Tiuren Skrevet 26. mai 2020 #21 Skrevet 26. mai 2020 De aller fleste hunder, med noen helt åpenbare unntak, klarer helt fint å løpe 2 timer. Svært tunge og svært små raser er unntakene. De jakthundene jeg har kjent løper lett 5-8timer i skogen, og normalt store hunder har marsjfart (jogg) som er mye høyere en det jeg klarer. Det viktigste er nok at du ikke overbelaster valpen. 1
FlikkFlakk Skrevet 26. mai 2020 #22 Skrevet 26. mai 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jogger kanskje 3 ganger i uken. En lang joggetur som er 15-20 km. Fint om hunden kan være med på joggetur samtidig som at den ikke trenger å løpe 15 km daglig for å bli stimulert. Anonymkode: 7c1c4...49e Mange hunder kan du lære at de må slappe av i perioder det ikke skjer noe, men det er ikke alle hunder det går på. På dager uten mye fysisk aktivitet så kan det være lurt å trene psykisk, lydighet, spor, triks osv, det tar ofte ikke så lang tid og de blir slitene i hodet av det. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja jeg skjønner det. Hvis hunden får « vanlige turer « de fleste dagene med snusing og en løpetur der vi kun løper jevnt og ikke snuser noe særlig. Går det greit? Anonymkode: 7c1c4...49e Jeg synes hunden fortjener litt snusing samme hva man gjør med dem, det er en stor del av livet deres ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #23 Skrevet 26. mai 2020 Ser du har svart over her, jeg misforstod hovedinnlegget ditt helt, trodde du skulle jogge to timer med hunden vær dag, så for meg at det ble lite tid til annen aktivisering da 😅 Men joggetur 3 ganger i uken pluss turer tror jeg blir bra for de fleste hunder. Det heter seg at hunder skal ha mins tre gåturer daglig på 30min (men hvor mange som følger dette er jeg i tvil om..) Prøv å les litt på hundesonen.no om de forskjellige rasene, og se på f.eks dogs 101 på youtube. Storpuddel kan være et alternativ, herlig rase som ikke røyter, men vær obs på god oppdretter som har fokus på gemytt. Puddel trenger en del mental stimulering også. Anonymkode: 27831...c0c 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #24 Skrevet 26. mai 2020 De fleste hunder kan løpe mange timer løs i skogen, men ikke alle er like villige til å jogge i jevnt tempo. Hunder flest liker å løpe fort rundt og stoppe her og der å snuse. Hvis den skal brukes til lange løpeturer i bånd er det lurt å finne en hund som løper jevnt fremover uten å fly ut til sidene for å snuse for det blir man ganske lei av etter 20km. Anonymkode: e0dc7...34e
Spøkelse Skrevet 26. mai 2020 #25 Skrevet 26. mai 2020 Ville tenkt litt på om rasen er "hardfør" med tanke på temperatur og vær, både at den ikke skal være for pinglete (ser noen nevner whippet på starten, de er vel ganske kjent for å ikke elske lavere temperatur og vått,, jeg har to og de er ingen fan av det i alle fall). Men pass på å velge en rase som tåler både litt opp og ned i temperatur om du jogger "hele året" :). Jeg ser feks for meg at en del med mye pels vil slite med å jogge på sommeren, akkurat som en frysepinn ikke er gira på joggetur om vinteren. 1
Julie Skrevet 26. mai 2020 #26 Skrevet 26. mai 2020 40 minutter siden, Spøkelse skrev: Ville tenkt litt på om rasen er "hardfør" med tanke på temperatur og vær, både at den ikke skal være for pinglete (ser noen nevner whippet på starten, de er vel ganske kjent for å ikke elske lavere temperatur og vått,, jeg har to og de er ingen fan av det i alle fall). Men pass på å velge en rase som tåler både litt opp og ned i temperatur om du jogger "hele året" :). Jeg ser feks for meg at en del med mye pels vil slite med å jogge på sommeren, akkurat som en frysepinn ikke er gira på joggetur om vinteren. Enig i det. Det er likevel lettere å regulere en kortpelset hund vinterstid ved bruk av dekken. Sommervarme er det verre å få gjort noe...evt legge joggeturen til veldig tidlig eller veldig seint på kvelden.
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #27 Skrevet 26. mai 2020 Det ser ut som om du er ut etter en høyenergisk hund. Da må du huske at hunden trenger mye fysisk og mental stimuli også på dagene hvor du ikke jogger. Høyenergiske hunder kan utvikle alvorlige atferdsproblemer om de ikke får nok fysisk og mental stimuli. Om du får en fuglehund/jakthund/brukshund, så må du også sette av god tid til trening. Jeg fikk en valp av en høyenergisk rase for noen måneder siden. Da er det 3 turer hver dag, pluss leking inne og klikkertrening både inne og ute. Hver dag. Pluss aktivitetsleker. Om du skaffer deg en valp, så kan du ikke ta den med på joggeturer før den er godt over et halvt år, gjerne eldre. Jevn jogging på flatt, hardt underlag er belastende, og kan skape problemer senere om man utsetter unge hunder som ikke er ferdigutviklet enda for lange joggeturer. Om du vil ha en joggekamerat, så kan det være en god ide å finne en omplasseringshund. Anonymkode: 0f0ab...6fb 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #28 Skrevet 26. mai 2020 Jeg tenker setter vil passe for deg. Den er lett og trekker ikke for hardt samtidig som den jobber fremover. Anonymkode: e0dc7...34e
Spøkelse Skrevet 26. mai 2020 #29 Skrevet 26. mai 2020 1 time siden, Julie skrev: Enig i det. Det er likevel lettere å regulere en kortpelset hund vinterstid ved bruk av dekken. Sommervarme er det verre å få gjort noe...evt legge joggeturen til veldig tidlig eller veldig seint på kvelden. Ja, absolutt. Syns det er fælt når jeg ser folk som sleeeper med seg hunder på løpetur midt på dagen på sommeren, og tunga henger i bakken. Noen korthårsraser er jo absolutt mer hardføre enn andre, eksempelvis staffordshire bull terrier og en del andre terriere tåler mer før de inntar "rekefasong" som mine whippeter gjør, mens de myser på meg og prøver å fortelle at hallo; ser du ikke at vi får vann på hodet?! 😛 1
Tiuren Skrevet 26. mai 2020 #30 Skrevet 26. mai 2020 Jeg ville vært litt forsiktig med en veldig energisk rase (som BC), det er en fare for at de blir "overtente" på løpingen og ikke klarer å slappe av. Personlig så kjenner jeg ikke Dalmatinere, men de har en historie som "vogn hund" og vil muligens trives med å løpe sammen med deg og. Tjenestehund raser kan lære det meste, og liker å "jobbe" sammen med deg, så det er jo en god start. Men egentlig tror jeg alle friske og normalt store hunder vil like å jogge/løpe et par timer 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #31 Skrevet 26. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jogger kanskje 3 ganger i uken. En lang joggetur som er 15-20 km. Fint om hunden kan være med på joggetur samtidig som at den ikke trenger å løpe 15 km daglig for å bli stimulert. Anonymkode: 7c1c4...49e Jeg tror den perfekte hunden for deg ville være Skotsk hjortehund, hvis du har plass, da. De løper virkelig så langt det skal være, hjemme er de det slappeste dyr du kan tenke deg. De trenger ikke trim hver dag og de trenger heller ikke allverdens stimuli. De er utrolig elegante og er etter min mening litt kattete i bevegelsene. De tror også at de, til tross for størrelsen, får plass på et fang eller på en liten sofaputa. Det er heller ikke noe særlig jaktinstinkt igjen i dem. De jeg kjenner går løs sammen med griser, høner og hester uten å løfte på et øyenbryn, men det er såklart noe du må vende dem til. Generelt vennlige, stillfarende og greie. Anonymkode: 5635d...28b 1
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #32 Skrevet 26. mai 2020 Hva enn du lander på er nok neppe newfoundlandshund å anbefale, om du har sett Anton i «fra bølle til bestevenn» 😂 Anonymkode: 27831...c0c 2
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2020 #33 Skrevet 26. mai 2020 Hadde hatt en setter om jeg var deg. Anonymkode: afc13...419
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå