Gå til innhold

Hvordan begynner man med geocaching?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne at dette kan bli en fin tråd med hyggelige opplysninger om hva og hvordan utføre denne hobbyen. Er det noe som skal lastes ned? Må man ha en av de største og nyeste mobilene for å finne ut av det, eller holder det med en liten og litt gammel mobil? Dette vil jeg gjerne finne ut av. 

Anonymkode: a5f18...55c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må registrere deg på geocaching.com først. Du laster ned en app på tlf, det er flere å velge mellom, men den offisielle er nok mest brukt. Telefonens størrelse har ikke så mye å si, men kan ikke være for gammel for å kunne ha en kontinuerlig oppdatering av appen(e). Om du velger å ikke betale noe, har du litt begrenset tilgang til hva du kan få gjort, og det er bl.a ikke mulighet å logge cacher som eier har satt til premium. Betaler du snaut 30$ pr.år har du derimot mulighet for varsling av nye cacher. Da må du nesten bruke data’n for å gjøre den innstillingen. 

Selv bruker jeg en dedikert GPS, mobiltlf er ofte noe vinglete for å bruke til å navigere seg fram til nullpunktet. Men det variere fra tlf til tlf har jeg fått høre. 
 

Husk og at loggboka i cachen skal signeres, er ikke det gjort og eier av cachen finner ut det, blir loggen din på nett sletta. Har selv sletta mange denne våren, da det mangler signatur.

 

Anonymkode: 5f18a...f5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/25/2020 at 8:59 PM, AnonymBruker said:

Du må registrere deg på geocaching.com først. Du laster ned en app på tlf, det er flere å velge mellom, men den offisielle er nok mest brukt. Telefonens størrelse har ikke så mye å si, men kan ikke være for gammel for å kunne ha en kontinuerlig oppdatering av appen(e). Om du velger å ikke betale noe, har du litt begrenset tilgang til hva du kan få gjort, og det er bl.a ikke mulighet å logge cacher som eier har satt til premium. Betaler du snaut 30$ pr.år har du derimot mulighet for varsling av nye cacher. Da må du nesten bruke data’n for å gjøre den innstillingen. 

Selv bruker jeg en dedikert GPS, mobiltlf er ofte noe vinglete for å bruke til å navigere seg fram til nullpunktet. Men det variere fra tlf til tlf har jeg fått høre. 
 

Husk og at loggboka i cachen skal signeres, er ikke det gjort og eier av cachen finner ut det, blir loggen din på nett sletta. Har selv sletta mange denne våren, da det mangler signatur.

 

Anonymkode: 5f18a...f5c

Godt svar. Jeg har selv håndholdt GPS, men synes det blir litt styr å laste inn cacher på den, så bruker for det meste telefonen. Den fungerer greit nok for meg. Men GPS kan være veldig greit om man er ute i naturen uten så mange referansepunkter.

Kos deg, TS! Geocaching er kjempegøy!

Anonymkode: 3978a...ba2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev:

ikke mulighet å logge cacher som eier har satt til premium

Man kan logge de via nettleser. Får ikke åpnet premium cachene på app, og får da ikke brukt gps på appen, men får åpnet de via nettleser å kan lese om de der og få koordinater. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned app, lag en profil. Og gå ut å let. Jeg kjøpte premium, slik at jeg får tatt flere i mitt nærområde. Og jeg tittet på andre casher jeg ville ta, planla litt. Leste hint, så på andres bilder og innlegg. Slik at jeg var litt forberedt. 

 

Og jeg liker ikke pirke med fingre inni rør eller møkkete steder, så jeg har laget meg en liten kit. . Der har jeg pinsett, engangs hansker, ekstra penn, en blyant, og ekstra ark, om loggen er full.

 

Jeg bruker gps på telefonen, gidder ikke ta med koordinater osv. Jeg går ikke så hardt inn for dette. Appens gps er helt ok for mitt bruk. 

