Gå til innhold

Burde ikke skolen ha åpnet fulltid igjen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

FHI og Nakstad har uttalt at skolene er for rigide i forhold til smittevern og burde kunne drive fulldagsskole for alle elever. At skadevirkningen av å ikke ha normal hverdag for barneskolebarna er større enn nytten. 

Mine barn går kun 3 timer hver dag. Av nesten 600 elever på denne barneskolen har ingen fått/hatt tilbud om et opplegg på skolen mens skolen også var stengt. Jeg nekter å tro at det ikke var noen av disse elevene som burde fått et tilbud, men som ikke fikk det. Det viser at skolen har vært lite proaktiv i forhold til noen av barna som garantert burde fått et tilbud. 

Det er ikke lenge til sommerferie og det betyr jo også at barna må være 8 uker hjemme igjen. De fleste foreldre har ikke 8 ukers ferie og barna blir mye overlatt til seg selv. Syns de allerede går en del for "lut og kaldt vann". Da jeg er helsepersonell og må jobbe samt at min mann må jobbe for å ikke gå konkurs. 

Når nå serveringssteder og Rush trampolineland, treningssenter, kontaktsport osv åpner, burde det være mulig å kjøre fulle klasser som holder seg klassevis som en kohort selv om de overstiger 20 elever. Med mulighet for mye uteskole i tillegg syns jeg at det er for sløvt å ikke få til mer. Eller at Guri Melby kommer på banen igjen for å lette på reglene for skolene slik at de kan være over 20 elever. Når skadevirkningen er større for disse elevene enn nytten for å unngå smitte har det gått for langt. Har hørt om mange barn nå som har vondt i magen. 
 

Anonymkode: 158c9...a31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer? Her går de som vanlig. Tror det må være kommunene som selv bestemmer dette.

Anonymkode: a2077...7bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

3 timer? Her går de som vanlig. Tror det må være kommunene som selv bestemmer dette.

Anonymkode: a2077...7bb

Det er skolene selv som bestemmer. 

Anonymkode: 158c9...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de fulltid. 

Anonymkode: b3fc6...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke bare med antall elever, men også avstand. Her har barneskolen fulltid, men de har mye uteskole og har nybygd skole med smarte løsninger og større klasserom. Ungdomsskolen har 2,5dag i uka, fordi skolen egentlig er overfylt allerede. 

Anonymkode: 71f94...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis alt skal være som vanlig, hvorfor bruker da Stortinget 250 000 på å montere pleksiglass mellom tette stoler?

Anonymkode: de77b...639

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, på vår skole kunne de fint sittet en og en med noe mellomrom. De er over 20 i klassen, men når 20 stykker kan møtes for å gå ut å spise eller på dansetrening så bør 26 elever kunne sitte sammen i klasserommet. Jeg ser virkelig ikke problemet. Når de kun får 3 timer skole hver dag er det klart at det er krevende for en 9 åring. 

Anonymkode: 158c9...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skoledagen nesten som vanlig, barneskole med 550 elever og ikke god plass. De eldste elevene har tre timer mindre i uka enn vanlig, det er eneste forskjell. De er mer ute enn før, da, men mesteparten av dagen er de fremdeles innendørs.
Men på ungdomsskolen og videregående har de mye mindre fysisk undervisning, og mye hjemmeskole. Altfor mye, hører jeg fra foreldre som sliter med barn de ikke klarer å få opp av senga.
 

Når man hører om barn som kun har tre timer i klasserom per uke, er det fullstendig åpenbart at den skolen ikke engang har prøvd å få det til. Selv om klassene deles i to, har de likevel klasserom halve skoledagen. Ikke tre timer i uka! 

Anonymkode: d8fc7...dd0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går de 4 dager ene uken og 3 den andre. Busstilbudet er halvert, så her må vi kjøre dem. Besteforeldre må også bidra med henting. Så rart skolene er så strenge når resten ikke er det. De får ikke ha skolekjøkken, kantine og gymklær byttes i klasserommet. Basseng og garderober er stengt.

Anonymkode: 9aad8...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har 1-3 fulle dager, og fjerde følger samme opplegg så de har 2 timer mindre i uka enn vanlig. De har halve dagen inne og halve dagen ute (uteskole), har faste uteområder og faste tidspunkt. På 1-4 er en del klasser delt siden mange er flere enn 15 i klassen, så de okkuperer alt av ekstrarom. 

