Gå til innhold

Noen som er gode på arveregler her?

Anbefalte innlegg

Gjest Fallabella
Skrevet

Jeg trenger hjelp. Leste her at gaver gitt før en person er død kan omgjøres eller regnes som ugyldig utifra gitte kriterier. Hva skal til for at dette kan skje og hvordan gå frem for å få dette avklart?

Jeg har blitt fratatt min farsarven å synes ikke det er ok. Han er, uten at det kan bevises, manipulert og underkuet. Han har også forandret seg etter en alvorlig hendelse, blitt stille å sitter bare å ser ut i lufta.. fjern.. uten at dette kan bevises. Jeg mener han er lurt til å gi fra seg alt han eier av sin nåværende kone. Dette hadde ikke skjedd hvis han var frisk da han tidligere viste mye omtanke for meg og faktisk sa en gang at jeg så klart skulle få arven min.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lever han enda? Da er det lite å gjøre med det. Han har full råderett over sine eiendeler så lenge han lever, som betyr at han kan gi alt i gave gratis om han vil så lenge det ikke blir gjort for å unngå kreditorer

Anonymkode: b457a...b89

Skrevet

Å gi store gaver kan ikke omstøtes med mindre personen har verge, eller sitter i uskiftet bo. Sitter personen i uskiftet bo så kan man ikke fritt frem gi bort hva man vil. 

Ellers er det fritt fram å gi f.eks deg absolutt alt mens dine søsken ikke får noe, såfremt det gjøres før man er død.

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Fallabella said:

Jeg trenger hjelp. Leste her at gaver gitt før en person er død kan omgjøres eller regnes som ugyldig utifra gitte kriterier. Hva skal til for at dette kan skje og hvordan gå frem for å få dette avklart?

Jeg har blitt fratatt min farsarven å synes ikke det er ok. Han er, uten at det kan bevises, manipulert og underkuet. Han har også forandret seg etter en alvorlig hendelse, blitt stille å sitter bare å ser ut i lufta.. fjern.. uten at dette kan bevises. Jeg mener han er lurt til å gi fra seg alt han eier av sin nåværende kone. Dette hadde ikke skjedd hvis han var frisk da han tidligere viste mye omtanke for meg og faktisk sa en gang at jeg så klart skulle få arven min.

Hvis han fortsatt bruker det han har gitt bort, for eksempel betaler ned lån og bor i eiendom som er gitt, kan det tyde på at gaven kan omstøtes fordi da er det ikke en gave som får realitet. Skal generelt en del til for å omstøte da, men mange eksempler på rettspraksis der dette har blitt gjort. 

Gjest Fallabella
Skrevet

Han har gitt bort alt han eier men har krevd borett ifølge grunnboken, det at han fortsatt bor der kan gjøre at gaven kan bli vurdert ugyldig har jeg lest..?

Han lever. Alt er gitt bort fordi han er gammel. Det er også gitt bort sent i ekteskapet. 

Gjest Fallabella
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han fortsatt bruker det han har gitt bort, for eksempel betaler ned lån og bor i eiendom som er gitt, kan det tyde på at gaven kan omstøtes fordi da er det ikke en gave som får realitet. Skal generelt en del til for å omstøte da, men mange eksempler på rettspraksis der dette har blitt gjort. 

Han bruker eiendommen ja og har tinglyst borett i grunnboken. Hva gjør jeg evt for å kreve gaven som ugyldig.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sier han selv om hvorfor du ikke får arv? Han er jo ikke dement slik du fremlegger det, dvs han har gitt det bort av egen fri vilje. Om han ikke kan redegjøre for grunn, og lege kan bekrefte han var utilregnelig når gaven ble gitt så har du dessverre ikke noe rett på din side.

Anonymkode: 18184...d50

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, Fallabella skrev:

Han bruker eiendommen ja og har tinglyst borett i grunnboken. Hva gjør jeg evt for å kreve gaven som ugyldig.

Du kontakter en advokat.

Hovedregelen er at man ikke kan "gi bort et hus som noen bor i", i den forstand at om han fortsatt bor der, betaler regninger og at ingenting egentlig ble forandret med eierskifte; eller eierskifte ikke er skikkelig gjennomført, vil det kunne være mulig å nå frem med krav om omstøtelse.

Velg en advokat med god kunnskap om arveregler.

Er det en bondegård, eller noen slags odel involvert, blir det mye mer komplisert, men det virker jo ikke være saken her.

Anonymkode: 4d6f2...67a

AnonymBruker
Skrevet

Hvis gaven er gitt bort rett før død, kan den anses som en dødsdisposisjon i stedet for en livsdisposisjon, og muligens omgjøres.

Anonymkode: 7a6d4...1bc

AnonymBruker
Skrevet

Og hvis det er klausul om borett kan gaven regnes som ikke reell, men som et forsøk på å omgå arveregler, dødsdisposisjon. Jeg anbefaler at du kontakter en advokat. Det koster ikke mange kronene å få et svar på om du kan ha en sak.

Anonymkode: 34cb2...4d7

• Liker 1
Gjest Fallabella
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier han selv om hvorfor du ikke får arv? Han er jo ikke dement slik du fremlegger det, dvs han har gitt det bort av egen fri vilje. Om han ikke kan redegjøre for grunn, og lege kan bekrefte han var utilregnelig når gaven ble gitt så har du dessverre ikke noe rett på din side.

Anonymkode: 18184...d50

Jeg har ingen mulighet til å snakke med han. Han gjør det kona vil, kona vil ha alt etter han for seg selv. Det er «hans mening. Det er et lite bruk som min far selv arvet og har vært i vår slekt i generasjoner. Nå blir det solgt på det åpne markedet den dagen kona vil flytte. Jeg ville hatt førsteretten til å kunne kjøpe det når det passet kona inkl min pliktdelsarv, men det ser ikke slik ut..

Gjest Fallabella
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og hvis det er klausul om borett kan gaven regnes som ikke reell, men som et forsøk på å omgå arveregler, dødsdisposisjon. Jeg anbefaler at du kontakter en advokat. Det koster ikke mange kronene å få et svar på om du kan ha en sak.

Anonymkode: 34cb2...4d7

Ja det må bli sånn. Tror kanskje det kommer inn andre regler også hvis det ligger et testamentet i tillegg.. Jeg vet ikke..

Her er det klausul om borett for han. 

Gjest Fallabella
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kontakter en advokat.

Hovedregelen er at man ikke kan "gi bort et hus som noen bor i", i den forstand at om han fortsatt bor der, betaler regninger og at ingenting egentlig ble forandret med eierskifte; eller eierskifte ikke er skikkelig gjennomført, vil det kunne være mulig å nå frem med krav om omstøtelse.

Velg en advokat med god kunnskap om arveregler.

Er det en bondegård, eller noen slags odel involvert, blir det mye mer komplisert, men det virker jo ikke være saken her.

Anonymkode: 4d6f2...67a

Eierskifte er tinglyst. Kona  eier nå 100% 

Det er helt klart pga arv for de har eid halvparten hver i alle år før denne endringen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...