Så leser jeg tips på forskjellige casher, hvordan de kan se ut. Jeg skjønner ikke alltid greia, og må også be om hint fra eier av cashe. Har gått fint. 

Og jeg tar med gratis-leker, gjerne kinderegg-leker, burgerking eller mackern  fra barna våre, for mange har med barn på dette også. 

 

Og jeg huker vekk alle casher med klatring osv. på appen. Har klatret noen ganger, men er ikke så gøy.

 

 

1d56861774daa48ae376ce12dd1f1335.jpg294f47eb9d869a28783c71016abed32d.jpg2845cf4a01d558726f52a5f103a94706.jpg829d4eac7f0ccce4d1664c126d0c6b59.jpgbcd73c7f0d3323a72184cb8ecc86efe2.jpgd9c2a8abfa5594d84efc9cdba8604ef2.jpg33f542a988ff1dfb1aa743c76b7e7f6d.jpg

 

Denne kan du printe ut i ministørrelse og ha med om loggen er full. Log-Sheet.png

 

 

Endret av GjestSiden2006
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mumsmums skrev:

Man kan logge de via nettleser. Får ikke åpnet premium cachene på app, og får da ikke brukt gps på appen, men får åpnet de via nettleser å kan lese om de der og få koordinater. 

Ja, via en omvei får en gjort det. For premium er de satt til av en årsak. Vet at noen bruker den metoden for å snike seg unna å betale.

Anonymkode: 5f18a...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen fortalte meg at mobilen kan bli "overvåket" hvis en starter med geocaching, er dette sant? Gir en tillatelse til dette ved å laste ned og bruke? 

Anonymkode: a5f18...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen fortalte meg at mobilen kan bli "overvåket" hvis en starter med geocaching, er dette sant? Gir en tillatelse til dette ved å laste ned og bruke? 

Anonymkode: a5f18...55c

Aldri hørt om. Ble kjent med denne hobbyen via speidervenner på tidlig 2000-tallet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Du må registrere deg på geocaching.com først. Du laster ned en app på tlf, det er flere å velge mellom, men den offisielle er nok mest brukt. Telefonens størrelse har ikke så mye å si, men kan ikke være for gammel for å kunne ha en kontinuerlig oppdatering av appen(e). Om du velger å ikke betale noe, har du litt begrenset tilgang til hva du kan få gjort, og det er bl.a ikke mulighet å logge cacher som eier har satt til premium. Betaler du snaut 30$ pr.år har du derimot mulighet for varsling av nye cacher. Da må du nesten bruke data’n for å gjøre den innstillingen. 

Selv bruker jeg en dedikert GPS, mobiltlf er ofte noe vinglete for å bruke til å navigere seg fram til nullpunktet. Men det variere fra tlf til tlf har jeg fått høre. 
 

Husk og at loggboka i cachen skal signeres, er ikke det gjort og eier av cachen finner ut det, blir loggen din på nett sletta. Har selv sletta mange denne våren, da det mangler signatur.

 

Anonymkode: 5f18a...f5c

Dette synes jeg er veldig sært! Ofte ligger det ikke en brukbar penn/blyant i cachen og da får man ikke signert. Hva i all verden er poenget med å slette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Heisenberg skrev:

Dette synes jeg er veldig sært! Ofte ligger det ikke en brukbar penn/blyant i cachen og da får man ikke signert. Hva i all verden er poenget med å slette?

 Den som legger ut cashen har ansvaret for den. Papir til signering og noe å skrive med.At den ikke er våt så man ikke for signert.  Noen følger godt opp alle sine. Samtidig er det de som ikke er like nøye. Da kan man ta bildebevis, sende til eier og få det godkjent. 

Noen ganger sender jeg melding til eier at de må bytte ut en våt logg for eksempel. For jeg får ikke signert tar jeg bilde. Aldri vært noe problem. 