5-6 har undervisning hver dag fra 8.30-10.40, og 7 har undervisning hver dag fra 10.50-13.30. Resten av dagen har de hjemmeundervisning viser møter på teams og egenarbeid. Lekser er kutter ut å hele skolen.

Unntaket er onsdager. Da har hele skolen uteskole full dag (830-1300) på et tildelt område til hvert trinn. De eldste sykler et godt stykke til sitt område. 

Dette for å få skoledagen til å gå opp for alle i forhold til jevnlig vasking, og ikke for mange som har friminutt samtidig. Synes det er en god løsning, og personlig fortsetter jeg gjerne med mer uteskole når hverdagen blir mer normal også. 

Anonymkode: de77b...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi en kombinasjon av hjemmeskole, uteskole og en eller to dager på skolen. Hjemmeskolen har vært en suksess her og skolen er alt for liten til alle elevene.

Anonymkode: 4a32d...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har alle klasser kun 3 timer hver dag. Nå har selvfølgelig de yngste aks, men min 4-klassingen har sluttet på aks så det er selvfølgelig lite opplegg totalt. 

Når alt annet nå skal åpne så mener jeg at restriksjonene til skolen om kun 20 og 15 elever bør kunne løses opp litt for å få det til å gå rundt slik at de kan ha full skole. 

Når man nå kan starte opp kontaktidrett igjen på fotballtreningen til min sønn hvor han også møter barn fra en annen skole så kan man være 23 stykker i et klasserom med de samme elevene daglig. Nå åpner de vel opp for arrangementer på 50 stk også. 

Anonymkode: 158c9...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her har vi en kombinasjon av hjemmeskole, uteskole og en eller to dager på skolen. Hjemmeskolen har vært en suksess her og skolen er alt for liten til alle elevene.

Anonymkode: 4a32d...f44

Er du hjemmeværende siden det fungerer så godt? 

Anonymkode: 158c9...a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tilnærmet fulle dager for både 4. og 6.klassingene mine. 4.klassen er delt i to pga antallet mens 6.klassen er akkurat 20 stk i klassen så de er alle samlet. De får også spille fotball med nærkontakt i friminuttene så tror skolen tar det hele med lave skuldre, hvilket ser ut til å korrelere ganske bra med åpningen av resten av samfunnet også. 

Anonymkode: 96347...fb9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går de på skole like mange timer som vanlig men er mye ute og de har endret på når de skal komme og når de slutter slik at ikke alle elevene kommer/går samtidig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ekspertene på toppen mener veilederen tolkes for strengt så burde de heller stå på for å endre veilederen. Hvis de ikke ønsker individuelle forskjeller så må det ikke åpnes for å tolkning. 

Plasser skylda der den hører hjemme da. 

Anonymkode: 98bcc...889

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her har de hatt vanlige dager fra dag 1 etter åpningen. Nå er de også tilbake til ordinære klasser med rundt 30-40 barn i hver klasse. Ingen restriksjoner i friminuttene. 

Anonymkode: cc9b2...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobber har 1.-4.trinn vanlige dager hver dag, men faste dager uteskole. Klassene er fortsatt delt i to kohorter.

5.-7. er på skolen tre dager i uka fulle dager, en dag hjemme og en dag uteskole.

9.klassingen min er på skolen annenhver dag, fulle dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen på mange skoler er ikke i klasserommet, men andre rom og fasiliteter. 

På skolen nærmest her har de delvis løst det ved å ta i bruk noen nødutganger som adkomst til bygget. 

Samt at noen klasser starter litt senere for å unngå for mange som skal inn og ut samtidig. 

Slik klarer de tilnærmet normale skoledager. 

Mens en et par andre skoler ikke klarer å få det til på grunn av måten byggene er utformet. 

Så vidt jeg ser tøyer skolene smittevernet ganske mye allerede. Så Nakstad bommer helt med uttalelsene, han bør besøke noen skoler. Kanskje han kan lære litt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2020 den 9.27, AnonymBruker skrev:

Er du hjemmeværende siden det fungerer så godt? 

Anonymkode: 158c9...a31

Hjemmekontor.

Anonymkode: 4a32d...f44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...