Gå til innhold

Hjelp meg med dette, please


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 160 og veier 68. Vil ned til 58 på ca 10 uker. Nå bruker jeg Lifesum og kaloriforbruket mitt er registrert på 1600. Men for å gå ned en kilo i uken må jeg bruke 1000 kalorier mindre enn det jeg trenger om dagen. Når jeg regner vanlig kaloribehov får jeg opp at jeg trenger 1900. Det vil si at jeg må leve på 1000 kalorier om dagen for å gå ned? 

Hjelper det at jeg spiser 1600 om dagen men forbrenner i gjennomsnitt 400 kalorier om dagen? Kan ikke se for meg at jeg vil overleve på så lite som 1200. 

Jeg går 1000 skritt nesten daglig og noen dager lengre turer i skog og mark. Etter 15. Juni skal jeg trene slik jeg trente for covid-19. Ca fem ganger i uken på treningssenter. 

Anonymkode: 746b2...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 kg på 10 uker er mye. Problemet hvis du spise for lite er at kroppen kan gå i sparemodus, og nekter å gi slipp på vekten. Hvis ditt vanlige kaloribehov er 1900, må du forbrenne 400 mer enn dette. 

For eksempel er min basalforbrenning 1500 kalorier - det er det jeg forbrenner om jeg sitter i ro hele dagen. Normalt er jeg litt aktiv, og forbrenner 400 kalorier til dagen. Dette gjør at kaloribehovet mitt er 1900 kalorier daglig.

Dersom jeg velger å spise 1600 kalorier daglig, må jeg altså forbrenne totalt 900 kalorier daglig for å ha den vektnedgangen. For min del tilsvarer dette 3t fjelltur (forutsatt stillesitting resten av dagen. Det blir uansett ikke nøyaktig, for du forbrenner jo kalorier selv når du går til og fra kjøkkenet).

Poenget er egentlig bare at når du snakket om å forbrenne 400 kalorier dagen, må dette komme i tillegg til de kaloriene du allerede forbrenner. Da du ikke er særlig langt over normaltvekt, høres det relativt drastisk ut å skulle gå ned så fort. Det stopper fort opp etter noen uker. 

Anonymkode: c0544...215

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fokuser heller på langsiktig vekttap istedenfor mange kg ned på få uker, for da blir kroppen satt på sparebluss og dermed setter ned forbrenningen. Ha heller et mål på 1-2kg i måned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, sparemodus og alt det der er så svada. Det er det som kommer fra folk som gir opp på dietten eller spiser mer enn de vil innrømme. Har gått ned ca 30 kilo ved å ligge på rundt 1000 kalorier i døgnet og har ikke hatt noe problemer med det. Har nok mistet litt muskelmasse og jeg har selvfølgelig lavere hvileforbrenning nå enn med 30 kilo overvekt, men med kontinuerlig disiplin kostholdsmessig og fokus på å forbrenne mer enn hva man putter i kroppen så stopper ikke kroppen å forbrenne kalorier over lengre tid. Variabler i vekta handler om vann og tarmfyll. Det kan ta et par uker å bli kvitt vann, og har man treg mage så vil det til tider fylle seg opp der også. Det betyr ikke at kroppen ikke forbrenner. 

 

TS, hvis du vil ligge 1000 kcal om dagen i underskudd i gjennomsnitt på en uke og tror du ikke klarer å spise så lite som 1200 kcal, så kan du sjekke ut 5:2 feks. Så lenge totalen er ca - 7000 kcal på 7 dager så blir det samme prinsippet. Hvis ikke så kan du øke aktivitetsnivået med tur eller trening slik at du også kan øke matinntaket de dagene du er mer sulten.

 

Ellers er det masse gryter ect som er sunne og gode som du kan spise til feks lunsj og som inneholder få kalorier. Lys lapskaus i ferdigpakke hos Kiwi inneholder 66 kcal per 100g. Du kan spise hele posen, 1 kilo mat, og ikke få i deg mer enn 660 kalorier. Biffgryten inneholder 56 kalorier per 100 g. Samme greia der, 560 kalorier på 1 kilo mat. Hold deg til 400-500 g per måltid og du er mett lenge. Har brukt dette mye. Og laget mye lingnende selv. 

Anonymkode: d649c...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 kg på 10 uker er mye. Problemet hvis du spise for lite er at kroppen kan gå i sparemodus, og nekter å gi slipp på vekten. Hvis ditt vanlige kaloribehov er 1900, må du forbrenne 400 mer enn dette. 

For eksempel er min basalforbrenning 1500 kalorier - det er det jeg forbrenner om jeg sitter i ro hele dagen. Normalt er jeg litt aktiv, og forbrenner 400 kalorier til dagen. Dette gjør at kaloribehovet mitt er 1900 kalorier daglig.

Dersom jeg velger å spise 1600 kalorier daglig, må jeg altså forbrenne totalt 900 kalorier daglig for å ha den vektnedgangen. For min del tilsvarer dette 3t fjelltur (forutsatt stillesitting resten av dagen. Det blir uansett ikke nøyaktig, for du forbrenner jo kalorier selv når du går til og fra kjøkkenet).

Poenget er egentlig bare at når du snakket om å forbrenne 400 kalorier dagen, må dette komme i tillegg til de kaloriene du allerede forbrenner. Da du ikke er særlig langt over normaltvekt, høres det relativt drastisk ut å skulle gå ned så fort. Det stopper fort opp etter noen uker. 

Anonymkode: c0544...215

De fleste forbrenner nok mer enn 400 kcal daglig i tillegg til hvileforbrenning om de er helt normalt aktiv. For meg brenner jeg 500-600 kcal mer en basalforbrenning dersom jeg har sittestillende arbeid og uten hard aktivitet på fritiden. Jeg som har stående arbeid + betydelig grad av fysisk aktivitet på fritiden forbrenner 2700-2800 kcal daglig. Det er altså ganske lett å spise 1000 kcal i underskudd om man er veldig aktiv, for da kan man naturlig nok spise mye mer.

Jeg kan forøvrig ikke forstå at det kan stemme at en 4 timers fjelltur for deg tilsvarer 900 kalorier. Jeg er mindre enn deg da jeg har lavere hvileforbrenning, og forbrenner gjerne 800 kcal på 1,5 timers fjelltur (med 165 i gjennomsnittspuls, så noe hard belastning). 

Anonymkode: 2380b...5d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 kg på 10 uker er mye. Problemet hvis du spise for lite er at kroppen kan gå i sparemodus, og nekter å gi slipp på vekten. Hvis ditt vanlige kaloribehov er 1900, må du forbrenne 400 mer enn dette. 

For eksempel er min basalforbrenning 1500 kalorier - det er det jeg forbrenner om jeg sitter i ro hele dagen. Normalt er jeg litt aktiv, og forbrenner 400 kalorier til dagen. Dette gjør at kaloribehovet mitt er 1900 kalorier daglig.

Dersom jeg velger å spise 1600 kalorier daglig, må jeg altså forbrenne totalt 900 kalorier daglig for å ha den vektnedgangen. For min del tilsvarer dette 3t fjelltur (forutsatt stillesitting resten av dagen. Det blir uansett ikke nøyaktig, for du forbrenner jo kalorier selv når du går til og fra kjøkkenet).

Poenget er egentlig bare at når du snakket om å forbrenne 400 kalorier dagen, må dette komme i tillegg til de kaloriene du allerede forbrenner. Da du ikke er særlig langt over normaltvekt, høres det relativt drastisk ut å skulle gå ned så fort. Det stopper fort opp etter noen uker. 

Anonymkode: c0544...215

En kilo i uken er vel det som er anbefalt? Kan godt forlenge tiden men da bør jeg kanskje legge til mer kalorier ?

Anonymkode: 746b2...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 og veier 68. Vil ned til 58 på ca 10 uker. Nå bruker jeg Lifesum og kaloriforbruket mitt er registrert på 1600. Men for å gå ned en kilo i uken må jeg bruke 1000 kalorier mindre enn det jeg trenger om dagen. Når jeg regner vanlig kaloribehov får jeg opp at jeg trenger 1900. Det vil si at jeg må leve på 1000 kalorier om dagen for å gå ned? 

Hjelper det at jeg spiser 1600 om dagen men forbrenner i gjennomsnitt 400 kalorier om dagen? Kan ikke se for meg at jeg vil overleve på så lite som 1200. 

Jeg går 1000 skritt nesten daglig og noen dager lengre turer i skog og mark. Etter 15. Juni skal jeg trene slik jeg trente for covid-19. Ca fem ganger i uken på treningssenter. 

Anonymkode: 746b2...ae1

Syns du skal ta kontakt med en kostholdsveileder eller en klinisk ernæringsfysiolog. En vanlig kvinne, i gjennomsnitt, forbrenner ca. 2000 kcal. Det bør være utgangspunktet ditt. 
 

Basalforbrenningen din, det du forbrenner bare ved at organene dine og musklene dine skal fungere, vil ligge på omkring 14-1600 kcal. Dette inkluderer ikke at du står eller går, eller trener.
 

Ofte holder det med et underskudd på ca. 200-300 kcal om dagen, som tilsvarer 1400-2100 kcal i uka. Det hjelper OVERHODE ikke å sulte kroppen. Man kan enten justere opp eller ned dersom man ikke går ned i vekt, men ikke begynn med et så stort underskudd slik du beskriver ...
 

Å ligge på 1000 kcal kan tære på andre funksjoner i kroppen din. Å ligge så lavt virker mot sin hensikt. 10 kg på 10 uker synes jeg heller ikke er realistisk ... Du ender med å gå opp igjen, muligens mer, enn det du veide ved at du ligger i et så stort underskudd, når du begynner å spise normalt igjen. Og kg som et mål er ikke gunstig alene, ville heller brukt klær eller målebånd. 
 

1000 skritt om dagen er insane lite ... Eller mente du 10k? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kilo i uken er vel det som er anbefalt? Kan godt forlenge tiden men da bør jeg kanskje legge til mer kalorier ?

Anonymkode: 746b2...ae1

Du er ikke sykelig overvektig ... 1 kg i uka er realistisk dersom du hadde veid 20-30 kg for mye, og du er langt derfra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KickiXXX skrev:

Syns du skal ta kontakt med en kostholdsveileder eller en klinisk ernæringsfysiolog. En vanlig kvinne, i gjennomsnitt, forbrenner ca. 2000 kcal. Det bør være utgangspunktet ditt. 
 

Basalforbrenningen din, det du forbrenner bare ved at organene dine og musklene dine skal fungere, vil ligge på omkring 14-1600 kcal. Dette inkluderer ikke at du står eller går, eller trener.
 

Ofte holder det med et underskudd på ca. 200-300 kcal om dagen, som tilsvarer 1400-2100 kcal i uka. Det hjelper OVERHODE ikke å sulte kroppen. Man kan enten justere opp eller ned dersom man ikke går ned i vekt, men ikke begynn med et så stort underskudd slik du beskriver ...
 

Å ligge på 1000 kcal kan tære på andre funksjoner i kroppen din. Å ligge så lavt virker mot sin hensikt. 10 kg på 10 uker synes jeg heller ikke er realistisk ... Du ender med å gå opp igjen, muligens mer, enn det du veide ved at du ligger i et så stort underskudd, når du begynner å spise normalt igjen. Og kg som et mål er ikke gunstig alene, ville heller brukt klær eller målebånd. 
 

1000 skritt om dagen er insane lite ... Eller mente du 10k? 

Sorry, mente 10.000 skritt om dagen 😁

Anonymkode: 746b2...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sorry, mente 10.000 skritt om dagen 😁

Anonymkode: 746b2...ae1

Gotcha!

Men du er ikke sykelig overvektig, og ikke hør på personen som anbefaler å leve på 1000 kcal om dagen ... Det er helt skakkjørt. Da kontakt med noen som har peiling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, KickiXXX skrev:

Gotcha!

Men du er ikke sykelig overvektig, og ikke hør på personen som anbefaler å leve på 1000 kcal om dagen ... Det er helt skakkjørt. Da kontakt med noen som har peiling!

Takk. Dette er første gang jeg er overvektig. Fikk tvillinger for to år siden. Hvor finner jeg noen som har peiling? Trenger på treningssenter, men den åpner ikke før 15.juni 

Anonymkode: 746b2...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette er første gang jeg er overvektig. Fikk tvillinger for to år siden. Hvor finner jeg noen som har peiling? Trenger på treningssenter, men den åpner ikke før 15.juni 

Anonymkode: 746b2...ae1

Gratulerer med twins, wow, kudos til deg og kroppen din! 
 

Å trene på senter gir ikke automatisk vektnedgang. Jeg har selv erfart å legge på meg av å trene styrke😂Derfor er fremgang i form av kg feil fokus, i mine øyne. 
 

https://myrens.no/trening/kostholdsveiledning/

Myrens har mange kompetente kostholdsveiledere!

Men jeg følger gode kostholdsfolk på Instagram. Hemmeligheten er underskudd, men ikke for lavt. Tenk hvis du ligger på 1000 kcal i uka 5 dager, så er det helg, og du kjører på med 3000 kcal f.eks. Lørdag og søndag. Da nuller du ut hele underskuddet og du ender med å ligge 100 kcal over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Dette er første gang jeg er overvektig. Fikk tvillinger for to år siden. Hvor finner jeg noen som har peiling? Trenger på treningssenter, men den åpner ikke før 15.juni 

Anonymkode: 746b2...ae1

Han her er ganske flink! 

6E64B4B1-5279-48E7-95F8-677256B1A4DC.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, KickiXXX skrev:

Syns du skal ta kontakt med en kostholdsveileder eller en klinisk ernæringsfysiolog. En vanlig kvinne, i gjennomsnitt, forbrenner ca. 2000 kcal. Det bør være utgangspunktet ditt. 
 

Basalforbrenningen din, det du forbrenner bare ved at organene dine og musklene dine skal fungere, vil ligge på omkring 14-1600 kcal. Dette inkluderer ikke at du står eller går, eller trener.
 

Ofte holder det med et underskudd på ca. 200-300 kcal om dagen, som tilsvarer 1400-2100 kcal i uka. Det hjelper OVERHODE ikke å sulte kroppen. Man kan enten justere opp eller ned dersom man ikke går ned i vekt, men ikke begynn med et så stort underskudd slik du beskriver ...
 

Å ligge på 1000 kcal kan tære på andre funksjoner i kroppen din. Å ligge så lavt virker mot sin hensikt. 10 kg på 10 uker synes jeg heller ikke er realistisk ... Du ender med å gå opp igjen, muligens mer, enn det du veide ved at du ligger i et så stort underskudd, når du begynner å spise normalt igjen. Og kg som et mål er ikke gunstig alene, ville heller brukt klær eller målebånd. 
 

1000 skritt om dagen er insane lite ... Eller mente du 10k? 

Gjennomsnitt betyr at halvparten forbrenner mer enn 2000 kcal om dagen og halvparten forbrenner mindre enn 2000 kcal om dagen. 2000 kcal er forbrenningen til en relativt inaktiv kvinne, og det er jo forståelig at det er gjennomsnittet når folk i Norge i dag stort sett er alt for inaktiv. Det betyr dog ikke at det gjelder for TS og derfor bør hun ikke ta utgangspunkt i gjennomsnitt, men i kalorikalkulator. Anbefaler NHI sin kalkulator.

Anonymkode: 2380b...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 160 og veier 68. Vil ned til 58 på ca 10 uker. Nå bruker jeg Lifesum og kaloriforbruket mitt er registrert på 1600. Men for å gå ned en kilo i uken må jeg bruke 1000 kalorier mindre enn det jeg trenger om dagen. Når jeg regner vanlig kaloribehov får jeg opp at jeg trenger 1900. Det vil si at jeg må leve på 1000 kalorier om dagen for å gå ned? 

Hjelper det at jeg spiser 1600 om dagen men forbrenner i gjennomsnitt 400 kalorier om dagen? Kan ikke se for meg at jeg vil overleve på så lite som 1200. 

Jeg går 1000 skritt nesten daglig og noen dager lengre turer i skog og mark. Etter 15. Juni skal jeg trene slik jeg trente for covid-19. Ca fem ganger i uken på treningssenter. 

Anonymkode: 746b2...ae1

Hei. Det er jo egentlig ganske enkelt å gå raskt ned i vekt, men ikke sunt. Lever for tiden på alt mellom 700 og 1200 kcal dagen, går jevnt nedover i vekt nå. NB. Driver med dette periodevis. Hadde jeg gjort det sånn alltid ville jeg nok hatt undervekt nå, men det har jeg ikke... Ulempen med denne metoden er jo også at man nødvendigvis mister masse muskelmasse også med denne metoden og at de fleste ikke har samme energinivå som ellers, dvs. er mer inaktive og forbrenner mindre også...

Hadde ikke treningssentrene vært stengt ville jeg fortsette med vanlig metode: havregrøt med kanel og eplemos til frokost, vanlig sunn balansert middag og eventuelt en frukt+joghurt til kvelds, ved siden av trening 5 dager uken. Logger alle matvarer. 

Synes det går helt greit uten mat på dagen, men får cravings på kvelden og inntar da uplanlagt men rimelig konsekvent ca. 80% av daglig kaloriinntak, derfor: gå tidlig til sengs og vær fornøyd med alt det du ikke har spist 😄 Lykke til og stopp i tide. 

Anonymkode: 4de51...ae7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnitt betyr at halvparten forbrenner mer enn 2000 kcal om dagen og halvparten forbrenner mindre enn 2000 kcal om dagen. 2000 kcal er forbrenningen til en relativt inaktiv kvinne, og det er jo forståelig at det er gjennomsnittet når folk i Norge i dag stort sett er alt for inaktiv. Det betyr dog ikke at det gjelder for TS og derfor bør hun ikke ta utgangspunkt i gjennomsnitt, men i kalorikalkulator. Anbefaler NHI sin kalkulator.

Anonymkode: 2380b...5d9

Men det kan like gjerne bety at man noen dager forbrenner lite og andre dager mye, slik at gjennomsnittet blir 2000. ;) Jeg liker å bruke en aktivitetsklokke slik at jeg har en indikasjon på hvor mye jeg har forbrendt. Det varierer fra 1700-3000. Altså det kommer mye ann på aktiviteten. 

Anonymkode: c9196...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjennomsnitt betyr at halvparten forbrenner mer enn 2000 kcal om dagen og halvparten forbrenner mindre enn 2000 kcal om dagen. 2000 kcal er forbrenningen til en relativt inaktiv kvinne, og det er jo forståelig at det er gjennomsnittet når folk i Norge i dag stort sett er alt for inaktiv. Det betyr dog ikke at det gjelder for TS og derfor bør hun ikke ta utgangspunkt i gjennomsnitt, men i kalorikalkulator. Anbefaler NHI sin kalkulator.

Anonymkode: 2380b...5d9

Riktig. Jeg har lav BMR og forbrenner ca 1500 kalorier på en vanlig dag, med mindre jeg legger inn ekstra aktivitet, for eksempel en spasertur. Hvis jeg spiser 2000 kalorier per dag, legger jeg på meg. 

TS, 10 kg på så kort tid er sikkert mulig, men det høres innmari slitsomt ut. Hadde du vært svært overvektig hadde det ikke vært noe problem, men det er du jo ikke. Bruk litt lengre tid og gjør endringer som går an å leve med på sikt. 

Anonymkode: 6a460...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 21.04, KickiXXX skrev:

Han her er ganske flink! 

6E64B4B1-5279-48E7-95F8-677256B1A4DC.png

Takk! Skal sjekke ut. Nå går jeg nesten på veggen av sult. Spist 1400 kalorier i dag og kjenner at dette blir umulig i lengden 

Anonymkode: 746b2...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 20.51, KickiXXX skrev:

Gotcha!

Men du er ikke sykelig overvektig, og ikke hør på personen som anbefaler å leve på 1000 kcal om dagen ... Det er helt skakkjørt. Da kontakt med noen som har peiling!

Jeg har ikke anbefalt noen å ligge på 1000 kalorier om dagen, jeg sier at teoriene deres er bro science. Jeg sa at TS må ligge 1000 kalorier i underskudd hvis hun vil ned 1 kilo i uka og dermed må øke aktivitetsbehovet. Det er ikke det samme som å spise 1000 kalorier om dagen, og det sier hun jo selv at hun ikke ønsker så regnet med at det var ganske selvforklarende. 

Anonymkode: d649c...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Denne tråden stenges, da den bryter med retningslinjene for dette rommet.

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger herViser også til deres kilde her (side 187).

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...