Jeg har sett noen skrive at de fant den, men ikke klatret opp og signerte loggen. Vel, er det en klatrecashe, så kan man ikke stå på bakken å si man vet den er der, uten å klatre....gir ingen mening. Da hadde man latt den henge i ett tre eller gjemt den under en stein. Men så lenge eier av cashe godtar det så er det bare å respektere det. 

Jeg kjenner ingen som skryter på seg noen cashe. Det skal nok også ganske mye til for at eier av cashe fjerner en cashe. Ligger nok litt langt inne å fjerne en godkjenning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2020 den 21.59, AnonymBruker skrev:

Du må registrere deg på geocaching.com først. Du laster ned en app på tlf, det er flere å velge mellom, men den offisielle er nok mest brukt. Telefonens størrelse har ikke så mye å si, men kan ikke være for gammel for å kunne ha en kontinuerlig oppdatering av appen(e). Om du velger å ikke betale noe, har du litt begrenset tilgang til hva du kan få gjort, og det er bl.a ikke mulighet å logge cacher som eier har satt til premium. Betaler du snaut 30$ pr.år har du derimot mulighet for varsling av nye cacher. Da må du nesten bruke data’n for å gjøre den innstillingen. 

Selv bruker jeg en dedikert GPS, mobiltlf er ofte noe vinglete for å bruke til å navigere seg fram til nullpunktet. Men det variere fra tlf til tlf har jeg fått høre. 
 

Husk og at loggboka i cachen skal signeres, er ikke det gjort og eier av cachen finner ut det, blir loggen din på nett sletta. Har selv sletta mange denne våren, da det mangler signatur.

 

Anonymkode: 5f18a...f5c

Jeg er ikke TS, men lurer på mye av det samme, så håper det er greit at jeg hopper inn i tråden. Tar det mye data å bruke den appen på telefonen mens man er ute og leter? Jeg er ikke vant til å bruke smarttelefoner og sånt, så beklager hvis det er et dumt spørsmål. 

Lurer også litt på om noen av dere erfarne kan si litt om hvilken type geocache som er lettest å finne. Har f.eks. lest at selv store geocacher er vanskeligere å finne i byen, enn en liten en i skogen. Synes dere det stemmer? 

Anonymkode: 6858f...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen i miljøet 🙂

Den bruker ikke mye datya, du har på gps`n på tlf og mobildata, jeg merker ikke noe større forbruk når jeg har hvert ute en dag å geocacha.

På beskrivelsen av cachen står det vanskelighetsgrad, hvor bratt tereng det er, om det er micro eller større osv.

 

Og det viktigse av alt når du driver med geocaching, husk blyant, ikke gi opp og om du må gi deg så vit at det må vi alle noen ganger, samme hvor drevne vi er 🙂

Endret av ferdig
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, Heisenberg skrev:

Dette synes jeg er veldig sært! Ofte ligger det ikke en brukbar penn/blyant i cachen og da får man ikke signert. Hva i all verden er poenget med å slette?

Hvordan vil du få noe å skrive med, inn i en nanocache? Lær deg èn ting først som sist: man drar aldri ut på cachetur uten noe å skrive med!

Anonymkode: 5f18a...f5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vil du få noe å skrive med, inn i en nanocache? Lær deg èn ting først som sist: man drar aldri ut på cachetur uten noe å skrive med!

Anonymkode: 5f18a...f5c

Jo det gjør jeg. Ofte er det å lete etter cach noe jeg gjør spontant med ungene når vi allerede er ute og jeg går vanligvis ikke med skrivesaker i lomma. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe krav at en cache skal inneholde skrivesaker, kun en logg som kan signeres, så om det ligger en blyant der, er det i så fall en ekstraservice fra cacheeier. Mange av mine er uansett for små til å romme en blyant. Opplever også at de ofte blir borte fordi cachere tar skrivesaker med seg når de forlater cachen, sikkert uforvarende.

Anonymkode: f87b7...001

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...