Gjest Gjesta Skrevet 28. juni 2005 #1 Del Skrevet 28. juni 2005 Har hatt feber i noen dager nå, men har ikke hatt termometer, så i dag kjøpte jeg meg et. Helt vanlig, lite enkelt, digitalt et. Men så var det dette med temperaturer da...Har jo alltid trodd at kroppstemperaturen er 37,5 grader - men det skal det tydeligvis ikke være på termometeret. Er det fordi man ikke måler inni kroppen det da eller? Det står at gjennomsnittlig temperatur i munnhulen er 36,6 grader. Greit nok, jeg målte og fikk 36,9 grader. Da kommer første spørsmål. Hvor mye "over" normalen må det være før det regnes som feber? Et par timer senere måler jeg igjen, fordi jeg føler meg varmere og mer feberaktig. Tempen viser 37,5 grader. Er dette feber da? Blir litt frustrert over at det ikke står noe om hvor mye temperaturen må stige for at man skal regne det som feber. Noen som kan gjøre meg klokere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lene* Skrevet 28. juni 2005 #2 Del Skrevet 28. juni 2005 Hmmm.. Man skal da ihvertfall legge til 0,2 i munnen og 0,5 under armen. (Kun endetarmen som måler riktig temperatur) Jeg vil tro du har litt feber ihvertfall iom gradene økte! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 29. juni 2005 #3 Del Skrevet 29. juni 2005 Som en regel regnes 37 grader som normaltemperatur, og feber fra 37 1/2 grader. Men det er vel kanskje beregnet på når man måler under armen? Husk da å legge til, som det står over her. Men det er jo individuelle forskjeller, da. Min normaltemperatur er 36,4. Så når jeg har 37,7 feks, da føler jeg meg sliten og dårlig selv om jeg ift regelen nesten ikke har feber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 29. juni 2005 #4 Del Skrevet 29. juni 2005 Dette er hentet fra lommelegens.no sine sider: Feber vil si at kroppstemperaturen, målt i endetarmen, har steget til over 38,0ºC. Temperaturen i armhulen ligger 0,6ºC lavere enn temperaturen i endetarmen. Normalt ligger kroppstemperaturen rundt 37ºC, men den varierer litt i løpet av døgnet. Kroppstemperaturen er lavest om morgenen og høyest om kvelden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 29. juni 2005 #5 Del Skrevet 29. juni 2005 Takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå