Gå til innhold

Strikke en tjukk genser til mann...garn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han ønsker seg en tjukk genser han kan ha på jakt...varm og god. har sett på en der det skal brukes Alassotopi, et islandsk garn. Men har lest at det stikker og ikke kan vaskes i maskin. Har du et garn å anbefale?

Anonymkode: bd27b...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alafoss er ren ull, og blir litt mykere om du bløtlegger det og tørker flatt. Kan sammenlignes med fritidsgarn fra sandnesgarn. Har selv strikket i det, og er fornøyd- men jeg klør ikke lett heller da.. Ren og kraftig ull er jo det desidert varmeste, så det er det jeg ville valgt🤔

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, løkkisalad skrev:

Alafoss er ren ull, og blir litt mykere om du bløtlegger det og tørker flatt. Kan sammenlignes med fritidsgarn fra sandnesgarn. Har selv strikket i det, og er fornøyd- men jeg klør ikke lett heller da.. Ren og kraftig ull er jo det desidert varmeste, så det er det jeg ville valgt🤔

Takker for svar😀👍 når det er rein ull, vil det ikke tove seg ved hard bruk, tenker på regn,vind osv? Har lite erfaring altså....

Anonymkode: bd27b...448

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Takker for svar😀👍 når det er rein ull, vil det ikke tove seg ved hard bruk, tenker på regn,vind osv? Har lite erfaring altså....

Anonymkode: bd27b...448

Ull toves ved en kombinasjon av friksjon og varme, så regn og vind er ikke noe problem😉. Det er vaskemaskinen du må være forsiktig med. Alafosslopi kan fint vaskes i maskin på ullprogram, men genseren blir veldig tung når den er våt, så det er viktig at den tørkes flatt.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nepal fra Drops design. Passer til pinner 5-6. Deilig mykt garn av ull og alpakka. Har strikket to gensere selv av dette garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsull, Troll, eller Embla fra Hillesvåg. Har strikket et par gensere i ymse pelsullgarn og Embla, og de holder fasongen veldig fint. Synes ikke de stikker spesielt mye, men så kan jeg jo også kle på meg en striesekk uten at jeg synes det klør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker Sterk (du store alpakka). Er riktignok ikke 100% ull, men alpakka, og klør derfor ikke så mye. Utrolig slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også gjerne stikke noe med to farger, f.eks Islender, da blir det dobbel ull det meste av veien og varmere pga det :)

Anonymkode: c5b69...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lanolinull fra Dale er også et herlig garn. Kanskje ikke det tykkeste, men går jo an å strikke hele genseren i mønster som noen over nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...