Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Skriver dette på vegne av en venninne av meg som har store problemer med sin huseier. Hun har leid en leilighet nå i snart 1 år med ubestemt kontrakt, men har en huseier som bryter reglene. Hun har blandt annet fortalt meg at huseieren

- kommer på inspeksjon annen hver uke for å se etter om hun gjør rent i leiligheten. ( min venninne er renslig når det kommer til renhold/rydding, så det er sagt, men huseier har ikke lov til å inspisere leiligheten hver 14 dag)

- sender henne sms om hvor hun er, om hun feks er borte noen dager. 

- truer henne med utkastelse om hun ikke vasker iht kravene om per 14 dag/han ikke er fornøyd med renholdet.

Min venninne har vært syk nå en ukes tid og var til og med på legevakta i går pga det. Det er ikke corona så det er sagt, men hun har pga sykdom feks ikke vært i stand til å rengjøre leiligheten siste uka. Huseieren hadde blandt annet vært der senest i går, og sagt at hvis hun ikke gjorde rent innen 2 dager så ble hun kastet ut fra august av. Han hadde kjeftet og smelt og nærmest stormet inn i den leide boligen selv om hun sa hun var syk og det ikke passet. 

Nå er min venninne veldig fortvilet, og selv om hun nå ser etter ny leiebolig pga huseieren sin så vet hun ikke hvor lang tid det tar før hun får flyttet. Hun er feks redd for at huseieren plutselig kan finne på å bytte lås på døra/kaste henne ut på egenhånd fordi hun ikke følger hans krav om renhold, selv om det ikke er lovlig. 

Er det noe hun kan gjøre her når huseieren holder på sånn som han gjør? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ehm.. si opp og flytte!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan anmelde han, for det han gjør er LANGT over hva som er lov. Men jeg ville virkelig vurdert å flytte om jeg var henne 😳

Anonymkode: 67b02...321

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha flyttet. Det er ikke normalt av huseier å være sånn.

Anonymkode: 89bd3...692

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun kan anmelde han, for det han gjør er LANGT over hva som er lov. Men jeg ville virkelig vurdert å flytte om jeg var henne 😳

Hun har begynt å se på leiligheter, men hun er jo redd for hva han kan finne på før hun kommer seg vekk..

Skrevet

Åh, herregud det der er jo helt sykt og stressende. Greit at det skal være renhold, men inspeksjon er jo helt sykt

Skrevet

Har hun prøvd å snakke med han?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Cinnamondiva skrev:

Ja for dette virker som en person det går an å snakke med 🤔

• Liker 9
Skrevet
1 minutt siden, Cinnamondiva skrev:

Ja hun har sagt i fra at det han gjør ikke er lovlig, men han står på sitt og mener det er fullt lovlig.

Hun har også sagt i fra at hun var syk, og at det ikke passet at han kom. Han hadde likevel dukket opp hos henne i går, og som sagt omtrent stormet inn i leiligheten og vært rasende og truende vedr oppsigelse fra august. Han hadde sagt noe sånn som at hun ble nå kastet ut fra august av siden hun ikke hadde gjort rent..

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, tussi84 skrev:

Ja hun har sagt i fra at det han gjør ikke er lovlig, men han står på sitt og mener det er fullt lovlig.

Hun har også sagt i fra at hun var syk, og at det ikke passet at han kom. Han hadde likevel dukket opp hos henne i går, og som sagt omtrent stormet inn i leiligheten og vært rasende og truende vedr oppsigelse fra august. Han hadde sagt noe sånn som at hun ble nå kastet ut fra august av siden hun ikke hadde gjort rent..

For en psycho... ville bedt henne om å ta en prat med politiet

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold, lovlige forandringer eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

Leieren skal ha melding i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Hun bør ta vare på alt kommunikasjon med utleieren, han bryter helt klart loven. 

Anonymkode: 0f3a1...b0a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han har ikke lov og hun må gjerne anmelde hvis hun orker, men det aller viktigste er jo å si opp og flytte fort som fy. Ikke "begynne å se etter" alternativer, men faktisk si opp skriftlig og komme seg langt vekk!

Anonymkode: 02258...e45

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nesten så jeg ikke tror det er sant. Dette er skikkelig ille. Har hun skriftlig bevis på dette? Jeg ville faktisk gått så langt som å kontakte politiet, og sagt hun blir trakassert av huseier som også tar seg inn i leiligheten uten hennes samtykke. Dette er jo alvorlig psykisk trakassering. Mannen må være gal.  

Anonymkode: 428d7...d6a

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Ville også sagt til politiet at hun er redd han skal kaste ut tingene hennes å skifte lås. Så er de klar over det i tilfelle det skjer. 

Anonymkode: 428d7...d6a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du er i leiligheten når han kommer og du sier KLART I FRA AT DET HAN GJØR ER ULOVLIG. Ha loven klart og utskrevet og kast det i trynet på han. Samt å true med å anmelde om dette skjer mer! Faen heller, at hun i det hele tatt finner seg i det.

Anonymkode: 2638a...b9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde snakket med politiet og rådført meg.

Det er selvfølgelig ulovlig det huseier gjør, og utvilsomt straffbart. 

Anonymkode: e96b0...a2b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan få besøksforbud på han sånn at han ikke kan fortsette med dette!

Anonymkode: a7702...067

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville satt advokat på saken og anmeldt han. Ikke noe å vente med. Det han driver med er ikke lovlig! 

Anonymkode: fedad...8b4

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Her hadde jeg flyttet. Det går selvsagt ikke an å resonnere med eller snakke fornuft med mennesker som oppfører seg som han.

Tror han at han har noen som helst rett til å inspisere hjemmet hennes fordi han har laget en (ulovlig) kontrakt med en slik paragraf?

Mannen er jo også en tosk - hadde han hatt utkastelsesgrunn hadde det jo ikke vært nødvendig å vente til august - da hadde hun  måttet flytte på dagen!. Han har ingen rett til å oppføre seg sånn.

Skrevet (endret)

Utleier bryter helt klart loven. Han har ikke anledning til å komme på vaskeinspeksjon etter eget forgodtbefinnende. Om han trenger tilgang til boligen for å utføre nødvendig vedlikehold må han gi beskjed med rimelig frist. 

Når han låser seg inn uten tillatelse er det ulovlig selvtekt, men det er ikke straffbart etter straffeloven - dette fremgår av straffeloven § 346.

Med bot straffes den som bruker eller rår over fast eiendom i strid med rettighetene til eieren eller en annen som rettmessig rår over eiendommen, slik at den berettigede påføres tap eller ulempe, eller i strid med dennes uttrykkelige forbud.

Straff etter første ledd anvendes likevel ikke på den som er part i en avtale med den berettigede om bruken av eller rådigheten over eiendommen.

Begrunnelsen for dette står i forarbeidene Ot.prp. nr. 22 (2008–2009) s. 297–298:

Forslaget innebærer en avkriminalisering av eksempelvis eierens krenkelse av en leietakers bruksrett til en bolig i henhold til avtale med eieren. Dette er ikke ment som noen legitimering av krenkelser av rettigheter til fast eiendom som er regulert i kontrakt mellom partene, men skyldes et noe endret syn både på terskelen for og hensiktsmessigheten av bruk av straff. Departementet antar at både politimessig etterforskning og videre oppfølgning i strafferettsapparatet ofte vil være mindre hensiktsmessig ved denne typen krenkelser i kontraktsforhold. Tvisteloven kapittel 10 om småkravsprosess gjør dessuten at det for fremtiden vil være noe enklere å forfølge slike krenkelser sivilrettslig. Konfliktrådsmegling er også tilgjengelig for partene i sivile tvister, jf. lov 15. mars 1991 nr. 3 kapittel I.»

Det kan imidlertid tenkes at oppførselen hans rammes av straffeloven § 266 om hensynsløs atferd. Mulige misligholdsbeføyelser fremgår av husleieloven. Dette er da avslag i leie, hevingsrett og krav om erstatning. Inntil videre ville jeg skiftet låsene på ytterdøra, da utleier åpenbart ikke respekterer privatlivets fred. Skulle leietaker mot formodning bli sperret ute, har hun anledning til å bryte seg inn - da hun etter leiekontrakten er den som faktisk har bruksrett til boligen.

Endret av Foxen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...