.

Anonymkode: 2f104...fbe

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...